Tak & Vind
Knight: Kan man fylla igen hela tårtbiten ovan hanbjälken med isolering ? Förutsatt att man har 25mm luftpsalt mellan råspont och oljehärdad board samt "ventilerad nock"
takläggare nu: Det finns mängder av sätt att göra på. Om du vill råsponta taket kan du lämna reglarna som ofta sitter på cc500. Och råsponta stående råspont ovanpå reglarna( från takfot till nock. det ger även extra bärighet i taket och ni får en fin 50mm luftspalt under råsponten. den papp,läkt,pannor. eller som du sa med duken, som även den går att sätta ovanpå reglarna med läkt och
Mattias. Lia.: [citat] Hade du läst trådstarten så inser du att det inte handlar om att ha något nytt och fräscht . Delvis är plastisolbeläggningen ett problem, estetiskt, om man nu är känslig för det. Det mest jobbiga är allt skräp det medför när det tappar färg. Går såklart att lösa med att tvätta bort det. Så det var primärt det som gjorde att jag tog in takfirma för att kolla. Det ena
manner: Om det är vanlig plywood borde det motsvara råspontskivor. Så det rimliga vore att lägga underlagspapp på den. Kolla bara först hur plywooden ser ut så den är frisk och fin så du inte bygger in nåt gammalt.
Nissens: [citat] Hur gjorde ny för att förstärka golvbjälklaget?
husetLV: [citat] Detta är Jan Welitz själv. [citat] Bäste Herr BoBo, Det stämmer att vi pratade i telefon, men vad har du fått resten ifrån? Jag fick höra på omvägar att mitt namn och telefon var nämnt på byggahus.se. Jag tycker du gör ett väldigt smutsig inlägg, med mitt namn och telefonnummer i. Att agera som du gör, är att minst sagt, bita sig själv i svansen. @moderator, är det ok
JPW: Masoniten i vårt undertak från 1973 ser riktigt fin ut men tar man i den så inser man att den har blivit väldigt spröd under de femtio år den suttit där. Jag tänker iaf byta den till råspont eller kanske ny masonit när det blir dags för takbyte. Tror inte den håller för ett takbyte heller.
Rickard.: [citat] 5-6m spann är standard i byggnader med dessa plåtar men man får såklart bättre kapacitet med flera upplag som "hjälper" varandra men 6m känns helt klart lösbart nere i Kalmar och det kan väl inte vara så mycket mer än vad vanliga "lägenhets carports" är och dom byggs som min bild även här uppe. Plåten är DYR så att då också spendera en massa extra på limträ känns
Elnovis: Jag har hört att ett klicktak inte är riktigt tätt så man behöver en bra papp. När jag kollar på konstruktionen (hur plåtarna sitter ihop) så tycker jag att det verkar långsökt att det ska läcka in vatten. Jag har givetvis inte en aning om jag har rätt eller fel. Vad säger ni om det? Ett dubbelfalsat tak är helt tätt säger dom som vet. Man skulle till och med kunna skippa pappen
Rickard.: Det beror helt på vad du tänker dig men ska du köpa in hela tjänsten misstänker jag att det inte skulle bli så rackarns stor skillnad men tänker du göra jobbet själv lär sedum bli mycket dyrare då tätskiktsarbetet under sedumet inte är särskilt GDS-vänligt och materialet är väldigt dyrt jämfört med betongpannor. Google verkar säga 500-600kr/m2 men det ska ju ligga på ett
Tobbinho22: [citat] Ah ok, ja jag är sugen på gips för gillar inte skarvarna i färdiga takskivor. Tänkte att man var tvungen att riva ner panelen men kanske kan köra längre skruv bara isåfall. Bra idé!
ryca: Hjältevadshus ca 20år gammalt. Sedan vi flyttade in för ett par år sedan har jag med relativt jämna mellanrum hittat små plastflisor på altan, gräsmatta och takfönster. Oftast när det varit busväder med blåst, så min känsla är att det kommer från taket: [bild] Någon som varit med om det samma och kan komma med en kvalificerad killgissning? Taket är betongpannor på papp,
b8q: Sen är ju frågan om fukten verkligen beror på ett läckage eller om det är kondens pga köldbryggan som bultarna utgör. Då kan du täta dig blå utan att det hjälper… Men ja, åtminstone på den övre ser det ju ut som om även råsponten är blöt, så det skadar inte att täta.
algekrans: [citat] Hej! Gammal tråd, men vad var det som orsakade ljudet i ditt fall, och hur åtgärdade du problemet?
jonaserik: Ser ut att finnas fall till vänster på fotot. Stuprör som ansluts till 110 avloppsrör som gräves ner ca 20 cm och förbi tillbyggnaden, det med att få till en spridning på tillbyggnaden blir svårt.
Rejäl: [citat] Ha ha haaa😂 gillar inte byggmax speciellt mycket men denna videon var illustrativ😉😀
fribygg: Om [citat] Jag skulle göra precis som @Rejäl
Fredrik Broman1: [citat] Hej! Fick du reda på vad orsaken till skador på bjälkarna var? Har upptäckt något hos mig som ser väldigt likt ut… Mvh Fredrik
fribygg: [citat] Att skapa en luftspalt mellan råspont och isolering är ju bra, men alt 3) är ju så orimligt dyrt så jag föreslår att du väljer 1) om du själv inte kan skapa luftspalt på en helg för mindre än 5000kr.
oxöga: [citat] Nja, kommunen kommer ju fortfarande behöva pröva det olovliga huset mot detaljplanen om du söker lov för en tillbyggnad av det. Och är det för stor avvikelse kommer det inte kunna gå att bevilja lov för byggnaden i efterhand.
fribygg: [citat] Byt hela brädan, skarvar ger större risk för röta och framtida problem.
Rickard.: Jag tycker du kan sluta fundera angående materialvalet, papptak är ett helt rimligt och prisvärt alternativ och visst är det väl ett äldre papptak det ansluter mot? Isåfall är den skarven är omöjlig att göra lika bra med något annat.
bygges: [citat] Du tänker nog lite fel. Takpappen som läggs nytt ska vara tät. Du ska inte förutsätta att ny takpapp läggs fel med genomträngning av fukt och att du därför måste ha underlagspapp anno 2024 för att kunna sova. Alla här läger takpapp ovanpå gammalt, du får fler lager, dvs ännu mindre risk fukt når underliggande träkonstruktion, det blir tyngre och mer stabilt. Det finns
cpalm: [citat] Det man så klart får tillföra kalkylen är hur mycket extra livslängd en målning tillför taket. Det @Claes Sörmland är inne på med Isotrol att att du också får kalkylera med underarbetet för målning. Du sparar mycket tid på att slippa göra metallrent vilket kan motivera en dyrare produkt som inte kräver lika mycket underarbete. Kan också slå ett slag för att hålla
Pappson: [citat] Det verkar inte läcka från kanalen, kollade med värmekamera. Däremot är det inte tätt mellan taket och takstossen. Det blåser in utifrån till höger om röret där det inte finns någon råspont. Jag tänkte få dit en bräda som stöd på insidan och täta med gucka mellan takstossen och taket på utsidan. Jag tejpar också skarven på röret för säkerhets skull. Tack för dina
maxmsm: [citat] När detta byggdes så var det synliga takbjälkar med ett brädgolv ovanpå som var vindsgolvet men under de senaste 150 åren så har de olika invånarna satt sin prägel på huset och nu är det vår tur och vi låter helst det som är helt och funkar vara kvar.
hahalj: På baksidan stod bara fabrikat, Benders. Tog med den till närmaste Beijers, Palema tegelröd var den som matchade. Problemet löst. [bild]
L A Axelsson: Skulle vara intressant om TS återkommer i tråden och berättar hur han har gått till väga med trädet.