Byggahus.se
I
Jag tar dina funderingar i tur och ordning.


rickardg skrev:
Varför behöver man veta nollpunkten för olika temperaturer? (Strax under noll ligger den väl i tegelstenen å för kallare temperaturer i MU-isoleringen då det aldrig blir så kallt att den kommer in i lättbetongen)
Därför att nollpunkten inte hamnar i teglet utan i MU-isoleringen.

Det kan grafiskt åskådliggöras på en ritning där väggen är skalenligt ritad i stående sektion med resp. materialskikt ingående. På insidan avsätts DI (dimensionerande innetemperatur) och på utsidan DU, oxå skalenligt ritad (1 grad = 1 millimeter). Mellan dessa båda punkter (vanligen +20C på insidan och -10 --- -25C på utsidan) dras en linje som får sin lutning av hur stort värmemotstånd (beroende av lambdavärdet) respektive materialskikt har. Där linjen korsar 'nollan' i gradtalet finns nollpunkten. Den flyttas närmare insidan ju kallare det är. Och är då isoleringen våt (med försämrat isoleringsvärde) kan den teoretiskt hamna i eller bakom lättbtg.-en.


rickardg skrev:
Huvudpoängen med lättbetongen var att jag måste ha någon innervägg, och jag vill ha en helt oorganisk vägg med en underhållsfri utsida av tegel (vilket jag personligen iaf tycker är snyggare än puts). Hade funderingar först på att gjuta betong men det skulle bli lite för dyrt kom jag fram till, har även funderat på leca men tyckte att lättbetong verkade enklare å billigare då man slapp puts (endast spackel över limfogarna) å lättbetongplattorna var stora (men ändå inte tunga) så uppbyggnaden av väggen skulle gå snabbare och därmed bli ytterligare billigare. Att det inte går att hänga upp tunga saker utan plugg i lättbetongväggen är inte helt kritiskt för ytterväggen för mitt tänkta bygge, däremot skulle det av den anledningen vara trevligt att ha innerväggarna i leca istället för lättbetong såsom jag tänkt men där blir den extra putskostnaden ännu större då det även behövs puts på båda sidor om väggen. Men det kanske inte är så dyrt och tidskrävande (mer dyrt) att putsa innerväggar eller?
Givetvis kostar en putsbehandling. Men du slipper inte ifrån att skarv- och bredspackla lättbtg.plattorna om du ska ha tapet eller färg på ytan. Det syns igenom. Då får du i.s.f. klistra makulatur (liknande brunt omslagspapper) först (som målarna gör) och sen sätta tapet. Ska du måla är det bredspackling och inget annat som gäller.

Om du nu vill ha btg. på insidan (eller annat oorganiskt mtrl.) varför kikar du då inte på färdiga väggelement av btg.? Det finns t.ex. ett spännande hus(-system) som heter: Det sagolika huset. ( http://otark.com )

rickardg skrev:
Betongpelarna är jag lite tveksam till att jag blir av med även om jag bygger med Leca, har ett antal sektioner där det är 0.6m bred vägg sen fönster/dörr-öppningar som är 2.4m breda innan nästa 0.6m bit vägg och 2.4m öppning osv, och vissa av dessa 0.6m väggar är utöver stöd för bjälklaget ovanför även stöd för balkar som bär upp mer bjälklag.
0,6 meter vägg i längd med homogen lättbtg. (15-40 cm tjock) klarar utan vidare att tjäna som upplag för balkar över fönster och bjälklag. Stabiliteten vågrätt (mot vind) klaras genom tvärgående väggar och momentstyvt utförande på övrig konstruktion. Väggbiten ska ju bara ta tryck rakt ner och på 15x60 cm kan du lasta ner rätt mycket utan att den ger vika.

rickardg skrev:
Bör inte väggen få mycket sämre u-värde med leca med isolering i mitten, lecan blir ju tjockare än lättbetongen bara för att kunna byggas i fullhöjd(?), sen med dubbla väggar blir det dubbelt så mycket och inte så mycket utrymme för isolering. (Iofs tjänar man även in lite tjocklek med leca på tunnare tegel och att man slipper luftspalt(?))
Inte alls. Det är lika lite lecan här som lättbtg.insidan i ditt fall som isolerar (det gör de visserligen, men högst marginellt) utan istället den mellanliggande isoleringen. Och luftspalt förekommer inte i den väggkonstruktionen (som alltså är avsedd att putsas direkt på både in- och utsidan, eller kläs med tegel på utsidan, då en liten dräneringsspalt bakom teglet erfodras).


rickardg skrev:
Hur bra håller de byggmästarpettringar du pratar om, blir fasaden lika stark och underhållsfri som vanligt tegel? muras de även mot lecaväggen så de sitter fast med bruk i lecan bakom eller fästs de med kramlor?
Den är lika underhållsfri som en vanlig ½-stens tjock tegelfasad. Det är samma mtrl. och samma fogbruk. Skillnaden ligger i att den väger mindre och inte kan ta vertikal last. Förankras därför med glidande kramlor (eller särskilda skenor med murankare) till innanförliggande vägg.
______________________
Byggaren
 
Hur man räknar ut nollpunkten var ju inte frågan, det jag undrade var varför, vad ska man med den positionen till och det förstår jag fortfarande inte :(
Att isoleringen är väldigt mycket sämre om den är blöt är ju självklart, men det var väl poängen med att ha luftsplalt att vattet skulle rinna ner längs med baksidan av teglet (och sen ut ur huset) och fuktig luft skulle kunna vädras bort så isoleringen inte skulle bli blöt.

Jag trodde det räckte att spackla fogarna, hade läst det nånstans, men nu när jag kollade på hhcelcons hemsida såg jag att även de skriver det du säger om att det är bredspackling som gäller om man ska måla. Är väl något dyrare att putsa än att bredspackla men skillnaden mellan leca och lättbetong minskar ju och gör lecaalternativet mer intressant!

Var just att det är isoleringen som gör det mesta jobbet som gör att jag tycker att dubbel leca med isolering (tex isoblock med 12cm leca, 12cm cellplast 12cm leca) i mitten får sämre u-värde än mitt förslag (som med samma tjocklek som exemplet med sioblock skulle bli 25cm isolering och 10cm lättbetong vilket blir dubbelt så mycket isolering).
Jag ser inte riktigt poängen med den yttre leca-väggen om man ändå har cellplast som tål fukt och vind, då borde man väl kunna ha tjockare cellplast + 1/2-stenar istället för yttre lecaväggen + 1/4-stenar för att få bättre isolering?
 
I
rickardg skrev:
Hur man räknar ut nollpunkten var ju inte frågan, det jag undrade var varför, vad ska man med den positionen till och det förstår jag fortfarande inte :(
---


Därför att lättbtg. inte är en 100%-igt diffusionstät konstruktion (men nära på om väggen krideras, på målarspråk = limspärras). Du får alltså in fuktig, varm luft som med värmens hjälp söker sig mot den kallare sidan och kondenseras vid nollpunkten i MU-isoleringen. Då kan det vara bra för dig att veta var den finns, så du vet hur mycket av tjockleken på MU-isoleringen du kan räkna på i isoleringshänseende.

Det är inte guld allt som glimmar. En MU isolerar sämre än en skummad isolering. Eller rättare sagt: skummet har större motståndskraft mot att ta åt sig fukt (men när den väl finns där, har den oxå svårt att lämna). Får du in fukt i MU tar det alltså mindre tid för att nollpunkten ska flytta sig inåt mot rumssidan. Därför en konstruktion utan MU och med annat isoleringsmaterial bättre även om den är tunnare.
____________
Byggaren
 
Ah tack, självklar bör det funka så, att jag inte tänkte på det. Lutar väl åt cellplast som isolering just nu men inkapslad så det blir brandsäkert.. får fundera vidare lite angående Leca vs Lättbetong.
 
Hallå
Hur kan alla våra hus fungera där väggen är homogen lättbetong???? Ingen fuktspärr varken på insida eller utsida. Endast ett väderskyddande skikt av puts på utsidan. Med dagens krav på ventilation så har man ett undertryck i huset vilket gör att det inte vandrar någon fukt ut genom väggarna. Dessutom är det största ångtrycket upp i taket och där sitter frånluftsdonen. Vi har denna konstruktion och vi har inga bekymmer. Vårt hus är uppbyggt som följer från insidan sett: färg eller tapet, vanligt sandspackel bredspacklat, lättbetong 350mm, grundningsbruk för lättbetong, putsnät, 2 lager standard tjockputs, 3 lager genomfärgad stänkputs. Med ett 1,5 planshus på 200m2 och en familj på 2 vuxna och 2 barn med mycket tvättmaskin och torktumling så ligger vi på en total elförbrukning på 13000 kw med en frånluftsvärmepump stöttad med 200m ytjordvärme. Vi är jättenöjda med detta.

Vad gäller bärighet på balkar över fönster osv kan jag säga att vi har ett par fönsterparti som är 3m långa med 300mm upplag på sidorna och det bär vi upp övre bjälklag, gavelspetsen samt nockbalken i taket på utan några problem.

Mitt tips till dig är att vända dig till en lättbetongkonstruktör som kan hjälpa dig med dina funderingar kring dessa frågor. De är experter som lätt ser vad som är ,öjligt och vad som blir billigast. Jag anlitade en sån och han hjälpte mig med alla konstruktionsritningar och beräkningarr av materialåtgång osv. Han hade jobbat åt Yxhult och hade fortfarande kontakter kvar där så jag köpte även allt material genom honom. Nu vet jag ju att Yxhult i Sverige inte finns längre så den vägen funkar nog inte längre.

Allt som skrivs här på forumet är inte alltid det som anses vara det bästa enligt byggnadingenjörer eller fakta från erfarenhet utan mycket är vad folk tycker och TROR är det bästa. Med dagens krav på vad man får bygga och inte får bygga så gäller det att ha tungat rätt i mun för att inte stå där med lång näsa.



Lycka till
 
Ja det är lite konstigt att lättbetong funkar, borde inte det åxå bli blött av vandrande fukt och få sämre isolerförmåga?

Om ångtryck/diffusionstryck är större än undertrycket från ventilationen så bör det väl kunna bli fuktvandring ändå genom väggen(?)
 
I
Honken_byggare skrev:
----
Allt som skrivs här på forumet är inte alltid det som anses vara det bästa enligt byggnadingenjörer eller fakta från erfarenhet utan mycket är vad folk tycker och TROR är det bästa. Med dagens krav på vad man får bygga och inte får bygga så gäller det att ha tungat rätt i mun för att inte stå där med lång näsa.

Exakt min uppfattning oxå.

Det var oxå därför som jag som fackman (byggnadsingenjör med >40 års erfarenhet av att rita, konstruera och bygga hus m.m.) skrev i mitt svar till (rickardg) att titta på en homogen lättbtg.vägg alternativt en leca med mellanliggande isolering och inte trixa med någon egen konstruktion.
______________________
Byggaren
 
Självklart ska man ju anlita en byggnadskonstruktör i slutändan men det kan ju vara bra att ha koll på alternativen i förväg så man kan ta hänsyn till det i sina skisser på planlösningen och det är alltid bra att vara påläst när man ska köpa en tjänst (eller vara).
 
Vårt hus, byggt 1982, är uppbygt som trådskaparens bild.

- tegelfasad (fulltegel mexi)
- luftspalt 20mm
- cellplast 100mm
- lättbetong 265 mm
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.