L
linnnordstrom: [citat] hej igen. Hur ”motionerar jag termostatventilerna”? Har fyllt på vatten men vågar inte passera 25 bar. Fyllde typ på i tre sekunder. Min sambo trodde att det kunde börja läcka om det blir för högt tryck?!?! Vi vet med andra ord inte ett skit om detta Har försökt läsa manualen men känns som att det inte ens är samma system
4 svar · 1,9k läst
E
erikjakan: Direkt från Xella är bäst!
1 svar · 2,1k läst
X
xLnT: Vi målade 350m2 putsfasad med STO Color Lotusan med 1000N, 500N fick man gå med solglasögon på för det var så bländande. 1000N är ju en ljusgrå färg åt blått, men vi tyckte brytningen mot gult blev fult. Det är väldig skillnad på 1m2 målad yta och 60m2 målad yta. Det ska man tänka på när man provmålar. Provmåla dessutom både solsida och skuggsida. Färgerna skiljer sig åt
26 svar · 30,9k läst
·
M
MackanM: Hej Ser att vissa bygger husen med blocken som sticker ut 1.5-2.5 cm utanför betongplattan. Går man och kolla handboken på XELLA så är det inget uthäng. Ringer man och frågar så fick jag svar att det är bra med 1.5. Vad är rätt?
0 svar · 1,3k läst
V
Villa1949: Huset besiktigades innan köpet. Fukt fanns i källaren. Låg plastmatta där dom stängde in fukten. Utriven och tvättat och blivit bra. Upptäckte senare att vatten runnit in från garage mot husvägg vilket resulterade i byte av en liten del av plankstommen och liten bit syll. Detta var en överraskning. Skorsten har jag inte gjort nåt med. Ventilationen har vi satt in ventiler för att öka
8 svar · 2,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Finns även färg som minskar radonet
5 svar · 2,2k läst
Halvarståhl
Halvarståhl: [citat] Ja det är dom
3 svar · 2,1k läst
useless
useless: Om daggpunkten hamnar i väggen med extra isolering så hamnar den även där utan.
2 svar · 2,9k läst
M
M911: [citat] Hur gick det med ditt husbygge med Energy+? Hur blev energiförbrukningen?
21 svar · 35,4k läst
Sdi
Sdi: Här är vad som jag fått grovt räknat. Förutsättningar: · W390 (Sandwich med 70 mm ytterskiva, 200 mm Grå Cellplast och 120 mm innerskiva) · Grundmålade från fabrik (behöver målas) · Frakt ingår · Visst montagematerial ingår · Konstruktion ingår · 2500 mm i takhöjd invändigt + 300 mm uppstickande läpp på takstolen på ytterskivan (uppskattning) · Montage ordnar han själv
9 svar · 14,3k läst
G
gaia: om jag byggde ett hus så skulle jag hellre betala mer för kvalitet/materialet som stannar kvar än för arbetstiden ...gaia som tycker om stenhus
4 svar · 4,1k läst
Rusta Hus
Rusta Hus: Hej, Har nu bott in mig lite i mitt hus som är byggt av slaggsten (i Bergslagstrakten) Har en källare på 86 kvm som bara delvis ligger under jord. Tvättstugan har putsade väggar där putsen släppt på diverse ställen och det känns ganska ruffigt där. Jag skulle vilja kakla väggarna och ev. en del av golvet. Är det bara att slänga dit lite fix och sätta kaklet och fogen tro? :rofl:
0 svar · 2,7k läst
·
X
xLnT: [citat] Eftersom han ska borra upp mot kallvind så tror jag han föredrar att något släpper däruppe än ute på fasaden. Det hade jag gjort åtminstone. Om du får släpp på 30x30cm kan du inte varit speciellt försiktig och/eller kört på slagfunktion.
3 svar · 3,9k läst
M
Marcus i skurup: [bild] Någon som vet vad som brukar finnas under sådana här plattor i en trapp???
0 svar · 1,6k läst
·
A
Argastesnickaren: [citat] Den lilla skillnaden som är kommer man aldrig att spara in. Jag får både en bättre värmepump plus solceller på taket för samma pengar så gör man det så tror jag att min drift billigare totalt sett
10 svar · 9,0k läst
P
Pindus: Hej! Har ett golv med betongplattor i mitt gamla stenhus och har nyligen satt in ett par fönsterdörrar i söderväggen. Kvar har blivit ett tomrum av den ursprungliga väggen som jag nu tänkte att jag kunde fylla med svartpigmenterad (järnoxid) finbetong för att få en mörkare färg som bryter men ändå inte ser betongig ut. Fråga 1: Bör jag ha något mellan karmen på dörren och det
0 svar · 3,0k läst
·
J
justusandersson: Med ett murat hus tycker jag det är en utmärkt idé att bygga till med Lecablock som putsas på utsidan. Som @Johannes Carlsson skriver isolerar Lecablock dåligt. De har ungefär tredjedelen så bra isoleringsförmåga som mineralull. Det betyder att 25 cm Leca + 95 mm mineralull motsvarar knappt 180 mm mineralull, vilket är klart under dagens norm. Antingen väljer du tjockare Lecablock i
4 svar · 1,9k läst
P
Panelmannen: Gissar att du lägger plasten mellan takstolarna och lättbetongen, är det även fuktspärren upp mot vinden och isoleringen är mer för att du är rädd för fukt mellan sten och trätakstol? Min fråga är egentligen, hur gör man med fuktspärren mot taket, kan tänka mig att det är svårt att få det tätt mot stenväggarna?!
69 svar · 48,2k läst
·
K
Knallen: Hej, Jag har en oinredd källare byggd med lättbetong(blåbetong). Radonhalten på övervåningen i huset är mätt till 90 becquerel (3 månader vintertid). 50-70 becquerel under sommarmånaderna. Väggarna i källaren är dåligt eller inte alls putsade. Jag hade tänkt snygga till i källaren, och undrar vilken puts jag skall använda för att om möjligt minska radonutsöndringen från
0 svar · 4,7k läst
L
LallaElis: Det lät ganska vettigt eftersom det dessutom har rostat lite hål på dropplisen i plåt runt om balkongen. Då kanske det blir en bra kombo med papp och plåt
6 svar · 4,5k läst
·
C
C.Lundin: Lite kuriosa på samma ämne. Vi byggde flerbostadshus för ganska många år sen nu, då glömde/missade ventmontörerna sin ventilation i de tre första bjälklagen. Vi andra var ju väldigt glada dock, det innebar ju hur mycket plats som helst i bjälklaget för allt annat. Kan det missas där så kan det nog missas i en villa.. ;)
14 svar · 3,1k läst
S
Stefan1972: Jag är ingen byggare men jag tror ni jämför äpplen med päron. Vilket byggsätt man använder beror nog mycket på typ av hus och vikt. Ingen större vits med en grund som klarar ett mindre trevåningshus om man bara bygger en lätt enplanare. så att säga.
23 svar · 3,7k läst
·
S
SwiftD: Denna har jag köpt, tänkte prova den senare i år. https://pointmaster.net/demo-video.html
37 svar · 80,9k läst
·
H
Husvagnsthord: [bild] [bild] Jag tror fortfarande min idé är genomförbar. Nu är fasaden nyrenoverad sedan drygt ett år tillbaka. Men utan gesims. Valdes bort delvis av kostnadsskäl. Men också för att vi valde spritputs före slätputs. Dessutom har huset fått en hel del övrig utsmyckning. Båda långsidorna har dessutom någon form av anslutande utbygge.
9 svar · 12,5k läst
·
M
maximm: Jag köpte tomt, byggde hus. Kan rekommenderas!
7 svar · 1,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Man ska köpa med hjärta och lite efteertanke. Ni kommer att hitta ert hus vare sig det varje sig det är ett äldre hus med vuxen trödgård (icke att förrakta med gräsmatta ,uteplatser och träd. Eller så blir det som för oss. Vi ramlade över en fantastisk sjötomtt och bestämde på studs att den skulle vi ha! Oçh byggde nytt.
13 svar · 4,4k läst
B
Bengt vasa: [citat] Anledningen till, att inte släppa ut lecakulorna, är bl.a. att jag då måste riva det gamla torvtaket, för att återfylla kulorna. Att stoppa raset uppifrån, antingen med tunnbruk eller byggskum, medför båda att kulorna rasar under de skapade barriärerna. Jag har nu fått till en trappform, av brädlappar och tunnbruk. Det verkar fungera, men jag är inte helt säker, förrän
9 svar · 2,3k läst
Peter.N
Peter.N: [citat] Är även innerväggarna av lättbetong? Ljuddämpning? Hur funkar det med att installera infällda spotlights i taket?
20 svar · 14,7k läst
·
V
vergis: [citat] Tack snälla!
2 svar · 2,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Tretex låter mer tidstypiskt än asfa. Det är alltid riskabelt att isolera invändigt, men det skulle förvåna mig om 45mm ställer till med problem.
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.