Vi håller på att få murat upp en tillbyggnad med källare. Har några frågor nu angående murningen. När jag tittar på hur dom som murar har gjort så blir jag lite undrande.
varje block dom lägger så finns där inte bruk mellan isoblocken. Dvs dom lägger dom kloss i kloss. Är det rätt. Raderna emellan finns så klart bruk men sida vid sida är där inget. På en hel del av dessa block så ser man ju rakt igenom. Dvs dom som kommer ovan mark (där källaren går ovan mark) så ser man rakt ut. Det kan ju ändå inte vara rätt?????? Även isoblock är jag undrande över. Den här isoleringen är lixom i en fyrkant mitt i blocket. Dom jag har använt när vi har byggt innan har gått rakt igenom hela blocket.
Så min undan är om det verkligen är rätt som dessa bygger????
Junior medlem
Medlem: May 2007
Län: Skåne
Block nr 2 klarar ej belastning från jordtryck
Hej
Jag står inför samma sorts tillbyggnad som du.
Jag har ställt samma frågor till tillverkaren finja och länk 1 är motsvarande deras isoleca och används till källare och enklare byggnader som inte behöver så mycket isolering.
Länk 2 är motsvarande ergotherm och de klarar ej jordtryck och används inte i källare.
Sen hur murningen utförs kan jag ej svara på men jag tror nog att de strängmurar utan stötfog någon konstruktör har säkert räknat ut att det håller, Hör med din kvallitetsansvarige annars.
Tack för dit svar. Jag kollade med kvalitetsansvarige o han sa att det inte var några problem med hållbarheten.
Det här med öppenheten mellan blocken så förstod jag att det kommer bli tätt när det putsas. Men jag var orolig för köldbrygga. Men nu har jag forskat lite o tydligen är det stillastående luft det blir där emellan så då blir det inte någon köldbrygga. däremot om man lägger bruk så blir det sämre isolering.