2 807 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur ventilera trång kallvind?
Jag har ett kvadratiskt tvåvåningshus (funkis) med låglutande tag. Taket är nästan platt med en svag lutning från varje sida upp mot skorstenen i mitten. Jag har rivit ned hela det gamla innertaket pga gamla fuktskador. Taket har fått en helt ny beläggning och är fullständigt tätt idag. Jag ska nu bygga nytt innertak och isolera vinden. Det finns inte plats för mer än 20 cm isolering på sidorna. Problemet är hur jag ska ventilera vinden. Skorsten kommer endast att användas sporadiskt när vi eldar i öppna spisen. Oljepannan är utbytt mot elpanna och värmepump. Det kommer att bli kallt på vinden vintertid och jag vill naturligtvis inte ha fukt/mögelskador. Jag kommer att bygga en eller två inspektionsluckor men det kommer inte att finnas utrymme för att gå upp på vinden och rätta till något i efterhand. Jag har funderat på Trygghetsvakten men har ingen gavel att sätta ventilöppningen i. Dessutom ska värmekabeln gå längs takets kant och det finns det inte plats för.
Jag funderar på att sätta två ventilationsöppningar i takfoten i motstående hörn. Kommer det att räcka? Jag kan naturligtvis sätta fyra öppningar och få ventilation i samtliga hörn. Det verkar som om både för mycket och för lite ventilation kan ge fuktproblem. Jag har även funderat på om jag kanske skulle sätta in en sorptionsavfuktare med hygrostag med fuktutblås genom takfoten. Då kanske det räcker med en ventil för tilluft? Utan ventil lär väl inte avfuktaren fungera så bra, dessutom sitter det en vacuumventil för avloppet på vinden.
Jag är tacksam för idéer och förslag. När innertaket är byggt kommer jag att ha små möjligheter att rätta till något pga av den extremt låga takhöjden. Att göra hål i taket för att sätta på någon kupa för ventilation är inte intressant pga risken för framtida läckage vid genomföringen.
Jag funderar på att sätta två ventilationsöppningar i takfoten i motstående hörn. Kommer det att räcka? Jag kan naturligtvis sätta fyra öppningar och få ventilation i samtliga hörn. Det verkar som om både för mycket och för lite ventilation kan ge fuktproblem. Jag har även funderat på om jag kanske skulle sätta in en sorptionsavfuktare med hygrostag med fuktutblås genom takfoten. Då kanske det räcker med en ventil för tilluft? Utan ventil lär väl inte avfuktaren fungera så bra, dessutom sitter det en vacuumventil för avloppet på vinden.
Jag är tacksam för idéer och förslag. När innertaket är byggt kommer jag att ha små möjligheter att rätta till något pga av den extremt låga takhöjden. Att göra hål i taket för att sätta på någon kupa för ventilation är inte intressant pga risken för framtida läckage vid genomföringen.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
börja med att fundera på var satt ventilationsöppningar innan - räckte det eller orsakade fuktskador? Vad hade du ändrat eller måste ändra så att det inte händer igen? Var det för lite eller för mycket ventilerat?
Varför tycker du att en avfuktare skall ditt? Har du tilluft till avfuktaren så avfuktar du hela världens luft
gaia
Varför tycker du att en avfuktare skall ditt? Har du tilluft till avfuktaren så avfuktar du hela världens luft
gaia
Tidigare fanns ingen ventilation alls. Det behövdes säkert inte heller eftersom skorstenen alltid var varm. Den fuktskada som funnits orsakades av läckage. Det är alltså helt nya förhållande nu. Avfuktaren jag tänkt mig har två utblås med torr luft och ett för fuktig luft. Den fuktiga ska naturligtvis ledas bort och ut. Styrdonet för avfuktaren ser till att den endast går igång när den relativa luftfuktigheten överskrider ett visst värde. Ställer man in ett för lågt värde kommer naturligtvis avfuktaren att gå alldeles för mycket men tanken är ju att den bara ska gå igång när den verkligen behövs. Jag vill ha en så säker metod som möjligt eftersom möjligheterna att ändra i efterhand blir så begränsade.
så kan du välja att inte ha några ventiler och isolera vinden som det har varit eller något tunnare. Värmen från underligande rum kommer att höja temp på vinden - samma resultat som med varm skorsten
. Montera plastfölie tätt så fuktig inneluft inte kommer upp på vinden. Har du billig uppvärmning så blir det billig lösning.
...
eller installera avfuktare ( ca 40000kr) och isolera ordentligt. Glöm ej att du ska kunna komma åt din avfuktare för service och filterbyte.
gaia
...
eller installera avfuktare ( ca 40000kr) och isolera ordentligt. Glöm ej att du ska kunna komma åt din avfuktare för service och filterbyte.
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden