J
jonaserik: Har vrit upp på BH tidigare, hur det blev vet jag inte. https://www.byggahus.se/forum/threads/vajer-kardan-mellan-tva-markiser.324179/
2 svar · 1,6k läst
·
A
Arnodt: Här ett diagram över en solcellsmodul som skuggas och har ca 33,5 Volt tomgångsspänning. Enligt diamgammet verkar den ha kortslutningsström på ca 9,5 A. Utöver ström mot spänning, har även effekt mot spänningskurva lagts in. Som framgår finns 2 st lokala maxeffektpunkter. Ska MPPT hitta den sanna maxeffektpunkten måste den leta över hela kurvan.
22 svar · 2,8k läst
·
B
buffyin: [citat] Så i TS fall stämmer inte påståendet (vad denna tråden handlar om). Förutom växelriktarbyte så är jag inte så orolig https://www.solcellskollen.se/blogg/35-ar-senare-hur-gar-det-for-sveriges-aldsta-solcellsanlaggning
29 svar · 4,1k läst
·
R
ruaa6221: [citat] Spännande du får skriva hur det går. Ha en fin dag :) //Åsa [/QUOTE]
67 svar · 34,4k läst
·
P
Perra_66: Hej, har öst 6,6 kW / väst 6,6 kW och 27 ° lutning på 2 slingor, när installatören provade anläggningen 21 juni 2023 kl 13 och det var bra med sol då så hade jag en topp på 8,5 kW, hann inte kolla av vad slingorna gav var för sig just då. Körde igång på allvar i mitten av augusti men då var det helt andra förutsättningar
15 svar · 3,8k läst
·
B
buffyin: [citat] Varför? De kommer endast säga att den är likvärdig och gå vidare. @mortimer skriver vi de leverera vad som helst än att vänta på den i offerten o gå vidare till nästa jobb.
7 svar · 3,5k läst
M
Markarbetaren: Kommer det inget revolutionerande så kommer priset att ligga stilla. Lagring av el i batteri för hushåll är väl idag inte speciellt kostnadseffektivt så jag misstänker att man hellre lägger resurser (både naturresurser och produktutveckling) på fordonsbatterier.
6 svar · 2,4k läst
R
rispalt: Förstår att det inte går att säga, men bra med en referens! Excel kanske var tidigare, MAFI har ett verktyg som bara är tillgängligt för entrepenör. "ESICS": Lär dig beräkna MAFI's solpanelsfästen i ESICS De måste uppskatta det lokala terräng förhållandet "terrain_category", där är det lite subjektivt. I övrigt Inte mycket entrepenör behöver veta mer än takets fysiska mått.
33 svar · 9,2k läst
·
O
OlleGra: Tackar för alla svar. /OlleG
8 svar · 1,9k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Tinototem Naturligtvis så är bekvämast om reservkraftdrift skulle innebära att allt körs som vanligt men det innebär en ganska stor investering. Jag siktar på att klara upp till en vecka, oberoende av årstid. Jag har även valt en metod som fungerar idag, om t.ex. tre dagars strömavbrott skulle komma runt nyår. Det sätt jag har valt har marginaler, kan förlängas och
8 svar · 1,6k läst
NICHOLAS J
NICHOLAS J: [citat] Mysteriet tätnar! Har du gjort en momentan jämförelse av värdena i Ferroamps portal kontra din elmätare? Jag tänker att det borde utesluta mycket om bägge visar samma värden. Glöm dock inte att kolla vid export!
71 svar · 7,3k läst
·
S
Spopas: Blev det något mer din pergola? Jag är inne på samma spår, fast en carport med solceller som tak
3 svar · 2,5k läst
K
knightjocke: [citat] Skumt med felkopplingen på taket. Antingen så kommer larmet igen eller ver de något gammalt larm som de rensade. Skönt att de kunde lösa det så snabbt. Även om det var slarvigt att inte testa av det riktigt
20 svar · 3,4k läst
·
K
kjork: [citat] Elproduktionen har vart rätt hela tiden sen de fick igång anläggningen efter mycket om och men. Avstånd mellan paneler, kablar som hängde mot takpannor, panelerna satt dikt an varandra, märkningar och skyddsrör. Inget som innebar omedelbar fara enligt besiktningsmannen.
592 svar · 140,8k läst
·
R
RogerHql: [citat] Det pågår ett ständigt IT-krig eller IT-spioneri på nätet där ”övervakning” spelar mindre roll. Vad man är ute efter är att infiltrera samhällskritiska system typ energiförsörjning eller bankväsendet eller dess stödsystem i syfte att slå till i en konfliktsituation. Att ”slå till” kan man göra på många olika sätt, bla genom att infiltrera och fjärrstyra till
133 svar · 55,4k läst
·
Z
zombi: Hej. Har "original" lösenordet kvar till vr-n men tänkte ändra till annat.Har den trådansluten till routerm,ej wifi.Loggade in i APPEN som installer och kom fram till detta via dessa punkter,knappar in den gamla lösenordet,det nya två gånger blandar stora, små bokstäver,sifror,utropstecken,frågatecken olika tecken men det går inte,sista rutan säger att jag måste blanda vilket jag
5 svar · 3,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det kan förstås påverka, men troligen inte så mycket på totalen om det bara är vintertid.
6 svar · 1,7k läst
·
F
fsn: [citat] Vem har gjort din beräkning? Och det är Clickfit EVO du har? https://www.esdec.com/sv/clickfit-evo-tegeltak/ man kan registrera sig och om jag inte minns fel göra en beräkning online. Kanske skulle göra det som en kontroll på den beräkning du har fått?
24 svar · 3,8k läst
·
A
anderols: Hej, Tack alla för svar! Nästa steg blir nog att försöka hitta en elektriker som kan tänka sig åta projektet. M.V.H, Anders
9 svar · 1,6k läst
B
buffyin: [citat] Utredning som ledde fram till skattereduktion. https://www.regeringen.se/contentassets/7bea045909284c4cb71bc18323067e2e/beskattning-av-mikroproducerad-el-m.m.-sou-201346 I korthet skattereduktion istället för nettodebitering av egenproducerat förnybar el.
34 svar · 16,2k läst
B
Burkeen: [citat] Köpa direkt från tillverkare som skickar " paket" med allt inkluderat för en komplett installation tar ca 1600-1800 per panel helsvart 410-430 w dubbelglas ( i Svergie får du samma panel för 2000-2200 kr ) 12×480 2100 sen tillkommer moms frakt ( frakt är samma iprencip för 10 kw samt en hel container ) Sen har du elektriker allt från 10-20 k Sen ska du ha lön för 2 gubbar i 2
42 svar · 24,3k läst
J
Jehu: Och det är inte "sidan som väljer anläggning". Det är du som matar in siffrorna från din anläggning, och kan se hur kalkylen ändras när parametrarna ändras.
18 svar · 2,5k läst
O
och en till: Solcellsregulatorerna klarar väl inte någon större effekt på sin förbrukarutgång (som dessutom är 12V)? Jag tror att man måste ha ett batterilager som kopplas till en inverter i lämplig storlek. Ett billigare alternativ är nog en solventilator som tex: https://www.sunwind.se/alla-produkter/varme/solventilator-och-ventilation/solvarmepanel-airplus-100
5 svar · 3,7k läst
M
Michaelamela: Vet inte ens om ni vill ha en uppdatering men här kommer en, och håll i hatten…. Efter att optimerarna var på plats så beställde vi en besiktning i mars, i juli fick vi en tid och sedan fick vi protokollet. Vår leverantör var med under besiktningen och efteråt så satte vi oss alla ner och diskuterade allt som uppkommit (och det var inte lite), det var i princip det mesta kablaget som
365 svar · 92,9k läst
·
T
Triangel: Jag har mejlat även besiktningsmannen om det, men där lär jag inte få svar förrän på måndag. Tänkte att det skulle gå snabbare här :)
3 svar · 1,0k läst
·
Grylf
Grylf: Är det någon som har erfarenhet från en tillförlitlig återförsäljare av solceller och tillbehör från utlandet?
0 svar · 1,7k läst
nizzehult
nizzehult: Hela branschen verkar vara full av lycksökare som fläskar på så dom kräks bara för att efterfrågan just nu är rätt stor! En takkrok eller en 40x40 skena är ju ingen direkt raketforskning att tillverka. Ändå sträcker sig priserna från 80-265 för en takkrok och 120-800 för en skena. Helt obegripligt, speciellt om dom inte sen svarar i telefon när man vill beställa - men har en fin
7 svar · 1,6k läst
pacman42
pacman42: [citat] Det finns de som gjort analyser på detta också, de flesta verkar säga att man kan tjäna uppåt 20000 kr på att göra så, men det förutsätter att man då inte får något bidrag. Kan man istället föra över delar av installationen på en installation av batterier så blir kalkylen genast mycket bättre, under förutsättning att batterierna lönar sig. Lönsamhet för batterier
27 svar · 3,0k läst
·
I
InsidersUnited: [citat] Enligt Electrek så har dem det på 3an iallafall nedanstående artikel är från 2020. Men det klart, de har ju säkert fel.. Electrek has learned that Tesla has already prepared its onboard vehicle charger for bidirectional charging. Marco Gaxiola, an electrical engineer who participated in a Model 3 teardown for a Tesla competitor, reverse engineered the electric car’s charger and
9 svar · 5,0k läst
D
Daniel 109: Solpanelen de uppgifter som anger för solpaneler är i allmänhet. Spänning utan belastning och strömmen vid kortslutning, när panelen belyses med 1kW/m^2. Det är med andra ord inte en ström och spänning som kan existera samtidigt. Kurvan ser ut unjefär så här. [bild] Med olika solinstrålning kommer topp spänningen att vara ganska konstant, men strömmen varierar. Så att ha en last
12 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.