Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2004
Län: Skåne
solid tegelvägg och regnvatten..
Är mitt uppe i totalrenovering av en gammal skånelänga. Denna har under de senaste 100 åren försetts med massiva tegelväggar i dubbel tegelstens tjocklek. Under de senaste 50 åren har en "fasadtegelmur" bestående av en halvsten byggts för tre av hussidorna. En kortsida återstår då detta var stall fram tills nyligen.
Till min fråga.
- Jag har under senaste året murat om en hel del av denna grundläggande tegelmur och noterat att den är hyffsat fuktig på den kortsida som saknar yttre fasadmur. Här finns endast 0.5 cm puts på utsidan. Även om ingen uppvärmning finns i huset tycker jag att dessa stenar borde hunnit torka och putsen på utsidan borde hålla större delen av regnvatten borta (regn + vind ute på skåneslätten).
Vad krävs för att muren inte ska dra åt sig regnvatten när vinden ligger på. Försvinner fukten ur väggen så fort värme finns i kåken eller bör jag mura upp en extra fasadtegelmur även där som då får ta regnvattnet?
Nykomling
Medlem: Apr 2008
Län: Stockholm
Om du putsar om utvändigt med en vanlig mineralisk puts, inte hårdare än C och helst D- eller E-bruk(2 cm tjock) samt färgar detta med kalkfärg så ökar du putsens fuktkapacitet, detta borde vara ett steg i rätt riktning. Om du sen värmer upp detta utrymme så tror jag att du ska kunna få bukt med fukten förutsatt att vattenavrinningen från eventuella taksprång, plåtbleck fungerar som den ska och inte läcker eller leder in vatten mot väggen. Det kan ju också vara en bra idé att kontrollera på vad det understa skiftet är murat på. Man ska ju där ha ett kapillärbrytande skikt som ska hindra kapillär sugning av markfukt.
Lycka till!
och noterat att den är hyffsat fuktig på den kortsida som saknar yttre fasadmur. Här finns endast 0.5 cm puts på utsidan. Även om ingen uppvärmning finns i huset tycker jag att dessa stenar borde hunnit torka
Vad är det för puts på denna fuktiga vägg? Är den målat över med färg? Kan det vara så att du har en ytsikt på just den tegelväggen som hindrar tegeln att torka?
gaia