Elarbetsansvarig
m.m.
|
2009-11-19, 14:26
|
|
|
Nykomling
Medlem: dec 2007
Län: Örebro
|
Trä i tillbyggnad på stenhus, funkar det?
Hej, jag bor i ett murat kalkstenshus och vill göra en ny tillbyggnad i två våningar om ca 20m2 vardera.
Jag överväger två alternativ; 1. tillbyggnad av lättbetong, ca 300 mm. Jag bedömer det som lätt att bygga och med hyffsad isolering. Utvändigt blir det kanske träpanel. 2. klassiskt reglad stomme och mineralullsisolering ca 200 mm. Vad tror ni? Lättbetong borde röra sig (dvs nästan inte alls) som huvudbyggnaden av sten. Kan man göra en tillbyggnad av trä på ett stenhus? Kommer jag få problem med skarven när träväggen obönhörligen kommer att ändra sig lite med fukt och kanske temperatur? Finns det flytande fästanordningar för en träbyggnad utanpå stenhus? Tacksam för alla tips på tillbyggnad av ett stenhus. Senast redigerad av Striders 2009-11-19 14:29. |
|
2009-11-26, 11:15
|
|
|
Forumgud
Medlem: dec 2005
Län: Södra sverige
|
Det är i princip inget som hindrar att man bygger på ett stenhus med en träkonstruktion. Dock måste man vara omsorgsfull vid skarven mellan trä/sten.
Lister kan användas för att dölja kosmetiska sprickor på insidan. På utsidan bör man satsa på bra plåtarbeten och inte lita på fogmassor i för stor utsträckning.
2009-12-01, 09:48
|
|
|
Nykomling
Medlem: dec 2007
Län: Örebro
|
Tack, jag kom väl fram till samma sak. Man måste ordna en rörelsefog på något sätt. Jag har inte undersökt det i detalj ännu.
Det blir dock nödvändigtvis en smal skarv i fogen. Den kan döljas med t ex ett plåtarbete, spalje, eller helt enkelt ett stuprör |
|
2010-02-13, 16:31
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jan 2009
Län: stockholms
|
EPS överlägset...
Hej du som har stenhus ska naturligtvis bygga till i EPS och betong...
Installationer och allt klart på ett kick! Byggmaffian vill inte att EPS ska spridas i sverige för då tjänar man för lite per m2.. I ditt fall så är det överlägset eftersom dilatationsfogen är hur enkelt som helst att fixa med EPS och stenhus... om du dessutom fixar takisolering och mellanbjälklagsisolering med cellulosa så har du en mycket bra tillbyggnad utan risker som leka lättbetong och trä har.. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|