Byggahus.se
Vi fick vindskivorna spikade innan vi ta teglet, och nu hamnar nockpannorna som på bilden (övriga tegelpannor syns inte utan ligger strax under vindskivan)

Går det att lösa det här snyggt men vindskiveplåt även om nockpannan ligger över vindskivan?
Det finns ju flera modeller på vindskiveplåt \ vattbrädebeslag - nån kanske skulle funka men jag behöver råd.

Och förresten när har man vattbrädesplåt och inte vindskiveplåt?.
 
  • ww.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt pannan ligga på blecket. Om den skulle "rida" så kapar du bort det som behövs.

Vindskivebleck har egentligen en knäck nedåt vid 25mm. Används när man enbart har vindskiva och som dessutom ligger för högt i förhållande mot pannorna.

Vattbrädebleck monteras på vattbräda eller på vindskivor som ligger rätt i nivå. Dessa är alltså raka förutom en nedknäck längst ut.
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Ok, då går det bra att "jacka" ur plåten för den pannan, får prova den varianten.

Annars, eftersom övriga pannor ligger i nivå med vindskivan, skulle jag kunna slå på en vattbräda och jacka ur den vid nockpannan, och då skulle plåten sen komma i rätt nivå överallt ?
 
Redigerat:
hej.
hade aldrig lagt den på plåten...
tycker det är *skit* fult faktiskt.
varför kan den ej ligga under plåten så det täcks?
bara lägga plåten över sen dubbelfalsar man ihop den i toppen å sätter sen knät uppe i hörnet å *trycker *ner den.

som en annan person här undrade lite om att montera vindskivor å på vilken höjd.
som jag skrev där_: 14 cm från överkan råspont så fungerar allt.
använd alltid 1"7" till vindskivor.

hoppas detta kan hjälpa dig nåt...?

mvh
snickar estwing
 
Du ska inte jacka ur plåten, utan pannan. Om den skulle ligga dåligt alltså.

Om du vill ha den under och falsa vid nock så får du se till att ha nockpannan så långt ifrån vindskivan som det går. Annars kommer plåten vrida sig så det skriker om (kommer göra det i vilket fall som helst).
 
storstark skrev:
Du ska inte jacka ur plåten, utan pannan. Om den skulle ligga dåligt alltså.

Om du vill ha den under och falsa vid nock så får du se till att ha nockpannan så långt ifrån vindskivan som det går. Annars kommer plåten vrida sig så det skriker om (kommer göra det i vilket fall som helst).
vad skall vrida sig?
 
estwing skrev:
hej.
hade aldrig lagt den på plåten...
tycker det är *skit* fult faktiskt.
varför kan den ej ligga under plåten så det täcks?
bara lägga plåten över sen dubbelfalsar man ihop den i toppen å sätter sen knät uppe i hörnet å *trycker *ner den.

som en annan person här undrade lite om att montera vindskivor å på vilken höjd.
som jag skrev där_: 14 cm från överkan råspont så fungerar allt.
använd alltid 1"7" till vindskivor.

hoppas detta kan hjälpa dig nåt...?

mvh
snickar estwing
Jag skulle vilja ha pannan under plåten men eftersom pannan sticker upp 3cm som mest ovanför vindskivan så kommer ju plåten få en konstig "buckla" när man lägger den över pannan?

Nu ser jag framför mig vindskiveplåt som går ner ca 3cm på vindskivan och då blir det ju en glipa om man ska lägga plåten över pannan... Men det finns ju massa varianter på plåtar iofs.

Om nån kan illustrera så skulle jag nog fatta bättre, jag har långt från svart bälte i snickarkunskap :)
 
gluecifer skrev:
Jag skulle vilja ha pannan under plåten men eftersom pannan sticker upp 3cm som mest ovanför vindskivan så kommer ju plåten få en konstig "buckla" när man lägger den över pannan?

Nu ser jag framför mig vindskiveplåt som går ner ca 3cm på vindskivan och då blir det ju en glipa om man ska lägga plåten över pannan... Men det finns ju massa varianter på plåtar iofs.

Om nån kan illustrera så skulle jag nog fatta bättre, jag har långt från svart bälte i snickarkunskap :)
om nu så e fallet att du har bankat upp vindskivan redan på en låg höjd så kan man slå på en bärläkt uppepå vindskivan. då har du löst problemet.
förstår du?
har man vindskivan 14 cm överkan på råsponten så blir det bra i nocken....


mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
estwing skrev:
om nu så e fallet att du har bankat upp vindskivan redan på en låg höjd så kan man slå på en bärläkt uppepå vindskivan. då har du löst problemet.
förstår du?

mvh
snickar estwing

Ja tanken har slagit mig faktiskt, det är ju kanske ganska enkelt löst så.
 
  • Gilla
garyb
  • Laddar…
Storstark skrev:
"Vattbrädebleck monteras på vattbräda eller på vindskivor som ligger rätt i nivå. Dessa är alltså raka förutom en nedknäck längst ut."

Visste inte att det fans vattbrädesbleck, har de en nedknäck som kan vara längst ut/nederst på vindskivan ???
Det skulle ju lösa problemet med att dessa vindskiveplåtar alltid "läcker" vätska vid regn och även vid dagg, då de ju ligger en bit utanför hängrännan. Bl.a. så bildas det vid omväxlande kyla och tö en stor isfläck på altanen där det droppat.

Hur har ni andra gjort med era utskjutande vindskivor och plåtar ???

Helena med
nationalschabraket
 
Finns och finns... Oavsett vad som finns prefabricerat hos bygghandeln, så kan ju alltid en plåtslagare tillverka en plåt med precis dom måtten och knäckarna du vill.
 
Farzan!
Hmmm .... har installerat WS ServicePack 3, så datorn är lite konstig... kanske är det därför som jag inte får de 2 länkarna Du hänvisar till !?

Har i alla fall tillskrivit Lindab för att kolla vad de säger om problemet;
återkommer när de har svarat.

Helena med
nationalschabraket
 
  • Gilla
garyb
  • Laddar…
gluecifer skrev:
Vi fick vindskivorna spikade innan vi ta teglet, och nu hamnar nockpannorna som på bilden (övriga tegelpannor syns inte utan ligger strax under vindskivan)

Går det att lösa det här snyggt men vindskiveplåt även om nockpannan ligger över vindskivan?
Det finns ju flera modeller på vindskiveplåt \ vattbrädebeslag - nån kanske skulle funka men jag behöver råd.

Och förresten när har man vattbrädesplåt och inte vindskiveplåt?.
Som glad amatör tänker jag att du skulle kunna sätta ytterligare en vindskivebräda ovanpå denna och förskjuta den uppåt så att den kommer ovanför nockpannans och sedan vattbrädan på den. Då låser vattbrädan nockpannan. Eller skulle det i så fall bli för mycket glipa mellan vattbräda och tegeltaket?

Vi har ett liknande problem , men då är det en plåttaksnock som buktar upp. Vi har löst det så att vi låter vattbrädan inte gå ihop i toppen och lämnar därmed plats för plåtbulan. Ser lite knasigt ut men funderar på någon slags snickarglädje som skulle kunna dölja detta.

Vattbrädesplåt/vindskiveplåt. Är det inte så att vindskiveplåten ersätter vattbrädan helt och hållet? Vattbrädesplåten skyddar vattbrädan. Hos mig (gammalt hus) hade jag vattbrädor som var plåtade, och som hade en kant nedvikt mot vindskivan.
 
  • Gilla
Kenson99
  • Laddar…
Droppande vindskiveplåtar

Så här svarar Lindab på min fråga om detta:

Jag har fått Lindabs hela avvattningssystem på huset för 3 år sedan. Först nu har jag börjat fundera över vindskivebeslagets ändar, som går ut och förbi hängrännorna. Det gör att det vid regn och kyla/kyla och tö bildas en liten pöl på altanen nedanför och denna blir väldigt hal vid kyliga nätter, så jag brukar halka ibland. Vad gör man för att få vattnet/daggen på plåtarna/beslagen att hamna i rännan istället för nedanför och på altanen ??? Helena

För att förhindra att vatten skall droppa från vindskivebeslagen kan man sätta en vinklad plåt uppe på vindskivorna. Måtten kan vara 10*10 mm och peka neråt mot taket. När vattnet rinner uppifrån så träffar den vinkeln och rinner ut på taket istället för ner på altanen. Denna vinkeln finns inte som produkt utan kan säkert fixas av en lokal plåtslagare. Med vänliga hälsningar / Thomas Johansson

Hej och tack för svaret! Kanske ska man sätta två stycken, dvs även en vinkel även nere vid hängrännan, så har man eliminerat så mycket dropp som möjligt ??? /

Jo, det är säkert en bra idé även med en vinkel längre ner mot hängrännan. Med vänliga hälsningar / Thomas Johansson

Helena med
nationalschabraket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.