Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Robin88s avatar
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Skåne

Isoblock Ergotherm

Funderar på att bygga mitt hus av isoblock 350 mm breda. de finns ju ett par olika tillverkare. någon som vet vilka block som är bäst?
    jag har kollat på finjas ergotherm 350 och deras ergotherm plus 350
    där är bättrer isolervärde i ergotherm plus. kan de skilja mycke i pris på dessa olika block?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008

Hej
    Hoppas inte svaret kommer för sent.

När jag tog in offerter fick jag priset 62,4/st utan moms på Ergotherm, 72,5/st för Plus varianten hos en ÅF vid köp av 300st. När jag väl valt block var bästa priset 70/st för Plus blocket.

Om du kan gå upp till 500mm väggar finns det lättbetong med U-värde 0,17 att jämföra med Ergotherm Plus som har 0,18. Lättbetongen från Aeroc kostade mig 63/st för samma storlek på block (förutom djupet då). H+H är dyrare men hur mycket/block vet jag inte då de envisas med att klumpa ihop allt i en offert till en slutsumma. Xella har inte ens orkat få iväg en offert.

Sen har ju Weber lanserat detta block och H+H detta om man nu vill isolera ordentligt, priser vet jag tyvärr inget om.

/Pär

3.    länk #3
    Robin88s avatar

Hej
    Hoppas inte svaret kommer för sent.

När jag tog in offerter fick jag priset 62,4/st utan moms på Ergotherm, 72,5/st för Plus varianten hos en ÅF vid köp av 300st. När jag väl valt block var bästa priset 70/st för Plus blocket.

Om du kan gå upp till 500mm väggar finns det lättbetong med U-värde 0,17 att jämföra med Ergotherm Plus som har 0,18. Lättbetongen från Aeroc kostade mig 63/st för samma storlek på block (förutom djupet då). H+H är dyrare men hur mycket/block vet jag inte då de envisas med att klumpa ihop allt i en offert till en slutsumma. Xella har inte ens orkat få iväg en offert.

Sen har ju Weber lanserat detta block och H+H detta om man nu vill isolera ordentligt, priser vet jag tyvärr inget om.

/Pär

Tacks för den infon! jag har spanat in webers rex block. de verkar vara jävligt bra. ska ha ca 1000 block till hela mitt bygge så vi får väll se va de kan landa på!

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad
    Lite OT.
    Jag försöker förstå varför folk vill bygga i sten?
    Tjocka väggar om man jämför med trä o glasull tex. Uppvärmningen blir inte billigare.

Varför?
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

5.    länk #5
    Robin88s avatar

Lite OT.
    Tjocka väggar om man jämför med trä o glasull tex. Uppvärmningen blir inte billigare.

Varför?
    jobbar som snickare! finns ju intet tråkigare än att byta panel och måla + att jag tycker att de e snyggt som bara den med putsad fasad!

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Lite OT.

Varför?
    Vill man ha ett hus med bra ljudisolering, okänslig för fukt och nöjer sej inte med gipsväggar fyllda med mineralull och vindpapp som är svåra att få lufttätt så väljer man sten . Prisskillnaden är kanske inte så stor som det var förr då bara de rika hade råd med sten .
    Stenhus bygger man bara en gång, trä får man byta i omgångar här och där allt eftersom det ruttnar så efter 100 år är det inte mycket av det ursprungliga byggmaterial kvar. Det finns fler gamla trähus som är borta idag än dom som står kvar.

Trä är billigt som material men man betalar en hel del för arbetstid att få huset ihopspikat till halvfabrikat och sen snabbt monterat på plats. Man betalar kanske mer för stenmaterial men materialvärdet stannar i huset.
    gaia

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad

När jag väl valt block var bästa priset 70/st för Plus blocket.

...Om du kan gå upp till 500mm väggar finns det lättbetong med U-värde 0,17...
    Var har du hittat den Ytongen?
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: södermanland

jag har börjat titta på porotherm den är biligare samt det är ganska bra med tegel än lätt betong enligt min erfarenhet (snickare)
    lättbetongen enligt gamla stena börjar vitra sönder men tegel verkar hålla hur länge som helst

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: May 2005

jag har börjat titta på porotherm den är biligare samt det är ganska bra med tegel än lätt betong enligt min erfarenhet (snickare)
    lättbetongen enligt gamla stena börjar vitra sönder men tegel verkar hålla hur länge som helst
    Innan lättbetongen börjar vittra måste väl fasaden inklusive puts eller vad man har för beklädnad, befinna sig i erbarmligt skick? Så långt låter nog ingen förfallet fortgå.

Porotherm är mycket bra block, men muras med vanligt murbruk med allt vad det innebär. Det finns tunnfog till Porotherm men pga av blockets håligheter funkar ganska dåligt. Man kan även skumma ihop murverk av Porotherm, men få vill vara pionjärer (se Wienerberger Dryfix).
    Dessutom isolerar Porotherm sämre än lättbetong.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008

Var har du hittat den Ytongen?
    Här, ser dock att det är med 15mm puts.
    Även Aeroc har 500mm sten med samma lamdavärde.

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Mycket priser har gått upp senaste tiden. Kan någon aktuella prisindikationer ???

Tack / S

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42