Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

Klä in nybyggt stenhus med träfasad

Hej,

Så här är det, jag är förälskad i trähus, och då speciellt den "utsida" som man kan skapa när man talat om klassiska kusthus....men jag tycker också om stenhus utifrån den aspekten att man använder en tung stomme, kan ha ett tungt mellanbjälklag samt den värmetröghet som erbjuds.

Är det ok att mura huset i sten för att sedan klä in det med trä? dvs sätta spikläkt varpå man sätter träpanelen. Då kan man ju även passa på att tilläggsisolera lite och avsluta med utegips. Är detta ok? Hur ser snittsektionen för en sån vägg ut?

Är man "dum" i huvudet om man gör något sådant.

2.    länk #2
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Re: Klä in nybyggt stenhus med träfasad

sunemangs skrev:
    Är man "dum" i huvudet om man gör något sådant.
    Definitivt ;D

Bygg ett välisolerat trähus istället!

3.    länk #3
    ByggaNytts avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2003
    Ålder: 44
    Län: Stockholm

Re: Klä in nybyggt stenhus med träfasad

Haha ;D Om jag är dum i huvudet får andra avgöra

Se hur jag gör här:
    http://www.familjenlindstrom.se/images/fasad.jpg

Klär alltså in sutterängplan med panel eftersom jag, liksom du gillar trä, dock inte så bra att bygga med trä under mark

Väggsektion sutterängplan:
    Lockläktpanel
    Spikläkt (remsor av tjärpapp mot putsen)
    Puts
    IsoLeca
    Insidan kan du ju bestämma material på själv!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42