Stenhus
Marlen Eskilsson: Här hittar du checklistan för att byggahushttps://www.byggahus.se/bygga/checklista-byggprocessen Fler artiklar om att bygga på avd Bygga https://www.byggahus.se/bygga2
TobiasK233: [citat] Nej det upplevde jag inte att man behövde vara, jag har en vanlig kärcher 120bars som jag körde med vanliga munstycket, dvs inte rotojet.
Charliesname: Var till färgbutiken idag och frågade. Hon testade med lacknafta och syra, inget av det löste upp färgen. Hon visste inte men gissade på att det var någon typ av limmfärg. Men det var klart att det var kalkfärg bakom då syran reagera med det. Hon tyckte hur som helst att jag ska måla med silikat. Som tur är så har vi använt det tidigare för att måla murstocken så kan testa hur det
Kramla: Hej, jag har lite tegel över som jag kan sälja, inga större mängder men 20st går bra. De tegelstenar jag har är tillverkade 2004 och från 2016, de är samma produkttyp dvs Rödflammig sandad MH 250x120x62 Skicka pm om intresse finns 2004 [bild] 2016 [bild] //Kramla
Jajjaa: [citat] Bösarps kcc bruk* 0-2mm ballast. Ett redigt skånskt bruk 😂 Är nu färdig med tvättstugan, tar en jäkla tid för en amatör. En liten bebis en fyraåring och en fru gör inte saken lättare 😬 Funderar på om jag bara ska slamma resterande väggar, ska bara vara ett förråd/syrum och sen pannrum och en passage/hall. Vad tror du om att först laga upp alla större hål och fogar,
hempularen: Nu har jag personligen ingen erfarenhet av en sådan upphandling. Men det verkar som det är mer regel än undantag att markentreprenaden driver iväg med väldiga extarkostnader. De prisuppgifter du får är tydligen ofta villkorade med ex. att de gäller för 200 ton grus/mackadamm. Sedan går drt i praktiken åt typ dubbelt så mycket. Här finns någon tråd för en del år sedan där det
pontusreg: Väldigt gammal tråd men jag sitter nu och funderar på samma sak. Hur tätat man bäst mellan gaveltakstol och gavelväggen som gå horisontellt medans taket ska luta längs med gavelväggen. Gruden i leca likt på bilden ovan.
Tomasharrysson: Hej, håller på å kapar bort en bit av berget som huset står på, för att öka höjden inne och för att kunna dränera. Så väggen blir högre, å de blir också marktrycket mot väggen. Så tänkte borra snätt i väggen å fästa armering i berget. Någon som gjort detta, har erfarenhet? Vad bör jag tänka på?
RoTe: Okej så du har kollat åtminstone, finns många intressanta trådar men du kan ju fråga i någon av dom då får du kontakt direkt med likasinnade.
Haidar89: Hur gör man snyggast för att behålla ventelationsfogarna i tegelhus när man ska putsa fasaden? Förstår att man ska behålla dem men vill hitta något galler eller liknande som blir snyggt när man eftermonterar den på färdiga putsen
fribygg: Kan du inte lägga pannan rätt själv är det nog takläggare,snickare eller din lokala allservice firma du ska anlita.
Nordis123: [citat] Hade lite bråttom var ingen balk utan det sitter ett armeringsjärn i framkant och ett längre in Så det går nog att mura lite besvärligt bara att Få in murbruk mellan stenarna. Kanske mura en i taget och sätta stöd under
Kenneth Hellman: [citat] Armeringsjärn son ligger i blöt rostar. De är sen gammalt. De visste tillomed de gamla grekerna
Johan Haghjoo: Hej! Vi är på G att göra exakt samma sak i Stockholm. Bygga stenhus. Hur långt har ni kommit i era planer? Funderar på ICF istället för lättbetong som ytong.
neo11: Bruksvalet kanske inte är helt åt skogen, men jag vet inte. Men dom kanske inte grundat och använt för lite vatten när dom putsat. Sen har dom putsat för långt in på karmen, nästan fram till gångjärnet. Det bästa är att bara putsa in någon mm, och sen friskära karmen. Då den ofta rör sig något när man öppnar och stänger. Men då kanske man måste måla om karmen.
Anna Vesterlund: Hej! Bor sen några år tillbaka i ett gammalt hus från slutet på 1800-talet. Vi håller på att bygga ut och skulle öppna upp väggen. Inser att det är dubbel tegel men utan kanal, inte konstigt att det är svinkallt på vintern. Nästa steg är att isolera, men hur gör man det bäst? Något rum är bara sten/puts och något rum med gammal tretex på insidan. Vintertid kan temperaturen
Amatören_Österlen: [citat] Tack för ditt utförliga svar. Ja tror ja har rätt bra koll på själva processen. Det ja mer tänkte specifikt va om man behöver tänka på något speciellt på ovansidan smygen. Altså där putsen hamnar på undersidan eftersom det är slät yta där (vi gjöt en ny krona så det satt en ram där). Är det något speciellt jag behöver tänka på där med signal bruket eftersom det
neo11: Tycker kulören på bruket är lite för mörk för att vara kalkbruk. Skulle gissa att det är c bruk 3 mm. Men är inte fel att laga med kalkbruk, dock är c bruk lite billigare. Men tycker du ska slamma med 1 mm, även fast strukturen på lagningarna blir finare. Du kommer få svårt att få bort skarvarna med 3mm bruk, när det är så tunnt påslag. Och sen måla med tex alcro puts, eller
Anders Petersson1: [citat] Nej, det är några små fel typ sprickorna och det fixar jag själv.
48:an: För 10 år sen byggde vi ut. Murad grund som bredspacklats. Målad med diffusionsfärg för grund. Ingen kännbar fukt i vägg, men salter har vandrat igenom på en plats. Spelar det nån roll vad man bredapacklar med?
Amatören_Österlen: [citat] Ja har du möjlighet. Har precis slammat 300 kvadrat å sk nöta nästa vecka men sen behöver ja nog en kompressor 🤩
hsd: Huset är ju inte så gammalt, så jag skulle kolla med ackrediterad besiktningsman eller försäkringsbolaget På den första bilden syns sprickor i putsen så detta är nog bara början
ROBERT HANSEN: [citat] Tog dom här bilderna fram o baksidan på den svarta delen ! Har tagit av motorn men verkar svår delad !
IP IP: [citat] Hej, hur gick deet för er, hittade ni någon firma som kunde hjälpa till och är huset klart? Vi går nämligen i samma tankar idag :)
Hampee: [citat] Hej stämmer säkert såg att detta kommit med i rekommenderad tagg som jag missat rapporterat detta
Kenmar03: Kontrollera lokala bestämmelser. Normalt ska frånluft från bostadshus ske via tak inte genom vägg med undantag från en radon fläkt.
Amatören_Österlen: [citat] Ja de finns ju någon catch annars skulle det ju ersatt traditionellt ytlager känns det som.