pacman42
pacman42: Och nu är de ännu billigare, under 3300kr för 880W. Man blir ju lite sugen att köra "svart"... https://www.amazon.se/Solarway%C2%AE-880-balkongkraftverk-komplett-uttag/dp/B0C9X3QVLY/ref=sr_1_4
37 svar · 8,2k läst
·
L
LJN1954: O / Tack för ett utförligt inlägg i min fråga! Som sagt, kostnaden för batterilösning är nog fortfarande för hög jämfört med den ekonomiska nyttan.
2 svar · 1,6k läst
J
Jaafar700: Hej Jag köpte ett komplett solcellspaket på auktion. Och vill nu anlita någon för installation. Det är 20 st paneler och jag undrar är det inte mer värd att ta installationen med rot avdrag som kommer vara 50% på arbete från och med 12:e maj. Vill ha det så billigt som möjligt någon att rekommendera norra Stockholm?
0 svar · 976 läst
M
Matte-i-Höllviken: [citat] Har samma upplevelse, fick ca 6500:- 2024 i balanseringsersättning. I år lär det säkert bli mycket mindre. Hur är din erfarenhet av ersättning från elarbitraget? Jag har använt detta i en månad nu men tycker inte det blir några stålar direkt! Idag (29/4) har jag fått 11:- i balanseringsersättning men ingen besparing från arbitraget!
26 svar · 9,8k läst
·
X
xxargs: Hos mig med LLVP ligger förbrukningen från 150 - 300, enstaka fall sett 450 Watt i kylläge för redan kyld rum på ca 60 m² vid ganska rejält varm väder utomhus (typ +28 grader C utomhus för 25 grader inomhus) - men skall man kyla en redan överhettad rum så kanske det når uppemot 1 kW en kortare tid tills rummet har kylts ned och rummet/utrymmet har isolering för motsvarande
2 svar · 811 läst
X
xLnT: Blev inga nya elprisområden och verkar inte bli på några år heller. Blir intressant hur priserna kommer utveckla sig framöver. https://www.sydsvenskan.se/2025-04-28/inga-nya-elomraden-fortsatt-dyrare-el-i-soder/
0 svar · 517 läst
H
Håbbe01: Emaldo på trustpilot gav 2 av 5 stjärnor! De har dessutom köpt upp Checkwatt som hanterar batteri balanseringstjänster åt privatpersoner. Stackars de kunderna nu. All utveckling och tillverkning i Shenzhen Kina. Inga seriösa datablad går att ladda ner, står "kommer snart". Finns lite info på hemsidan men långt ifrån tillräckligt
16 svar · 2,4k läst
N
Niq: [citat] Det kan ju vara lönsamt på annat sätt än ekonomiskt. Tex miljömässigt. Nu vet jag inte om så är fallet med dessa kraftverk.
87 svar · 36,1k läst
·
M
munspelarn: Aha fint jag har en liggandes, då borde det funka med den..🙂👍
2 svar · 623 läst
·
G
Grayscale: Hej. Jag ska installera solfångare för vatten nu under påskhelgen. Jag saknar dock några av de metallbrickor (C-ring?) som ska hålla fast slangen i kopplingarna. Butiken jag köpt allt av kommer inte kunna hjälpa mig i tid då de ligger norrut och jag är nära Göteborg. Är det någon som vet vart i Göteborgsregionen man kan få tag på dessa, och vad de heter, eller rent utav kan sälja
0 svar · 838 läst
·
McLovin
McLovin: Hej jag behöver lite hjälp, Har försökt fyllt på där den svart slangen går in då höjs trycket på mätaren till höger men jag lufta aldrig vilket jag tror är felet, samt vilket tryck rekommenderas?
0 svar · 546 läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det är ju såhär de har börjat se ut numera [bild] Jag har inte klart för mig varför, men jag tror mig lista ut att i sådant här utförande så skapas en luftström som går uppåt, och därmed drar med sig luft även från bladet som "går mot vinden".
5 svar · 1,4k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Leri01 En av idéerna bakom stödet till batteri i samband med solceller, var att öka den mängd egen elproduktion från solcellerna som kunde användas i det egna huset och därmed bland annat minskas effektflödet på elnätet. Det angavs tydligt att detta var avsikten, genom skrivningarna i villkoren för stödet till batterier för de som hade investerat i solceller. Tyvärr
10 svar · 2,7k läst
E
ebonita: [citat] Tack bäste Dowser för att Du tar Dig tid att belysa min VV-styrning. Jag skall sätta mig in i hur Ohmigo skulle kunna passas in och om det skulle få plats i min med tiden rätt fullmatade elcentral. [bild]
9 svar · 1,6k läst
·
D
djac: [citat] Tibbers Gridrewards är inte riktiga i nuläget, som du skriver får man en ersättning, vad den blir när det är igång vet jag inte men blir intressant att se vad SVKs upphandlingar ger i denna rundan. Det som jag gillar men inte vet om det finns andra som har är ju att kunna var aktiv på flera marknader samtidigt, dvs stödstjänster, samtidigt som man lagrar solel och styr efter
2 svar · 2,2k läst
K
karlmb: [citat] Det finns såna företag.
13 svar · 4,9k läst
X
xLnT: [citat] Man vill oftast ha mer än värme. Hur ser kostnadsbilden ut, ser ganska dyrt ut om man kollar på specen i din länk?
17 svar · 9,3k läst
X
xLnT: Jag byggde bärlinor i 45x120 och fackverk i 45x95. Har suttit sen September 2022. Står på 6st jula markskruvar i lerjord. [bild] [bild] [bild] [bild]
21 svar · 3,9k läst
·
cederbusch
cederbusch: [citat] Perfekt. Det var det jag ville veta. Tack.
4 svar · 993 läst
·
T
tophee: Jag har läst igenom tråden och ser två lite olika frågeställningar: 1. Betalar man för el som man dragit in från nätet i den ena fasen när man samtidigt levererar (mer) el på de andra faserna? 2. Betalar man för el som man dragit in på en fas under en minut om man levererat samma mängd el på samma fas under förgående (eller följande) minut? Jag är mest intresserad av svaret på
21 svar · 6,0k läst
·
cederbusch
cederbusch: [citat] Hur kom du fram till att det var 17 grader? 12 volts batterier som laddas från panelerna.
9 svar · 599 läst
·
C
cpalm: [citat] Det är väl samma "matematik" som brukar användas i sammanhanget - Jag sålde 1 000 kWh i somras och nu på vintern köper jag tillbaka dem, alltså värms huset av solcellerna. 😂
27 svar · 18,9k läst
·
B
buffyin: [citat] Har svar om 5år, svarar då. Men för de flesta blir det svårt och är själv lite osäker med bra förutsättningar. Men så lite info är infon troligtvis Nej direkt.
2 svar · 870 läst
B
buffyin: [citat] Det värkar stämma med priserna. 10kw vanlig växelriktare 10 000kr inkl moms. https://www.solproffset.se/products/solis-s5-gr3p-10kw 10kw hybrid växelriktare 20 0000kr inkl moms https://www.solproffset.se/products/solis-rhi-3p10k-hves-5g-hybrid-vaxelriktare
3 svar · 2,6k läst
E
En glad amatör: Ganska säker på att Lindab säljer plåttak ”klick” med integrerade solceller, tror dock att de är något mindre effektiva men så mycket snyggare än de andra schabraken. Även vi har funderat på solceller, men vill inte ha på taket, någon som vill dela med sig av erfarenheter från montering på markstativ? Kan man montera i en backe så man kanske utnyttjar lutningen lite?
3 svar · 1,7k läst
Kjellcod
Kjellcod: Måste man säga upp Checkwatt eller räcker det med att koppla ur cm10 tänker på månadsavgiften. Sedan kan man sälja CM10:an? men det är nog dålig marknad.
10 svar · 9,7k läst
·
R
Rowah: [citat] Jag kör också CO i SE2 med Modity Energy Trading / Umeå Energi. Även om det helt klart variera mellan balanseringsansvariga, el-nätsområde osv så känns din ersättning orimligt låg i så fall. Nu ska det helt klart sägas att mars varit bäst i år men ändå har jag fått in några hundralappar i jan-feb.
12 svar · 6,8k läst
·
New_project
New_project: [citat] Dom heter takkraft, anläggningen igång sen en vecka tillbaka
34 svar · 10,4k läst
·
S
Stabbsson: [citat] Och 12 panel för mig också i SE3 och lägre totalförbrukning, din analys satte spiken i kistan för mig 😂
11 svar · 4,0k läst
·
E
Eld: Köp utrustning avsedd för båtar och husbilar. Du måste ha batteri för att stabilisera systemet men du väljer ju själv hur mycket batteri du vill ha.
11 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.