Hajk,

visste inte riktigt var jag skulle placera denna fråga men då vi bygger arkitektritat stenhus fick det bli här.

Nu till frågan,

Jag finner det jäkligt svårt att visualisera den ritning som vi erhållit från arkitekten och ber därför om lite input från forumet just vad gäller storleken på rum. Vad sägs om följande (ungefärligt kvadratiska) rum?

Kök, 10,5
Matsal, 13
Vardagsrum, 34
Tvätt, 7,8
Badrum, 9,2
Sov 1, 15,5
Sov 2, 11

Tacksam för påpekanden!

Goda frågor,

i det planerade huset tillkommer ett antal rum. Ett av dem är just ett arbetsrum om ca 8 kvm. Huset är i två plan om 81 kvm per plan. I nedre finns en liten KLK samt liten WC plus då kök, groventré, matrum och vardagsrum. Där uppe finns så sov 1, sov 2, arbetsrum, badrum och allrum.

Vi är 2 än så länge...

Jag tycker att rummen verkar bli funktionsdugliga, men inte "stora". Många nya hus, med eller utan öppen planlösning, har ganska stora rum och breda passager. Det verkar var trendigt just nu... De mått som du räknar upp både på rummen och själva huset, uppfattar jag mer som klassiska Egna hems-mått. Inte pyttesmå, men inte heller "stora". Köket verkar vara så litet att jag tvivlar på att man får in en matplats i det.

Mät upp rummen in er nuvarande bostad och jämför om motsvarande rum i det nya huset blir större eller mindre.

Hej !

Ett rum som är litet kan vara ganska stort beroende på planlösning, därför kan ett stort rum även bli litet om man utformat det på fel sätt: Enda sättet att svara på din fråga är att se planlösningen.
Jag har tidigare jobbat med just planlösningar på en husfabrikant.

/Peter

har ni tänkt att ha matplats i köket? Om så är det väldigt lite. Om tiden går och ni blir fler :o) så ökar kraven på köket enormt. Fundera lite framåt just på köket.
Någon skrev att det kanske var lite väl tilltagen tvättstuga, det tycker inte jag vi har ungefär den storleken idag och den skulle absolut inte få vara mindre. är det tänkt att fungera även som groventré? Är det bara tvättstuga och ingen genomgång så är det ok, men skall den ävenm fungera som passage så tycker jag den är ganska liten.

ebpeking - är du snokabo?

Nåväl även om tråden är lite gammal kan jag inte dra mig för att kommentera. Kan du lägga ut din planritning på tråden så kan man kommentera. Just nu är det svårt och spekuleras hej vilt av alla.

Generellt tycker jag 10 kvm för ett kök är litet. Men det är i min värld. Likaså tvätten skulle jag göra större. På 160 kvm borde detta kunna lösas.

Du kanske inte läser detta eftersom det var ett tag sen du postade. Återkom så får du mer input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.