Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

Hur få bort unken lukt?

Hej

Köpt ett hus från 1850, det är ju renoverat efter det byggdes så klart

Iaf, det är en doft i huset jag inte kan hitta? Få bort..., det är mest på nedre våningen.

En doft av förlåt (kräk), låter ju inte trevligt, men jag känner en sådan doft...

Det är rent överallt, vad tusan är det som luktar och HUR får jag bort det????

Jag är väldigt tacksam för alla möjliga tips.

2.    länk #2
    Marcus Js avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västra Götalands län

Hur ser det ut i grunden? Är det torpargrund? Hur är ventilationen ordnad i huset?
    Marcus

Errare humanum est, sed in errore perseverare diabolicum

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

Vad har du för grund? I Skåne är det vanligt att hus i den årgången har golvbjälkarna liggande direkt i sand. Vi har det i vårt hus. Det fungerar bra så länge man inte täpper till med tex plastmatta eller börja täta för mycket eller installerar värmegolv som drar upp fukt. Husmuren är den torr? Jag skulle nog fundera på golven och konstruktionen om jag var som dig!

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Är det plastmatta/linoleumgolv någonstans i källaren? Limmad direkt på betong? Väldigt vanligt i så fall. Den kan börja "tvåla" när den åldras och det luktar rätt bläigt.
    Alternativt så har du helt enkelt en rejäl fuktskada någonstans. Det stinker och är vanligt i gamla hus. Vad sa bygginspektören som kollade läget innan du köpte?
    Det kan också vara ett dött djur. En enda död liten bortglömd död mus luktar vedervärdigt rätt länge. Även små lik stinker och den kan ha krupit in bakom en list eller något annat ställe och dött, det räcker med en centimeter för att den ska komma in. Är det timmer i huset så brukar dom använda långdraget som E4:a för att ta sig runt, sen behövs bara ett litet, litet utgångshål.
    En grävling som dött under huset kan lukta i månader. Ledtråd: ovanligt många och stora flugor, om det är sommar.
    Förslag: ta dit nån som har en erfaren näsa. Och har du inte haft en bygginspektör där innan köpet så är det kanske läge nu.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: västra götaland

Hej

Köpt ett hus från 1850, det är ju renoverat efter det byggdes så klart

Iaf, det är en doft i huset jag inte kan hitta? Få bort..., det är mest på nedre våningen.

En doft av förlåt (kräk), låter ju inte trevligt, men jag känner en sådan doft...

Det är rent överallt, vad tusan är det som luktar och HUR får jag bort det????

Jag är väldigt tacksam för alla möjliga tips.
    Menar du att det luktar spya rent bokstavligt tror jag nog Olsson X är på rätt spår.
    En död katt, grävling, mus, råtta etc.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42