Håller på att planera för ett fritidshusbygge och har lite funderingar. Jag skulle gärna vilja ha fördelarna med stenhus (värmetröghet, brand- & fuktsäkert etc.) men med en fasad av obehandlad cederträ och innerpaneler av vit råspont. Huset kommer stå kallt (tomt) på vintern och endast värmas av solen och en kamin på sommaren.
Min tanke var att använda Finjas 25cm isolerblock, slamma på utsidan och sedan spika fasaden och råsponten direkt (behövs det en luftspalt ute och en diff.spärr inne?) på blocken. Tror ni att det skulle funka/räcka? Eller är jag ute och cyklar?
Nykomling
Medlem: Aug 2008
Län: DALARNA
Hej Vinterdan. Du har bara fördelar med att bygga ett stenhus, Stenhus är alltid med värmetrögt vs Trähus, Brand premiuem är mycket lägre, Fukt?? kan aldrig bli fuktskador på sten..Varför ska du spika på utsidan, Du skaffar ju bara jobb då på sikt, Låt det bara vara sten, Behövs varken någon luftspalt eller diff.spärr inne!!.. Ja du är ut och cyklar "lite"
Det är av estetiska skäl som det ska vara träfasad inte byggtekniska. Huset ska ligga vid kusten med intilliggande trähus och det anses "sticka ut" för mycket med ett putsat.
Senior medlem
Medlem: Aug 2007
Län: Skåne
Som jag ser det så borde det fungerar. Men spika inte fasaden direkt på stenväggen, du måste nog ha spikreglar emellan så du får luftspalter och så papper mellan spikreglarna och stenväggen. Teoretiskt bör det fungera hurvida det fungerar i praktiken vet jag inte då jag aldrig har hört talas om det förut, men jag är ju bara lekman...
diffspärr på insidan behöver du inte eftersom du inte har något i väggen som kan möggla och din träfasad kommer ju bli blött hur du än vänder och vrider på det.
dock så tror jag du tappar en del av värmen från solen som du vill skall lagras i stenen, då solen kommer absoberas av träfasaden och inte av stenväggen.