Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: Uppsala

Sprickor i fasad i tegelhus?

Hej allesammans.
    Vi har varit o kollat på ett tegelhus som vi funderar på o köpa. Jag undrar om det är nå större bekymmer med att ha sprickor i fasaden i tegelhus?
    Sprickan som är värst är vid en knut. gaveln är av vanligt röd tegel o den vita vet jag ej vad det fär sort, men emellan gaveln o långsidan är det en spricka på säg en meter.

är det nå större problem o laga såna sprickor?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Vilken riktning har sprickan?
    Är det ett stenhus eller ett trähus med fasadtegel?
    Vilken typ av grund har huset?

3.    länk #3

Sprickan som är vid gaveln går lodrätt med hörnet. En spricka går lite zick zack snett neråt på tre rader av teglet. Det är trähus med fasadtegel skulle jag tro eftersom det är trä konstruktion invändigt.
    Det är gjuten platta

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Den lodräta sprickan förbryllar mig ngt. Skulle kunna tyda på att ngt i trästommen skjuter ut delar av fasadteglet.
    Bör inspirera till en ordentlig undersökning.

Den andra som går i zickzack är av den vanligaste sorten. Är nog en mindre sättning i grunden som orsakat den.
    Den kan man laga med lämplig fogmassa.

5.    länk #5

okej. ja de verkar lite små skumt att de kan bli så. de enda som jag sett på tegel hus är dem som zick zackar sig lite. kan lägga in en bild på den lodräta imorrn. har sett till att vvs o el ska besiktigas imorrn kväll.

Jobbar du med såna fasader?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42