Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2008
    Län: Västra götaland

Takpapp sålänge

Hej.

Har precis köpt hus med ett par grejor att göra. -Skoj!

Till att börja med ska jag byta taket på garaget då detta idag är fuktskadat (Takpapp och råspont).
    Taket som ligger på bostadshuset är pannplåt, liknande Planja Royal.
    Det finaste vore ju då att sätta lika dan plåt på garaget, som sitter ihop med huset, men jag måste försöka hålla ner kostnaderna lite nu i början.

Så jag tror att jag ska börja med att bara lägga papp, så får plåten komma när budgeten tillåter det.
    Så det jag undrar är då :
    1) Vad ska man ha för papp?
    2) Behöver man underlagspapp eller räcker det med att lägga takpappen direkt på råsponten? Vinkeln på taket vet jag inte exakt, men det är iallafall det lilla taket på bilden nedan.. (det är naturligtvis inte hela taket på bilden, det fortsätter bakom huset, men det var den enda bilden jag hade...)

3) Vad ungefär blir kostnadsskillnaden om man lägger takpapp som ska hålla som det är, jämfört med att lägga plåten direkt? (Man behöver väl inte lika dyr papp om man lägger plåten direkt?)

Tacksam för all hjälp jag kan få, eftersom jag är nybörjare vad gäller byggnadstekniker och material.

Här är garagebilden:

http://annonsbilder.se/3096
    //Leffe

--Humlor kan inte heller flyga--

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Hej. Jag kan rekommendera underlagspapp samt ytpapp från Trebolit, se mer info:

http://www.trebolit.se/Upload/File/T...0Ytpapp_SE.pdf
    http://www.trebolit.se/Upload/File/T...derpapp_SE.pdf

Har själv använt deras underlagspapp modell 221 med klisterkant, smidigt när man
    skall lägga om/lägga nytt tak på råspont. Byggmax säljer deras prylar till bra priser,
    mer info om hur man gör etc. finns på www.trebolit.se. Har för mig att plåttak av bra
    kvalitét kan kosta en slant (typ Plannja), det kan du nog kolla på byggvaruhusen.
    Lycka till. Mvh Jocke

3.    länk #3

Hej. Jag kan rekommendera underlagspapp samt ytpapp från Trebolit, se mer info:

http://www.trebolit.se/Upload/File/T...0Ytpapp_SE.pdf
    http://www.trebolit.se/Upload/File/T...derpapp_SE.pdf
    Ok.
    tack för tipset.

Men måste man vekligen ha underlagspapp och ytpapp? -Räcker det inte med att lägga ytpappen direkt på råsponten?
    //Leffe

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

Citat från första PDF:en som Joakim länkade till:
    "Lägg aldrig Glaciär direkt på träpanelen. Vi förordrar då Trebolit Underlagspapp."

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Ska du ha plåt lägger du underlagspapp+plåt. Då behöver du inte någon ytpapp.
    Underlagspappen klarar sig ett bra tag utan nån annan ytbeklädnad.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Feb 2006

YAP klarar sig en tid men inte hur länge som helst.

7.    länk #7

Jag hade nog tänkt att skippa pl¨åten och bara lägga papp. -Så är man ju helgarderad om plåten inte blir av.. -Taket är på baksidan, är ganska litet och hustaket är iallafall svart, så de blir ingen större förlust om det inte blir någon plåt..

-Då måste man med andra ord lägga både underlagspapp och ytpapp?
    //Leffe

8.    länk #8
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

-Då måste man med andra ord lägga både underlagspapp och ytpapp?
    Ja, om du följer tillverkarnas anvisningar. Och jag vågar iaf inte rekomendera något annat.

Underlagspapp kan ligga oskyddad upp till 3 månader, sen gäller det att få på ytpapp, plåt, pannor etc. (Mataki).
    Min har legat oskyddat 6mån+ nu, och kommer nog bli tvungen ligga ett tag till. Jag håller tummarna hårt, och får göra en grundlig besiktning av skicket innan ytbeläggningen ska på.
    Den som vet mest, gissar minst.

9.    länk #9
    Axelzonss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Örebro

Det som händer med pappen när den ligger öppet / ej skyddat är att den åldras fortare, mycket fortare.. eftersom den är ganska UV känslig, att den inte skulle klara väder behöver man oftast inte oroa sig för, utan det är just att låter man den ligga tex 12 månader, så kan det ha åldrats 10 år om man skulle jämföra med att den legat skyddad...

Om du planerar att lägga ytpapp på taket så är det viktigare att få på det snabbt än om du skulle ha pannor eller plåt, underlagspapp som det ska ligga ytpapp på är ju inte slagna med ströläkt så vinden kan ju ta tag i underlagspappen.

Observera att antalet månader och år ovan är tagna ur luften, men det e principen jag menar.

Edit: Ja underlagspappen ska man inte utelämna, ett undantag är om du ska lägga ytpapp på ett redan befintligt tak med papp, då kan, efter översyn, den gamla ytpappen ligga som underlagspapp.
    Senast redigerad av Axelzons 2009-06-01 15:01

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen