A
Andy82: [citat] Hahah :) Jo jag börjar själv känna det!Jag blir lite spretig och ramlar lätt över till en fråga jag ställt i en annan tråd. Sorry för det :)
16 svar · 4,2k läst
·
K
kniv: Bila upp hela källargolvet och se om det är mögel. Lägg sen nytt trägolv istället så behöver du inte jobba lika mycket med att bila om det blir problem i framtiden. Och för att stänga ute radongasen så slå in hela källaren i gladpack
3 svar · 1,3k läst
G
gaia: [citat] kan vara riskfylld att blanda två olika material: organisk trä och oorganisk tegel. Dom rör sej olika beroende av fukt och reagerar med vatten på olika sätt. Tegel tål att bli fuktig och torkar utan att bli skadat. Trä möglar och ruttnar och måste bytas. Jag skulle aldrig degradera en tegelvilla till en trälåda.
10 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Det här är en bra tråd för att få bra silikonfogar: https://www.byggahus.se/forum/threads/perfekt-siliconfog-varje-gang-handledning.285556/
8 svar · 1,7k läst
·
M
Malinelisabeth: Är dubbelglas men har börjat öppna ventilen👌🏼
4 svar · 1,5k läst
·
N
neo11: Ser inte riktigt frågan? Kanske några bilder för att förstå?
1 svar · 889 läst
K
Anonymiserad 405730: [citat] Kanske ska tänka dig för inna du skriver så dumma saker om någon då🤔
29 svar · 4,6k läst
·
S
Anonymiserad 405730: Rödalger skulle jag säga med stor säkerhet..
6 svar · 3,0k läst
·
S
Samir_88: [citat] Hejj, får jag fråga hur pass nöjd är du med ditt porotherm hus? Vilket djup på sten var det till slut? Jag ska börja bygga med 38,5 t8 mw porotherm strax och ara putsa ute samt inne blir en vägg på totalt ca 42 cm. Kalkputs
65 svar · 30,9k läst
·
R
riek: Karosseripanel från Listspecialisten, klinker från Konradsssons och Julia Ardesjös fina trappa. Vi gillar färgskalan.
0 svar · 1,2k läst
·
P
Pollenchock: [citat] Stämmer absolut att det är gulaktigt. Mjukt skulle jag under inga omständigheter säga att det är. Tack för svar. Mvh
8 svar · 1,6k läst
·
H
Harald Blåtumme: Jag reagerade på liknade fönstermontage i en annan tråd, där var det att man monterat fönsterna i liv med en träfasad. Det är samma slags problem som jag ser det - fasaden, tegel eller trä eller vad som helst har själva isoleringen och skalskyddet någon dm innanför och det är i denna nivå ett fönster ska monteras. Inte i liv med div fasadbeklädnad. Monteras det på detta sätt
16 svar · 6,8k läst
·
H
Hybro: Flytta ut "Fönster/blom-brädan från skåpet, arbetsbänken, eller vad det nu är några cm så det blir drag förbi fönstret Öka luftombytet i hela bostaden.
5 svar · 6,1k läst
·
Honkan
Honkan: Någon som har erfarenheten av kostnad för puts på de olika systemen ? Verkar ju skilja en hel del där
44 svar · 9,7k läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Den framstår inte som helt klar om man tittar på första bilden i denna tråd heller
24 svar · 5,5k läst
·
B
Anonymiserad 405730: Det viktiga är att ingett i underlaget är fruset alltså ingen frost på cellplasten eller armeringen.. Betongen kan fås med värme så själva gjutningen är inga problem, kanske kan du få igång golvvärmen med en elpatron och cirkulationspump.. Sedan finns det dom som vakumsuger ur ytan vid gjutningen för att påskynda härdningen vid vinterförhållanden… Men allt handlar om att
4 svar · 1,9k läst
S
Snubben123: [citat] Jag har några liknande sprickor i vårt hus, som byggdes -50, tilläggsisolerat etc runt -80. Har du något exempel på vilken målarfog/latexfog man kan använda? Finns väldigt många alternativ och jag har tendens att välja fel.. :)
8 svar · 2,5k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Väsby
10 svar · 4,3k läst
J
jawen: Känns maxat dyrt. Titta på Polska tillverkaren Kratki istället, bra kvalité stort företag & moderna maskiner i tillverkningen. https://kratki.com/en/home-heating/fireplaces/fireplace-panoramic Dom kan säkert också hjälpa dig med att kontakta någon som murar in den & gör jobbet. Tycker i praktiken att du borde kunna ordna en likvärdig för ca hälften, i alla fall 120.000 kr Jag har en
2 svar · 3,1k läst
·
B
Baskavoda: Om man ringde konsulten direkt så skulle byggahus.se inte behövas ju :)
6 svar · 2,2k läst
·
N
neo11: Ska man ha något är väl det avfuktare, men dom ska tömmas om man inte kopplar slang. Men jag kan tycka att plattan borde torkat. Ni får väl kolla fukten innan ni reser,
1 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: Fukt finns alltid under ett golv i källare, oavsett isolering eller inte. mest om det är som dom gjorde förr. Skrapade av och gjöt direkt på backen. Har lika så ingen överraskning. Så skrapa av och gjut som du tänkt, kanske gräva ut lite extra vid grunden ca 0,5 meter och sätta ner en platonbit eller annat av plast mot grunden, ingen plastpåse då. Detta gör att inte fukten kommer
7 svar · 2,0k läst
·
K
kimtommy: Vet inte hur stor skillnad det gör jmf med om du fått dom blocken det skulle vara, men klart är det ju en del köldbrygga. Överväg att tilläggsisolera utsidan med 50mm cellplast kanske? Kan ju inte vara särskilt välisolerat oavsett om du fått det blocken som föreskrivets heller.
1 svar · 1,9k läst
·
P
Pollenchock: Tack för svar!
4 svar · 2,1k läst
·
A
addee: Har förberett ner till frostfritt där plinten står, så är såklart ett alternativ att ta ur makadammet och gjuta direkt ner. Är ordentligt packad lera och makadam i botten, sen typ 5-10cm makadam för dränering på det. Ingen som sett ngn vettig inklädnad för pelare med stål eller träkonstruktion? Kan möjligen överge tanken på runda, men kommer ändå vilja få betong eller
7 svar · 3,9k läst
·
B
Brittis61: [citat] Hej jag har också ett knackande ljud hos mig. Låter som det är på vinden. Mest kvällstid vid 10-11 men har även hört det på dagen. Då trodde jag det var en hackspett. Hittade du orsaken till knackandet hos dig?
24 svar · 38,7k läst
D
Dr.Barbarossa: Vilka typer av undertakskonstruktioner är lämpliga i villa där mellanbjälklag är i betong och jag behöver 200-250 mm utrymme för vent och el.
0 svar · 2,0k läst
J
Jocke Best: Nog kan du fortfarande borra i den väggen. Jag hade provat med en kakelborr eller något från sidan nedan: https://www.skil.se/anvisningar-steg-for-steg/borra-i-sten-eller-glas.html
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.