Solceller, Solfångare, Solenergi
AXS: Det finns solceller som är semitransparenta, då får du in lite ljus men värmen borde blockas bra. Tror inte det står i alla datablad utan du får kolla på en fysisk panel eller höra med återförsäljaren.
Pellebabba: [citat] Det är så klart olika lösningar för olika fabrikat. Fronius Symo har ett instickskort, data manager som hanterar anslutningen till det lokala nätverket och internet. Om det är en Symo du har så sitter det en data manager i den.
largab: [citat] Varför skulle det inte fungera att koppla 2 regulatorer till samma batteri?? Ingen sol på solcellen så blir strömmen 0 från regulator. Om U>14.1 V så är också strömmen 0 från regulator. Regulator 1 ser bara Regulator 2 + batteri som ett batteri. Och tvärtom. Det är bara U som mäts på var regulators utgång. Regulator kan inte veta vad som gör ”U”.
BSOD: Beror på växlaren. Egentligen vill man ju balansera runt 0kW effekt mot nät, om man ska vara maximalt optimal. Vissa växlare kan styra så. Men säg att man förbrukar 500W som grundförbrukning vid 0 pris huset så blir ju det kanske 1kr/h som man förlorar på att stänga av solelen, och ta husets behov från nätet i form av skatt och överföringsavgifter. Då kanske det är bättre att
GK100: [citat] Du får tänka lite i symmetrier när det gäller hur och var du drar ledare och sätter spetsar för åskskyddet. Håll ledningar utefter nock och ned utefter takets begränsningslinjer. Om du binder in dina takstativ mm gör även det i ett antal punkter och inte för få. Låt sen bli 6 mm2 ledaren den passar om du inte gör skydd som du tänkt göra. Du verkar ligga bra till med
karlmb: Hittade en informativ sida om kabelförläggning, riktigt bra tycker jag: https://senergia.se/teknikblogg/inlagg-4-vi-guidar-dig-till-ratt-kabeldragning/
_Mattias_: Tack för svar.Jag valde ett annat spår av undersökning. Tack klaskarlsson. Uppskattat. Mvh Mattias
Johan Z: Överväger att skaffa batterier till mina solceller. Nu när 60-öringen försvunnit, även microproducenter ska betala minuspriser och det dessutom införs effektavgifter borde det påverka en batteriinvestering positivt. Men frågan är hur mycket. Baserat på 2025 har jag räknat ut en besparing på 4800 kr för att använda all producerad el själv (elpris, skatt, överföringsavgift och
Herr M: Ok. Tack för hjälpen. Jag får tänka om lite då för jag hade tänkt att använda elverket till lite annat också.
maah: [citat] Jag kör liknande lösning. Har en Pax Calima i uterummet som blåser in varmt luft i intilliggande rum när det blir varmare än 22°C i uterummet. Jag har inte satt någon övre gräns men stänger av den manuellt med strömbrytare på sommaren.
jonaserik: Börja med att demontera glaset, följer röret i det med bort så är det Heatip. Men tycker mig se att det är ett enkelglas. Heatpips metallinnerör är tryckt upp mot överdelen och överför värmen mot ett rör i den övre delen. Medans det finns dom som har en slinga i sig och inkopplade mekanisk på överdelen. Överför då värme med att vätskan går runt i alla glasdelar,
buffyin: [citat] Du får iaf använt solcellen. Men just elpris och försäljning kräver två data källor samt någon styrning. Finns homeassistant eller homey som kan göra det enklare än att skriva skript/kod men kräver teknik intresse.
mrmixter: [citat] Hej jag har 90 rör heatpipe. Dessa ger över 4000kwh/år enligt styrningen har inte räknat närmre så deg kan ju vara mer eller mindre. Men ca 150 w per rör när den är i drift och optimala förhållanden. Systemet är i princip outslitligt man får kanske byta nån cikulatipnspump eller nån givare. Hade en givare som strulade på taket men hittade felet då den "hoppade" ur 3 ggr.
Music Man: Han har bara sett bilder och dömt ut anläggningen . Han jobbar ju även som lärare deltid och utbildar elektriker. Han sa att det är bara att sanera elen och göra om.
Daniel__s: läste lite omdöme nu om svea solar och dom har bara 1,4/5 bara negativa kommentarer 😞 kontaktade några andra bla villatakexperten
Seiken: [citat] kolla så klockan stämmer på invertern (den ballar alltid ur på growatt) charge rate är baserat på storlek på batteri så i ditt fall blir det max typ 5000watt du kan ladda med, så den ska stå på 100% för att nå 5000watt. att du inte kan ändra inställningar är ju att man måste slå in en av koderna, dvs antingen dagens datum eller growatt+dagens datum. sedan kan jag
AudiTT: [citat] Nja, har nu varit i kontakt med en gosse på Nordpolen Energi som jag hittade via bolagsverket, verksamhetten verkar lite darrig, bolaget lever, men....
DanielAdelin: [citat] Tack för svar !
buffyin: [citat] Svarar mig själv men denna verka stödja vad som letas efter https://www.solisinverters.com/se/energy_storage_inverters22/S6-EH3P(8-18)K02-NV-YD-L_se.html
mBard: Jag har precis fått 16kwh fronius reserva installerat och saknar en tråd där det diskuteras. Och även Fronius Energy Cost Assisstant, Hur smart är den? Hur har ni konfigurerat? Har ni några knep att dela med er.
knightjocke: Ja, om leverantören inte hittar någon ersättare som passar är det svårt. Antingen får du lita på det, eller får du undersöka själv. Du får kolla i dokumentationen helt enkelt. Du kan också klargöra för leverantören att du inte är så kräsen på att det inte blir exakt samma modell, så länge det fungerar. Men be dem då presentera alternativet först. Det hänger nog ihop med
Crank: [citat] Jag är inte intresserad av svamp eller matlagning inte heller dyra asiatiska svampar, så jag går inte in i matlagnings trådar och dissar allt som har med svamp och dyra asiatiskts svampar… typ intresset är noll då jag inte gillar svamp. Frågan är varför du ger dig in i trådar med ämnen du inte är intresserad av och varför du spenderar så mycket tid på att dissa andra? Jag
Zakalwe: Inom ekonomin säger man att alla eventuella sätt att tjäna pengar kommer att täppas till genom att spekulanter flockas till det tills förtjänsten är noll. Att som vanlig privatperson tro att man kan låna pengar, få lite bidrag från staten och bli rik genom att köpa/sälja el är oerhört naivt. Hela batteribidragets syfte är egentligen att dämpa effektbristen tills stamnätet är
saab 9-3 tid: frågan är har någon ett prospekt på en solfångare märke teknotherm från -90 talet har en som fungerar bra men skulle veta slingans längd ulf
MrMartinsson: Gjordes en uppdatering i appen Shinephone och info ges i form av meddelandet bifogat. Men jag blir väl inte riktigt klok på innehållet… Fler som funderat kring detta eller det kanske är solklart? 😁
Hazelnut: [citat] Ja jag får se över vilken batterilösning som blir bäst och billigast.
sinuslinus: [citat] Jag har Tibber och Homevolt 13 kWh och styrningen funkar rätt bra till den. Nu får man ersättning för att stödja nätet även till andra batterier än Homevolt. Tibber har inte fastpris men det blir ju inte lönsamt att ladda batteriet från nätet med fastpris. Tibber säger att jag har snittpris på 7 öre för december med batteriet (elprisområde 3).