Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: skåne
    Blogginlägg: 1

Hjälp mig renovera gammalt gråstenhus

Hejsan,

Jag har precis köpt ett gammalt hus som har tilläggsisolering på utsidan med puts utanpå. Nu har jag precis varit och grävt i väggarna inne i det gamla skafferiet och upptäckte till min förtjusning att det är ett gråstenshus jag har köpt mig!. Dock verkar det som om jag får helrenovera hela kåken, då lager på lager av brädor och olika skivor på väggarna är genomruttna och själva väggen på huset är plaskvåt! Men undertill finns det fortfarande kvar lite av den kalkmålade innerväggen som funnits tidigare.

Jag önskar tips och råd på websidor - böcker eller av er som personer hur man på bästa sätt kan renovera huset och få det friskt igen. Det är väl så att ett stenhus kan man inte klä på insidan med skivor och liknande utan det måste andas.

Det blir ett spännande projekt - men snälla hjälp!

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2004

Föreslår att du kikar in under "Byggnadsvårds"-delen också, där finns mycket att hämta. Välkommen!

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Har också ett naturstenshus. Vi har putsat på utsidan och satt cellplastisolering + mineritskivor på insidan. Blir snyggt att följa stenars form när man putsar och inte jämna ut ytan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen