G
gunric: Halvgammal tråd men jag kan lägga till att det verkar vara samma panel som Freebo installerar som sina optimerade paneler i dagsläget.
6 svar · 2,9k läst
M
mortimer: Det som ger ett bra underlag för att själv kunna kontrollera är att mäta sitt tak, läsa in sig på tillverkarens monteringsanvisning för montagesystemet och även detsamma för växelriktaren(fritt utrymme till tak och sidor, dimension på kablar) Sen se till att vara hemma vid installation och nyfiken, dokumentera med foto m.m.. (var lite lagom som en "hök" över montörerna utan att
2 svar · 903 läst
kashieda
kashieda: Uppdatering: vi har pratat med byggare som kommer att hjälpa oss igen efter ett tags stillastående. Förslaget är nu FTX (möjligen med koppling till acktank, om det går), LVVP för grundvärme av golvvärme och förvärmning av vatten till varmvattenberedaren. Acktanken förbereds för vattenmantlad vedspis, billigare att förbereda innan än efter. Troligen kör vi elpatron tills vi får
3 svar · 1,9k läst
PG Lindgren
PG Lindgren: [citat] Ja, och det är så spännande när man kommer in på ett ämne, som jordning, som man tidigare bara förväntar finns och som sedan visar sig vara en vetenskap där företag har specialister. Som jag nämnt tidigare så har jag vänt och vridit på den här frågan i åratal. Vi har ju redan en ödrift på vår nuvarande stuga, och i till stor del gillar jag hur det funkar., främst
31 svar · 8,2k läst
K
knightjocke: https://sverigesradio.se/artikel/brandkaren-kraver-regler-solcellerna-stromforande-vid-brandslackning
2 svar · 1,5k läst
G
Gramphos: Kolla på Tibbers Homevolt batteri.[1] Det säljs på detta sätt, men eftersom man inte kan få grönt avdrag för ett batterilager som inte är avsett att lagra egenproducerad förnybar el, så blir det rätt dyrt, och besparingen på elprisoptimering är rätt låg, så återbetalni gstiden blir nog längre än batteriets livslängd. Om man istället använder batteriet för stödtjänster
6 svar · 2,2k läst
T
Thomas Cedergren: [citat] Grannen, som har samma elnätsägare har DC-brytaren placerad inomhus.
7 svar · 2,4k läst
·
C
Cramse: [citat] Det vore kanske händigt att ständigt ha en elektriker på plats. :-)
33 svar · 6,6k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Gjorde tvärtom, prio på paneler med hög effekt för att maxa produktionen. Tog GoSol, inte dyrast och inte billigast. Beställde i mitten av April, installerat och klart inklusive elektriker veckan efter midsommar, inga problem under resans gång. Men dom som ger dom lägsta anbuden har en tendens att synas hos ARN och negativa kommentarer på diverse forum. Så man ska absolut inte ha
32 svar · 11,2k läst
Mats-S
Mats-S: Till skillnad från TS har jag endast bra erfarenheter av GoSol än så länge. Tecknade avtal i April (efter hembesök) med löfte om installation i September. Veckan före midsommar ringde man och meddelade att man kunde installera hela anläggningen på Tisdag efter midsommar, dvs typ 3 månader tidigare än utlovat. Installationsfirman var ett välrenomerat företag från norra stockholm.
5 svar · 3,7k läst
·
F
Fondan: [citat] Ok, tänkte att även västerpanelerna med optimerare borde kunna producera iaf lite (mer?) effekt på morgonen eftersom de "direktbestrålas" (om än i dålig vinkel) av solen redan runt kl 9 när solen står högt på sommaren. Alltså även dagar med strålande sol fram till lunch och därefter mulnande resten av dagen.
25 svar · 3,1k läst
·
R
Robert-san01: [citat] För 16mån sedan var det ok att sälja P serien och S fanns bara i begränsad volym. P500 är min gissning.
7 svar · 1,0k läst
A
Arnodt: Jag gissar att dioden blinkar även när det matas ut effekt på allmänna elnätet, alltså inte endast då hushållet förbrukar ström. Gula skylten med text "elkopplare ..." som sitter ovanför svarta vredet(strömbrytare) är det som elektrikare kallar "elomkopplare". En vanlig hederlig person kallar elkopplare för strömbrytare.
6 svar · 3,1k läst
·
B
buffyin: [citat] Jag tror att frågan är lite för komplex att ha med alla scenarion med slingor och mppt. Speciellt då växelriktare har specifikationer. Mitt tips om jag fick bara lämna ett är kolla på redan gjorda besiktningar t.ex https://www.solenergikvalitet.se/
3 svar · 1,0k läst
S
sandos: Jo, men luft som pumpas och vatten som pumpar beter sig lilvärd [citat] Rent effektmässigt egentligen inte, men om man hela tiden tar ny luft så blir ekvationen annorlunda. Liten diff är bäst men fungerar ju bara om man återcirkulerar.
18 svar · 2,6k läst
B
buffyin: Ingen orsak, kollade på mitt datablad, så var ditt en snabb googling bort. Har själv syd och väst. Är också glad nu i efterhand att jag har sling mot väst av samma anledningen :)
5 svar · 1,0k läst
K
knightjocke: Din växelriktare har två ingångar sk. mppt för två slingor. Men det ser ut som att man kan ansluta två slingor till respektive mppt rent fysiskt. Och det gör man när spänningen blir för hög. Då måste det vara jämnt antal paneler och i samma (eller mittemot) väderstreck på de slingorna som är till samma mppt. Du behöver dokumentation för att veta att det är jämnt antal paneler
7 svar · 1,3k läst
·
uffeulander
uffeulander: [citat] Nä jag har lite paneler på garaget som jag laddar bilen med via en 48 volts inverter på 2000 watt så det blir bara ca1.3 kWh men gratis :) Så inget är ihopkoppla med husets el central
6 svar · 1,2k läst
·
uffeulander
uffeulander: [citat] Okej då vet jag... Tack
3 svar · 713 läst
R
Robert-san01: [citat] Trist att de inte fixat elen ok. Det är just det Elsäkerhetsverket jagar dem för och det låter som det är befogat ändå. 😔
8 svar · 2,7k läst
K
Kallens: [citat] Ungefär samma elpris här 2022, men fjv-priset för 2023 ligger på 69öre/kWH från lokala leverantören. Gjorde för ett tag sedan en beräkning och totalkostnaden med dessa priser för en FJV eller VP-installation skulle bli nästan densamma. Då landar man i spekulation om framtida priser på el kontra fjv, samt om det finns andra fördelar/nackdelar med de 2 alternativen. Därav
29 svar · 4,6k läst
R
reza666: 2 paneler är inget att bråka om. De tog bort en hel rad för mig = 6 paneler. Borde kanske krävt avdrag då... Med tanke på alla faktorer och vad du får ut så tror jag inte det där är såååå farligt.
73 svar · 27,8k läst
I
INTP: [citat] Är det inte en gräns på max 50VA också, gällande vad man får koppla utan behörighet? Att ligga på tio gånger det känns som ganska långt från "nästan lagligt".
10 svar · 4,4k läst
B
buffyin: [citat] Jag tycker alla som ska ha solceller bör läsa dem, så försöker sprida länken :) Min får lite morgon sol endast och satte litet plast tak över. Var den bästa kompromissen för mig då ej vilka ha den i vår trädgård med coil whine!
7 svar · 2,1k läst
tttomten
tttomten: [citat] Nej jag föreslår inget då jag är part i målet. Jag yrkar endast på ett fackmässigt utfört arbete godkänt av oberoende, mao åtgärda bristerna i protokollen. Men javisst, för att komma åt taket måste ju panelerna ner.
68 svar · 28,1k läst
·
B
bergquist: Ja jag menar efter att pratat med skatteverket och läst på deras sida att man får överlåta taket från en ekonomibyggnad och sätta solceller privat, förutsatt att du faktiskt kan bevisa hur många kWh du använder i lantbruket vs privata huset. I mitt fall är det enkelt, jag har två mätare och två abb. Vilket är ett krav från Skatteverket. Men som sagt, ta inte mitt ord för det utan
148 svar · 32,6k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Det är livsviktigt det där... men det jobbigaste är när en cirkulationsplats inte är rund. då skriver jag på skylten fyrkants plats. Jag brukar klä ut mig till en cirkulationsplats hund och sätta mig mitten.
86 svar · 24,2k läst
R
Robert-san01: Hjälpte Solcellskollen med en liten rapport på vad som händer i branschen. https://www.solcellskollen.se/blogg/robert-lee-avlagger-rapport-fran-europas-storsta-solcellsmassa
0 svar · 664 läst
B
bergquist: [citat] :) Jag har precis som du mycket låg inkomst på näringen över tid, men höga klumpsummor vid avverkning. För oss var det bättre ekonomiskt att köpa solceller privat och utnyttja grönt avdrag, samt skattereduktionen, två saker du inte kan utnyttja som näringsidkare. Vi har satt det på en verkstad, ca 22 kwh (52 paneler) och har växelriktare i det huset, samt ev. Batterier (en
8 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.