Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #316
    Junior medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västra Götaland

Fantasktiskt bygge!

Nu har jag noggrant läst igenom alla 11 sidorna!

Vilket garage ni byggt! Ert bygge är mycket imponerande och inspirerande!!
    Massa använbara tips och kunskap som jag kommer att behöva till min lada som precis påbörjat en förmodligen mycket lång resa till garage.

Hur löste ni de hängande skivorna i lågtaket?

Hade varit skoj med lite bilder på hela innanmätet nu när ni är klara(?).

/Thomas

2.    länk #317
    Tegheims avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Nu har jag noggrant läst igenom alla 11 sidorna!

Vilket garage ni byggt! Ert bygge är mycket imponerande och inspirerande!!
    Massa använbara tips och kunskap som jag kommer att behöva till min lada som precis påbörjat en förmodligen mycket lång resa till garage.

Hur löste ni de hängande skivorna i lågtaket?

Hade varit skoj med lite bilder på hela innanmätet nu när ni är klara(?).

/Thomas
    Tack så mycket!
    Vi har lärt oss mycket på vägen, och vissa saker hade man säkert gjort annorlunda idag med facit i hand. Men de har till slut blivit väldigt bra trots lång byggtid.
    De hängande spånskivorna plockade vi helt enkelt bara ner igen, hoppade över dem helt och satte gipsen direkt på takstolarna (C-C40). Vi har sedan skruvat alla lysrör på lågdelen direkt i balkarna oxå. Högdelen är glespanelad C-C30 och även där använde vi glespanelen att fästa lysrören i. Ska ordna översikts-bilder ikväll. Har städat ut allt nu och ska skura ikväll.

3.    länk #318

Vad hade ni gjort annorlunda? Kommer du ihåg allt eller är det förträngt!!

Hade varit spännade och få höra din redovisning av luftpumpshärvan.

Ska bli roligt att få se bilderna. Några krafter kvar till att bygga Wankelbil nu?

4.    länk #319
    Tegheims avatar

Vad hade ni gjort annorlunda? Kommer du ihåg allt eller är det förträngt!!

Hade varit spännade och få höra din redovisning av luftpumpshärvan.

Ska bli roligt att få se bilderna. Några krafter kvar till att bygga Wankelbil nu?
    Småsaker, lite högre portar, iaf en av dem. Eluttag högre upp så man kan sätta sladdvinda osv... får nog tänka lite på det

Luftpumpen fick jag utbytt och la även emellan pengar där och köpte mig en Fujitsu Nocria 14 på MAX 9.1kw. Den funkar bra, ger det vi vill ha och är beredda att betala i el. Den drar ganska mycke ström, men ger oxå mycke värme om du förstår. Har ca 700kr/mån i uppvärmningskostnad på vinterhalvåret och i princip 80kr/mån sommarhalvåret. Ganska värdefullt tycker vi. Men sen är det ju storleken som gör att det kostar. Räknar man om kubikmeterna inkl loft så har vi ett normal-hus på ca 160kvm att värma.

Wankel finns det alltid kraft för, bara olika lång tid
    Många projekt i luften

5.    länk #320

Wankel finns det alltid kraft för, bara olika lång tid
    Många projekt i luften
    Känner igen det där! Har 6 bilar(+1 traktor) varav två renoveras(mycket långsamt) och en byggs till banräcer samtidigt som ladan bearbetas för att på ett bättre sätt fylla sin funktion.

Såg att ni ska satsa på en fyrpelarlyft. Har själv svårt att välja mellan en fyr- eller tvåpelar. Känns som det går att göra mer jobb på bilen med en tvåpelar. Hur tänker ni?

6.    länk #321
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Samma val

Jag stod i samma val. Det slutade med en saxlift.

2 pelaren löser ju många problem och man slipper hjulbanorna. 4 pelare med frihjulslyft är ju väldigt användbart men den tar ju massor av plats.

Saxliften som i mitt fall är nedsänkt i plattan är ju helt ur vägen när den inte används, man kan göra mycket men är begränsad av att bilen står på trösklarna. En fördel till är ju att med olika skivor på lyftborden så kan man ju få ett arbetsbor för åkgräsklippare, fyrhjuling, barnvagn, gocart mm samt att man kan göra om den till ett pingisbord osv

går att använda till mer än bilar altså.

7.    länk #322
    Tegheims avatar

Här kommer bilderna! Imorgon ska vi lacka golvet. Har skurat och dammsugat plattan 2 gånger ikväll.

Ang billyft har vi ingen aning ännu...

Vad är det för banracer Thoomas? Känner man igen dig kanske? Sett varann på ett annat forum kanske?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20091102780-30.jpg
Visningar:	79
Storlek:	24.7 KB
ID:	33194  

Namn:	20091102781-30.jpg
Visningar:	61
Storlek:	19.6 KB
ID:	33195  

Namn:	20091102782-30.jpg
Visningar:	49
Storlek:	18.6 KB
ID:	33196  

Namn:	20091102783-30.jpg
Visningar:	83
Storlek:	22.9 KB
ID:	33197  

8.    länk #323
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Östergötland

Jäklar vad fint det blir! Kul att ni kommit så långt, nu är det bara fylla garaget med grejer och köra på!

Jag kommer bli tvungen att flytta in grejer innan jag byggt klart loft och innerväggar, de kommer bli ivägen sen är jag rädd för men ser ingen annan lösning.
    Vad har ni för mått på trappan till loftet?
    Jag har själv tänkt ha den 1,20 bred och ca 1,80 lång (sett uppifrån), det ser ut att vara ungefär samma som eran?

Ang. lyft kommer jag personligen så småningom köpa en 2-pelarlyft och svetsa en ram som jag bultar i lyftarmarna och svetsar skenor i typ fyrkantstål under hjulen och sedan sätter durkaluplattor, kommer bygga det så lågt jag bara kan för att man ska kunna köra över ramen och vidare in i garaget.
    Kommer dessutom bulta durkalu från kanten vid porten och fram till lyften eftersom man kör mest där, slipper slitage på golvet.

Ev. sätter jag även durkalu under ramen mellan lyftens pelare, eftersom det droppar svetsloppor och skit där. Lätt att torka o dammsuga av.

Om jag ska svetsa trösklar tar jag bara bort ramen och kan använda 2-pelarlyften som vanligt, annars funkar den som en 4-pelarlyft i stort sett och tar mindre plats.

Om jag monterar 2 små hjul på ramen kan jag bulta loss den och skjuta den åt sidan själv, slipper man ha lyfthjälp om man är ensam.

Tänk på att en 4-pelare tar MYCKET plats, en polare monterade sådan i sitt, jag blev förvånad hur litet garaget kändes sedan, det är större än mitt!

9.    länk #324
    Tegheims avatar

patriklarsson> om du går tillbaka lite bland våra bilder så ser du att vi har jobbat med 2st bilar plus några motorcyklar ihop med 2st paket skivor 2440x1220mm plus en jävla massa isolering Så det går att jobba trångt!

10.    länk #325
    Tegheims avatar

Januari 2009 Tråååångt!

Namn:	Garage 080109 016-30.jpg
Visningar:	63
Storlek:	41.4 KB
ID:	33198  

11.    länk #326
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Östergötland

Ja det var visst lite trångt där jag hoppas det löser sig, jag har ju iaf golvet fixat så behöver inte riva ut allt igen som ni har gjort, skönt det
    Ser fram emot att se resultatet med oljningen, det blir nog kanonbra, även om jag är jäkligt nöjd med min lackade yta, mest bara rädd att köra sönder iom att jag har grusad infart, har pratat med grävaren som ska fylla upp nu om han kunde fixa något större material typ 8-12 eller 12-16, storlekar mindre än makadam. Lägger ett tunt lager sådant så hoppas jag det inte sätter sig i däck o skor sen.

12.    länk #327

Underbart Tegheim!! Blir så inspirerad!!!

Blir så himla meksugen när jag ser så fina och välplanerade garage, annat än mitt råtthål!

OT: Räcern ligger ute på rejsa, garaget o pcs.
    http://www.garaget.org/?car=69235
    http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=30536
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049

Var kan man hitta din?
    Senast redigerad av Thoomas 2009-11-04 17:53 Anledning: glömde en länk

13.    länk #328

14.    länk #329

Din kostnadsberäkning på vintervärmen är det med 20 grader hela tiden eller bara underhållsvärme?

15.    länk #330
    Tegheims avatar

Bild1: Oljat golvet två gånger, lite lustig färg och olika blankhet över golvet generellt, får se om de ordnar till sig eller om det finns en anledning. Nöjd iaf... Ej torrt på bilden.

Bild2: Har nya tillskott i garaget Detta är bara halva styrkan dessutom. 4st Dynavoice Dynamite S-61 har tagit plats i var sitt hörn. Hemskt mycke ljud!! Och bra

Namn:	20091104789-30.jpg
Visningar:	65
Storlek:	30.3 KB
ID:	33258  

Namn:	20091106808-30.jpg
Visningar:	92
Storlek:	20.7 KB
ID:	33259  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42