Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    DrömBygges avatar
    Junior medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Skåne

u-värde trähus mot stenhus

Jag har sökt rundor här på forumet och tycker att det verkar som att stenhus ska kunna erbjuda bättre u-värde än trähus.

Men villa Varm har tydligen U-värde vägg: 0,136 och när jag fråga ett husföretag som bygger med Finja betong så fick jag svaret att U-värdet på betongelementen är 0,23.

???

Jag hittad en tråd där "Hålta" kämpade med att få ner u-värdet till 0,15 i sitt stenhus. Och det verkade inte vara det enklaste...
    http://www.byggahus.se/forum/stenhus...er-0-15-a.html

Så om jag förstår det rätt så ligger trähuset Villa varm väldigt bra till?
    Kanske t.o.m i topp?
    /DrömBygge

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: Stockholm

om du vill ha lägre u-värde för att impa på polarna så kan man ju jaga på hur långt som helst med 600mm block el dyl, men om det är för att spara pengar på uppvärmningen så blir det lite bortkastat... du lägger mer extra pengar på tjockare väggar än du kan spara in under överskådlig tid.
    Som jag förstått av en del diskussioner här så mäter inte alla u-värden på samma sätt. Man måste kolla på helheten för huset. Spelar liksom ingen roll om du har bästa möjliga väggar och sen fyller en hel vägg med glaspartier som släpper ut värme...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42