Nykomling
Medlem: Dec 2011
Län: Södermanland
Bygga på gammal sprängsten
Hej alla byggare!
Jag har fått tag i en gammal tomt som förmodligen varit bebyggd för ca 50år sedan. Tomten ligger i ett bergigt område men själva stället jag planerar att bygga på är redan fantastiskt utjämnat med, vad jag tolkar som, gammal sprängsten i olika storlekar. "platån" är ca 3 meter djup på det djupaste stället och ca 1 meter där det är som tunnast och den är c 400kvm stor så jag gissar att det stått ngn gammal industri-byggnad eller liknande där.
Min fråga är: finns det några risker med att bygga på en sådan gammal platå? Bör jag göra några speciella undersökningar eller förberedelser innan jag börjar bygga?
Anledningen till att jag frågar är att jag försöker räkna fram priset på tomten och fördigställandet av den, innan jag börjar bygga.
Tack på förhand!
Industribyggnad säger du ? Vilken typ av industri ? Försök få reda på detta, har det legat "fel" typ av industri kan medföra ökade kostnader, miljösanering mm. Det behöver ju inte vara så illa så att BT-kemi hade filial där 8-), men många gamla industritomter måste saneras innan marken kan användas till att bygga bostadshus.