Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #61
    Robert_Marias avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: Västmanland

Re: Vi som bygger i Västeråstrakten 2006

Det var länge sedan det var någon från Västerås skrev något så jag tänkte ta och väcka den här tråden till liv. Med den bygg-boom som råder i Västerås borde det finnas många här på forumet från "våra" trakter.

2.    länk #62
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Jadå. Vi bygger Villa Värnamo från Smålandsvillan ute på Skälby. Beräknas vara klart i sommar.

3.    länk #63
    Robert_Marias avatar

Ja se där, tråden är minsann inte död ännu.

Bygger ni i det område som kallas Triangelnätet?

4.    länk #64
    Nykomling Medlem: Aug 2006

Västeråsbyggare

Ja se där, tråden är minsann inte död ännu.

Bygger ni i det område som kallas Triangelnätet?
    Jajamensan. Det byggs även Mälarvillor därute (såg att ni bygger det just nu, eller är i stort sett klara - grattis!), men vi valde Smv efter mycket hoppande fram och tillbaka mellan olika husleverantörer. Det ska bli jättespännande och jag kanske lägger upp en blogg när vi kommit lite längre fram i mars.

(oj, såg just att jag svarade med makens inloggning - jobbigt med auto-inloggning)

/applecore

5.    länk #65
    Robert_Marias avatar

Tackar och bockar. Det är härligt att vara klar, eller nästan i alla fall. Inflyttade är vi hur som helst.

Hur långt har ni kommit med byggandet?

6.    länk #66
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Tackar och bockar. Det är härligt att vara klar, eller nästan i alla fall. Inflyttade är vi hur som helst.

Hur långt har ni kommit med byggandet?
    Hej igen! Inte så långt... Vi har skickat in bygglov och ska - förhoppningsvis - sätta igång i april. Eftersom vi bygger ett modulhus så hoppas vi vara klara innan sommaren.

Hur lång tid tog det för er att få bygglov? D v s hur många veckor?

7.    länk #67
    Robert_Marias avatar

Oj, där hade vi otrolig tur. Från det att vi fått in ritningarna så var det klart bara på 10 minuter. Papper i hand hade vi så fort posten hade förmått att leverera posten. Med andra ord ett par dagar.

Hej igen! Inte så långt... Vi har skickat in bygglov och ska - förhoppningsvis - sätta igång i april. Eftersom vi bygger ett modulhus så hoppas vi vara klara innan sommaren.

Hur lång tid tog det för er att få bygglov? D v s hur många veckor?

8.    länk #68
    Nykomling Medlem: Aug 2006

Konstigt hur bygglov funkar. När man först pratar med dem så tar det 6-8 veckor. Efter 2 veckor så har inte handläggaren fått handlingarna från registratorn när jag ringer och kollar. När jag senare undrar igen när lovet är klart så får jag e-post dagen efter att beslutet är beviljat men tar upp till 2 veckor innan kommer med posten.
    Efter 1 vecka frågar jag igen och dagen efter får man e-post om att det är färdigt att hämta.

Så handläggaren var snabb men skulle tagit mycket längre tid om man inte ligger på lite grann. Behövdes bara fråga snällt. Antar att det går snabbt om man är riktigt envis och ligger på.

9.    länk #69
    Robert_Marias avatar

Det låter ju inte det minsta roligt det där. Antigen vi tur eller ni otur...

10.    länk #70
    Forumgud Medlem: Feb 2005
    Län: Västmanlands län

Vårt bygglov gick rimligt snabbt, men jag känner igen det där med att det verkade som att det skedde saker precis när man kontaktade dem.

Det började redan med nybyggnadskartan. Efter att inte ha fått den inom utlovad tid utan det nog gått 8 veckor eller så ringde jag till dem och fick till svar: "Den ja, den skulle jag _precis_ till att rita in det sista på" och så fick den på eftermiddagen samma dag. Slump? Kanske

Sedan med bygglovet var det också lite så. Ringde till dem och fick svar att: "ja, den ligger i tur att kolla på nu, jag ska ta fram papprena och kolla igenom lite preliminärt" och så bygglov nästan direkt efter det. Så det skadar nog inte att ringa en gång för mycket...
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).

11.    länk #71
    Robert_Marias avatar

De där väntetiderna känner jag inte alls igen, vem hade ni som handläggare på byggnadskontoret?

12.    länk #72
    Robert_Marias avatar

Det var otroligt länge sedan det skrevs något i denna tråd. Är det ingen som bygger i Västerås längre?

13.    länk #73
    5.2 racings avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2008
    Län: götaland
    Blogginlägg: 1

Hmm, det kanske kan ha göra med titeln

14.    länk #74
    Robert_Marias avatar

Titeln på tråden har att göra med att det är en gammal tråd. Trots åldern tror jag att ämnet är underförstått, byggande i Västerås.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42