Jag har just köpt hus och skall lägga om det svarta betongtaket på huset.
Vad finns det för bra betongpannor som inte kostar skjortan? Eller är det så att alla nu är så bra att det inte spelar någon roll om man köper billigt på Hornbach eller en "kvalitetspanna"?
Fullvärdig medlem
Medlem: aug 2007
Stockholm 202 inlägg
Skiljer priset något? Jag antar att benders, jönåker mfl räknas som kvalitetspanna i detta fall och de är ju inte direkt jättedyra. Skulle tro att de flesta betongpannor är likvärdiga, men se till att få en som är sk. ytbehandlad.
Inte funderat på begagnat? Finns mängder med vackert patinerat taktegel på blocket och till ett bra mycket billigare pris än nytt. Nu passar detta kanske in på ditt hus men skulle det fungera så är det kanske ett alternativ?
Nu när jag tittat närmare verkar det bli Benders eller Jönåker. De verkar kosta ungefär lika mycket. Jag vet dock inte om det är någon skillnad i kvalitet.
Att köpa ett gammalt betongtegel tror jag inte är aktuellt eftersom det behövs ca 170 kvm.
Jag håller med om att tegelpannor är mycket vackra. Men jag vet inte om det passar på mitt hus som är ett mexitegel hus från 60-talet med svart tak. Är det inte dessutom så att man behöver byggnadslov om man skall ändra på takfärgen?
Ja det får du ju själv avgöra om det passar eller ej. Bygglov för att ändra takfärg har jag ej någon aning om då jag själv bor utanför statsplanerat område och då har nästan fria händer.
Lycka till med ditt val!