Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jul 2010
    Län: Östergötland

5,2meter hög stödmur

Hej
    Jag håller på att planera ett souterränghus. Problemet är två.

1: På en sida ligger de två våningar mot en stödmur. Vanliga skalblock klarar bara 3 meter, men här behövs det 5,2meter eftersom de är 2 våningar.

2: På grund av Husets design måste två väggar vara rundande med en diameter på 12 meter. Detta gör muren väldigt stadig, men svårmurad. Finns det någon typ av murblock som lämpar sig väl till detta.

Kan nämnas att jag tittat på cellplast block, men de jag har hittat har varit allt för klena. Även Skalblock är för klena, samtidigt fungerar de inte att bygga i cirklar, så på de väggar med lägre marktryck fungerar de heller inte.

Så har någon något bättre alternativ?
    Senast redigerad av matsv201 2011-08-17 20:27

2.    länk #2
    thomas33s avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Län: Halland

Bygg en form och platsgjut den.

3.    länk #3

Jo, jag har funderat lite i de banorna med. Men jag har inte riktigt fått ihop det.

Platsgjuta en så hög väg kan man knappt göra utan en kran. Inte ens en lastare räcker.

Tanken var ursprungligen att jag skulle bygga en meter i taket och efterfylla efterhand för att på så vis nå upp.

4.    länk #4
    thomas33s avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Län: Halland

Krossfyllda gabioner är ett annat alternativ. Går ju att efteråt bygga en vanlig lekablocksmur när gabionerna får ta trycket från jordmassorna. http://www.viacon.se/gabioner.aspx

5.    länk #5

Tja, de var ju en lösning. Helt klart en rimlig sådan. Dock skeptisk till att de fungerar så bra eftersom jag vill ha termisk kontakt.

Man kanske kan göra någon typ av hybrid lösning.

Lite så där är de tänkt. Pilarna representerar jordtrycket skalenligt. De långa pilarna är två våningar, sedan minskar de sucesivt till inget alls.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västernorrland

Platsgjut och pumpa betongen. Torde vara det enklast sättet att få ett hållbart och bra resultat.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen