Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

@KonkOnWood

Jag går också i tankar om att isolera taket i samband med en takomläggning

stämmer min skiss med hur ditt tak är byggt?
    Bifogad fil 56474
    pannor
    bärläkt (skruvad i ströläkt)
    ströläckt (skruvad genom isolering i glespanel)
    cellplastisolering
    glespanel (skruvad genom underlagsduk i råspont)
    underlagsduk

Edit:
    Har alltså ett vanligt sadeltak 38° med betongpannor.
    Du verkar rita ett pulpettak.

råspont
    takstol

Har du en luftspalt mellan underlagsduken och cellplasten pga den extra glespanelen? eller fixade byggarn spår i cellplasten för glespanelen så att du kunde isolera ända ner mot duken?
    Nej, ingen glespanel över råsponten, och inte heller någon luftspalt.
    Cellplasten ligger direkt på råsponten, med underlagsduken (som är vattentät men ånggenomsläpplig) emellan.
    Följer nog ganska exakt Thermisols anvisningar i
    http://www.thermisol.se/assets/files...Tak/Tak100.pdf

Råsponten är väl tätad mot utegipsen som är vindskydd i ytterväggarna.
    Glespanelen jag nämnde ligger alltså under råsponten, och tjänar som fäste för skruven som håller strö-/bärläkten.

Hope this helps! //KoW

Edit:
    Har alltså ett vnaligt sadeltak med 38 graders lutning och betongpannor.
    Din skiss verkar föreställa ett pulpettak.
    Senast redigerad av KnockOnWood 2012-01-15 00:14 Anledning: Sadeltak

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Östergötland

Hej! Jag brukar lägga duken ovanpå cellplasten och sedan använder ja en massa som man köper av tillverkaren och lägger en sträng på ströläkten innan skruvning vilket gör att det tätar ordentligt och det då blir inte massa hål i taket.

Använder falsade cellplastskrivor brukar dock inte använda thermisols grejer utan ett annat fabrikat men av samma kvalité.

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: Östergötlands län

@KnockOnWood

Då tror jag att jag förstår. Precis som thermisols ritningar men utan några synliga skruv på insidan av vinden.

Jag är nog mest inne på deras lösning men det som ororar mig är om underlagsduken verkligen kan hålla tätt med alla skruv genom den. Om cellplasten skulle krympa något eller skruvhålen vidgas med tiden så kan ju vatten komma ner till underlagsduken just där den är punkterad av skruven, vilket inte känns bra.

4.    länk #19
    KnockOnWoods avatar

@KnockOnWood

Då tror jag att jag förstår. Precis som thermisols ritningar men utan några synliga skruv på insidan av vinden.

Jag är nog mest inne på deras lösning men det som ororar mig är om underlagsduken verkligen kan hålla tätt med alla skruv genom den. Om cellplasten skulle krympa något eller skruvhålen vidgas med tiden så kan ju vatten komma ner till underlagsduken just där den är punkterad av skruven, vilket inte känns bra.
    Jag förstår din oro.
    Det är ju så med nya konstruktioner.

Men jag har hittills, efter snart ett och ett halvt år inte märkt ens antydan till läckage.
    Det är kanske också av betydelse med vilken omsorg takpannorna är lagda,
    så att mängden vatten som kommer igenom är minimal.
    Här ser det mycket tätt ut! (Peppar peppar)

5.    länk #20
    Junior medlem Medlem: Mar 2006

KnockOnWood - vilken underlagsduk använder du? Finns olika med olika egenskaper? Varför valde du den?

6.    länk #21
    KnockOnWoods avatar

KnockOnWood - vilken underlagsduk använder du? Finns olika med olika egenskaper? Varför valde du den?
    Inte helt säker, men det var nog den här:
    http://www.byggfaktadocu.se/10/pdcne.../index_10.html

Jag tror att byggfirman följde Thermisols rekommendation.

Jag byggde inte huset själv, men vet att byggaren fick fel duk först innan denna levererades.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42