Nykomling
Medlem: Apr 2011
Län: Stockholm
Lagat spritputs med latex någon?
Har ett hus med fantastisk spritputs som hållit sig kvar ända sedan tidigt 50-tal. Men nu har det släppt lite vid ett hörn. Inte ramlat av, bara spruckit längs hörnet och släppt åt ett håll, man ser en spricka på någon decimeter och hör att det är bom under på ett par kvadratdecimeter.
Fick rådet att pula in lite latex, så det fäster, tätar och inte rinner in vatten med risk för mer frostsprängning. Absolut inte silikon eller något annat konstmaterial, enbart latex eftersom det både fäster bra och klarar att röra sig i takt med putsen.
Någon annan som fixat problem av denna typ på spritputs eller använt latex som första hjälpen och kan berätta? Jag är av gammal vana lite skeptisk till att blanda material.
Knackar jag loss det som släppt så innebär det i princip att huset måste putsas om, det går aldrig att dölja såret, så jag vill verkligen rädda det som räddas kan just nu.
Forumgud
Medlem: May 2007
Län: stockholms
Jag har experimenterat med att laga putssprickor med mjukfog (silikonfri). Om det var Latex eller Akrylfog kommer jag inte ihåg, men den var silikonfri. Fick faktiskt rådet av en snickare och tyckte det lät som ett bra alternativ till att att putsa om delar av väggen.Kan tala om att det höll inget vidare i längden! Fogen klarar viss rörelse men inte tillräckligt mycket och sedan blir det en spricka i foglagningen. Jag som målar huset med kalk tyckte dessutom att kalken fäste dåligt på fogen, och den vita fogen var gråare än kalken och syntes. Hur som helst ångrar jag inte att jag gjorde det som en nödlösning, men inför nästa kalkning så tror jag hellre jag vidgar den slags sprickor så att jag kan laga med putsbruk i stället för mjukfog. Att få till bra knottror tror jag blir svårt, men det viktigaste är att det blir tätt. Jag delar din skeptiska inställdning till att blanda material.
Hoppas det finns någon murarkunnig här som kan ge dig råd om lagningen av din putsskada!
Nej nej det kommer inte hålla och det ser för j****t ut.
Mitt råd är att anlita en murare som putslagar skadan. Har du inte råd att renovera hela fasaden (vilket är förstårligt) så säg åt muraren att bara laga skaden.
Varför anlita en muraren till spritputs?
Jo för att spritputs är nog en av dom svåraste ytputserna att putsa med, och ännu svårare att putslaga med med bra resultat.
Jag kan till och med säga att inte ens alla murare klarar av att laga spritputs riktigt bra.
Jag brukar själv lyckas jävlig bra med mina, men det är alltid en balansgång med konsistensen vid blandningen (för mkt vatten så rinner det av. för lite vatten blir det klumpigt på fasaden) och beroende på hur konsitensen är så måste du variera varje slag i hårdlek och spridning.
Sen beror även på hur tjockt det är. Mitt på en större lagning får man slå lite lösare och ha lite mindre vatten i bruket. Ute vid kanterna av lagningen skall men slå mkt hårdare och med större spridning.
Sen ska man helst använda storsleven för att uppnå en jämnare struktur.
Lycka till ! Men snälla använd inte nån j****a latex sånt gör ont i min kropp och själ och höra sånt.
har ett spritputsat hus som jag lagat ett antal gånger.med cement med ytterst lite sand i som jag byggt upp i flera tunna lager,och i sista lagret använt mer sand för strukturen.och sedan penslat med vattenglas.målat med cdfärg klart ,hållt i många år nu.