Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2003

Kantbalkar

Ni som bygger stenhus. Vad har ni för kvalitet på era kantelement? I Tyskland verkar det som om de använder s200 till sina sten hus. Är det någon som vet vilken av långtidslasten eller korttidslasten som är dimensionerande

//Jörgen

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Re: Kantbalkar

Om du menar kantelementen så använde vi kval. 300 MX (har jag för mig att beteckningen var) - det räckte inte i vårt fall med S200. Tänk också igenom hela huset vad du vill använda för bjälklag etc (och därmed vilka laster du får ner i voter etc.) så att du kan armera och dimensionera efter det. Det är väl om jag har förstått rätt både långtids- och korttidslasten som man måste ta hänsyn till. Med våra laster i vårt hus blir påverkan ungefär 3% på 50 år.
    mvh stenhus2005

ps. nu såg jag ju att du skrev kantelement ds

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2003

Re: Kantbalkar

Tack för svaret! Jag har fått tag i kantelement S300 nu för ett rimligt pris så det får bli dem. Kommer på måndag. Sen är det bara att börja med grunden! Äntligen!

//Jörgen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42