Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

K-värde stenhus - Vet inte vad jag ska göra

Hej,

Pratade med den lokala energirådgivaren och dom goa gubbarna ger som rekommendation att man ska ha U-värde 0,16 för väggar. Vad jag förstår är det svårt att erhålla detta U-värde på stenhus om man använder YTONG eller ISOLECA iallafall. DEt bästa med dessa produkterna har varit enligt min mening att man inte behöver tilläggsisolera ytterfasaden ytterliggare innan putsen.

Vad har ni för U-värde på era hus? Vad tycker ni om dessa rekommendationer?

MVH

Sunemangs

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Län: Skåne

Re: K-värde stenhus - Vet inte vad jag ska göra

Vi planerar att bygga med en vägg från Finja Betong som ger ett U-värde på 0,21.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: May 2005

larsg skrev:
    Vi planerar att bygga med en vägg från Finja Betong som ger ett U-värde på 0,21.
    Hur tjock isolering får ni?

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2003

Jag kommer att bygga med ytong 40cm tjocka. Med puts så får jag ett U-värde på 0,26. Jag har räknat ut att Ukrav för mitt hus är 0,26 men mitt hus kommer att ha *0,24, men detta värde kan jag förbättra genom att isolera taket mer samt köpa fönster med bättre u värde än jag använde i beräkningen.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Län: Skåne

Vi får 80+140 mm isolering. http://www.finja.se/aktuell/pdfny/Fi...ement_2005.pdf

Utöver vad som visas på produktbladet så ska vi ha både spånskiva och gips som innervägg.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

Jo jag vet att betongelementprodukterna som har en innevägg eller kärna av cellplast har låga u-värden (0,2-0,24). Jag är inte riktigt intresserad av dessa produkter utan mer åt hållet Leca, Ytong, Porotherm osv.

Sunemangs

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Nov 2005

Jag förstår dig, värmetrögheten blir urkass med cellplast i innerväggarna.

Det bästa är att ha EPSen ytterst och så mycket sten/betong som möjligt mot insida vägg.

Lättbetongtillverkare talar om att EPS inte behövs, vilket är en osanning vad gäller värmeekonomin. EPS gör det marginellt dyrare och payoff-tiden blir mycket kort på den extra investeringen. Värmekomforten/trögheten blir inte sämre med EPS på utsidan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42