Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: Skåne

Jovisst, det mesta brinner men olika farligt. Vilka stora mängder isocyanater som PU avger vid brand finns att läsa i "Particles and Isocyanates from fires" Brandforsk project 324-021 från SP Borås 2003 (tabell sid 33). Direkt förkastligt att använda denna typ av isolering i t ex skolor och andra publika lokaler anser jag. Och, som sagt, tänk också på arbetsmiljön för dem som producerar PU-skummet.
    Jag har kollat länken till det PU-skummade isoblocket, tror det tillverkas i Norge av Weber (pga av arbetsmiljöskäl är det kanske alltför svårt att tillverka i Sverige?). Skulle vara intressant att se en kalkyl som visar att det blir lönsamt att bygga med detta halvmeterbreda block jämfört med t ex ett normalstort isolerat block med U-värde 0,15 - 0,18 W/m2 K. Någon klok person som har bra koll på detta?

2.    länk #17
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad
    Jovisst, det mesta brinner men olika farligt. Vilka stora mängder isocyanater som PU avger vid brand finns att läsa i "Particles and Isocyanates from fires" Brandforsk project 324-021 från SP Borås 2003 (tabell sid 33). Direkt förkastligt att använda denna typ av isolering i t ex skolor och andra publika lokaler anser jag. Och, som sagt, tänk också på arbetsmiljön för dem som producerar PU-skummet.
    Jag har kollat länken till det PU-skummade isoblocket, tror det tillverkas i Norge av Weber (pga av arbetsmiljöskäl är det kanske alltför svårt att tillverka i Sverige?). Skulle vara intressant att se en kalkyl som visar att det blir lönsamt att bygga med detta halvmeterbreda block jämfört med t ex ett normalstort isolerat block med U-värde 0,15 - 0,18 W/m2 K. Någon klok person som har bra koll på detta?
    Visst.

Bara de läser detta
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: Apr 2006

Kolla även nummer 5/2011 av Gör det själv, där använder dom nått som heter cellblock, dock vet jag inte så mycket om dessa, men verkar vara smart!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42