Stenhus
RenoveraMera2: Hej gott folk. Jag står inför ett stort problem med vårt hus som är byggt 2011 av putsade isolerblock i ytterväggar, valmat tak och enplansvilla. Vid renovation av badrum upptäcker vi att diffusionsspärren/ångspärren i innertaket som ska avslutas vid ytterväggarna, som borde fästas mot väggspärren eller i bästa fall om man har isolerblockborde fästas mot sylens ångspärr som ska
KJD: [citat] Då kommer nästa problem som är lite annan variant på samma sak, som jag tänker göra i rummet bredvid. Vill dra ner ventilationen från en spishällsfläkt (integrerad) från köket genom golvet på planet ovanför ner i källaren/tvättstuga. [bild] Här blir jag då tvungen göra en ny öppning i betongbjälklaget men vill samtidigt kapa minimalt med armering. Hällen har en platt
Roger Ravnestam: https://blastermaster.com/ Det är iofs tio år sedan jag hade med dom att göra, men då var dom riktigt bra!
Rabbithole: [citat] Det vänstra exemplet där bör fungera bra
hempularen: [citat] Det var inte så jag menade, men det kan säkert också förekomma. Men jag vet att det finns hus med asfaboard som underlag för revertering (puts på trähus). Sedan brukar väl revertering ofta ha ett lager med vassmattor, mellan träunderlaget och putsen. Antar att det är för att de två materialen skall kunna röra oberoende av varandra för olika temperaturer och luftfuktighet.
konne: [citat] så fogskum funkar över vintern och sen skrapar man bort det och fixar till när man byter dörren? Det vore ju lätt nu när det börjar bli lite kallare...
Josth: Bara ett litet tillägg: Ett tegelhus med stomme av trä räknas som ett trähus, inte ett stenhus.
neo11: Ja, såga ett spår med rondell i putsen ca 25 cm upp. Och sen putsa om det med cementbruk A
maximm: Ägs idag av haaks stenhus. Bygga hus kan de, men skulle inte säga att ritningar är deras starka sida. Jag la ett halvår på att rita mitt hus, så skit i om första ritningen ser åt helvete ut. Kan hitta otroligt mycket fel på den planlösningen, men börja med formen!
heimlaga: Det där teglet var någon specialprodukt på sin tid. Jag säger som topmount bortsett från att jag inte tror att du kan ta loss och vända avsågade hålstenar. Jag tycker du skall knacka ned det som du vill ha bort så försiktigt du kan. Man brukar lyckas få loss och renknacka ungefär varannan sten utan att den spricker någonstans i processen så av de 2-3 varven som du tar bort borde då
Techse: [citat] Det är Ytongs/Xellas egna som de själva levererade tillsammans med lättbetongen.
neo11: Cementbruk A, 2 eller 3mm. Lite styft, lägg det på en rivbräda eller kanitz ocg pressa dit det med en fogslev. https://www.biltema.se/bygg/murning/murarverktyg/murarslevar/fogslev-12-x-150-mm-2000043934?gclid=CjwKCAjwgZCoBhBnEiwAz35RwtGokJ3Gp-OUpexcve2R-MfjRFQjiUeAk5s9EeicO6MtGZ3wwwPlhxoCpSIQAvD_BwE
fribygg: Jag skulle börja med att be K-prefab om en offert.
David_Berglund: Nyfiken på hur du gjort med invändiga ytskikt på denna stomme. Vi har precis avslutat en källargrund med samma block och funderar på om vi skall putsa insidan eller limma upp gips. Hur gjorde ni?
cpalm: Verkar vara ett vanligt problem som det finns rätt mycket info om på nätet, inklusive ett antal trådar här på BH. Och även ett antal relaterade produkter på marknaden. Kolla t.ex.: https://www.hagilab.se/web/lankar/tegelbalkar.htm https://dev.murma.se/murverksrad/reparation_av_tegelbalk/ https://www.byggahus.se/forum/threads/skada-tegelfasad.382245/
Drburr: Alltid glidskikt. Dubbar ner i plattan gör man om det rör sig om källare etc med mottryck på muren och någon glömt att gjuta en klack som håller emot stenen.
Anonymiserad 358496: [citat] Snickare till fönstret. Murare till teglet.
plåtrickard: [citat] Vattna ,precis som det låter..blöta ner så att fukten i bruket inte sugs upp direkt av stenarna
Workingclasshero: Hej Du har ju valt en kanonlösning, den behöver inte förbättras. Glöm inte att det mesta är under jord och i lä. Lägg pengarna på att säkerställa dräneringen och stuprör utanför så du minimerar fuktskador. Som tidigare sagts, putsa insidan, typiskt källare och typiskt snyggt. Väggarna går att dekorera med äkta mattor eller en väl luftad träspalje/vägg osv. Lycka till /W
jogidlöf: Eldfasta tegelstenar och eldfast bruk annars blir det problem, vanligt tegel pallar inte den värmen som alstras. Finns ju utomordentliga instruktioner och steg för steg vägledning på nätet som denna tex https://gds.se/tradgarden/utekok/pizzaugn/stenugn-bygg-en-pizzaugn-paa-bara-en-helg#Material
Kylteknikernas: [citat] Tack för svar! Jag murade med tunnfogsbruk och gamla lättbetongbitar som jag sågade till med en tigersåg. Sen bredspacklade jag det med husfix, tanken är att slipa ner det och bredspackla med ett vanligt bredpackel. Det känns stabilt när jag bankar och knackar på det, får hoppas att det håller i längden! 😀
Åsa Lund: Hur länge har detta fenomen uppträtt? Hur funkade det när huset var nytt? Konstaterar: När dagvattnet från taket (som är separerat från dräneringen) leds via vanliga rören kommer det in i källaren. Om dagvattenrören är hela på er egen tomt (vilket ni har kollat) så kanske det är stopp i brunnen/anslutningspunkten mot kommunens ledning? Dämning hos dem annars?
rqu: Badrummet kommer att bli mögligt i hörnen som du säger, om det det är gropigt och vatten blir stående. Är det en vanlig fog kan man väl snitsa till den? Dränering är ju otacksamt då det liksom inte syns på samma sätt som ett nytt badrum, men det är ju svårsålt skulle jag gissa om det är fukt i källaren.
ebeneus: Jag skulle anlita en konstruktör för att kunna göra en bedömning på vad som krävs, kontakta villcon.se de hjälper dig snabbt och smidigt.