Har isolerat gavlarna och kupan i vårt 1910-tals tegelhus med först vindpapp mot tegelväggen och sen har jag gjort fack med läktbrädor och utanpå det masonit och sen isolerat, plastat och gipsat.
Dessvärre såg jag ikväll en fuktfläck på ett ställe där jag inte hade isolerat och såg att det kommit in vatten från kanten under fönstret. Blev dock lite rädd att det skulle komma från utsidan av själva fasaden och gjorde några "stickprov" genom att plocka ner gipsplattor och kolla bak isoleringen och plywooden och det var på vissa ställen helt blött.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan det vara kondensbildning från murarna som tunnputsar alla väggarna på bottenvåningen och gör att fukten går upp i huset eller kommer det utifrån fasaden?
Har aldrig hört en annan metod att lösa detta på. Har i och för sig ingen från och tilluft till luftspalterna men det är nästintill omöjligt att få eftersom det är svårt att fästa läkten och få luften att vandra.
Jag blir väldigt tacksam om någon kan svara på detta.
Forumgud
Medlem: Nov 2005
Län: Göteborg, Västra Götaland
Hur tjocka är din tegelmur?
½ sten, 1 sten eller 1½sten?
Tjockare?
Hur är utsidan? Putsad? Eller oputsad, isf hur ser fogarna ut?
Som du ser är det en del man måste veta innan det går att svara.
Men i vilket fall: Det är mkt vatten i puts som sen avges när den torkar.
Inte alls otroligt att det är denna fukt som kondenserar på dina kalla väggar på övervåningen.
Det är halvsten på ovanvåningens gavlar och på sidorna av kupan. Framsidan på kupan är 1 sten. Utsidan är pärlfogad tegel och fogen är bortfräst och återställd så det ska inte komma in en mängd fukt från utsidan iallafall.
Huset ligger på den skånska östkusten.
Det enda jag kan komma på att det kan vara som skapar just detta fenomen är just att man putsar väggarna på bottenvåningen. Där har jag isolerat med luftspalt och sedan siporex och det är väll så att just siporex kräver att man vattnar den för att få bruket att fastna. Om det sen handlar om att tunnputsa två gånger och innan dess "stocka" upp innerväggarna i lersten så bör de ju handla om en mängd vatten som ju måste ta vägen någonstans. Ventilerna på bottenvåningen hade murarna satt igen med isolering och sen kört byggfläkt så temperaturen låg på mellan 10 och 14 grader. Då borde ju den varma luften dra sig uppåt och ta med sig fukten som sen kondenserar mot tegelväggarna och på de ställen där den varma luften har kunnat ta sig in (såg ikväll att det även kommit in fukt bakom isoleringen på en av de ej färdigställda snedväggarna där det inte är tegel och enbart luftspalt masonit och sen isolering).
Har satt in en avfuktare idag och den började direkt droppa vatten.
Vet inte om jag valt helt fel metod att isolera på eller om det går att få ut fukten ur isoleringen, har använt paroc men efter att ha pratat med museet så förstår jag nu att jag borde använt cellulosa.
Forumgud
Medlem: Nov 2005
Län: Göteborg, Västra Götaland
½ -stens mur kan man mkt lät få regngenomslag på. Speciellt vid kusten där det ofta blåser en del samtidigt som det regnar.
Här i Gbg fick vi regngenomslag i 2-stens murar i utsatt läge för ngt år sen efter en ovanligt lång period med regn utan soliga dagar mellan.
Murarna fick ingen möjlighet att torka ut mellan skurarna.
Nu vet jag inte om det regnat nere hos er nu på sista tiden? Verkar ha varit mest snö?
Jag tror att i ditt fall är det säkert fukt från putsningen som kondenserat.
Du ska inte oroa dig för fukten i minullen, den torkar ut fint efter hand.
Tycker också att du valde rätt mtrl med minull. Tror inte riktigt folket på museet vet vad de pratar om.