Byggahus.se
Hej!

Första inlägget här om vårt projekt trots att det häromdagen var precis två år sedan vi fick nycklarna.
Det är inte alltid lätt att vara husägare har jag insett och hade tänkt beskriva lite vad vi pysslat med de sista två åren, om nu någon är intresserad. Det här är väl knappast den enda tråden om en renovering antar jag.

Utgångsläget 2010:

Ett stycke Carlenskogshus anno 1973. Ett plan med källare i fint läge byggt på en gammal tomt med 22 fruktträd på trädgården. En bra planlösning som vi fastnade för som passade oss utan alltför stora nödvändiga justeringar. Efter att ha letat hus i nästan 10 år verkade det nu som vi fått chansen att köpa ett hus som inte behövde så mycket omsorg för att vi skulle trivas. Visst fanns det lite att göra men inget oöverstigligt.

4586891.jpg

4586889.jpg

Tanten som byggde huset hade gått bort så huset hade stått tomt de sista två åren.

4586894.jpg

4586865.jpg

4586845.jpg

Inredningen bjöd på en hel del 70-talsmurr men planlösningen var bra.

4586857.jpg

4586881.jpg

4586886.jpg

Källaren var inte uppreglad mer än två ytterväggar och verkade rätt fräsch trots färgvalen.

Om intresse finns så blir det "forstättning följer"...
 
  • Gilla
Thomas.M och 9 till
  • Laddar…
Jag tror att de flesta på detta forum är intresserade av en fortsättning. ;)
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Mer!

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Give!
 
Mer!
 
Ok, då kör vi vidare...

Som rubriken antyder så blev det inte riktigt lika lätt som vi tänkt från början.

Vi hade varit och tittat på huset vid flera tillfällen och besiktningprotokollet (överlåtelsebesiktning av OBM-gruppen) såg rätt ok ut. De fanns så klart de vanliga anmärkningarna om tätskikt och gjutna golvbrunnar osv men inget anmärkningsvärt. Vad gäller källaren så fanns anteckning om mikrobiell lukt men det var ju en notering som funnnits på 90% av alla besiktningprotokoll jag sett. Huset förföll vara välbyggt med bra materialval och vinden såg mycket bra ut. En nackdel var så klart direktverkande el men det hade vi tänkt åtgärda med en bergvärmeinstallation.

Så efter kraftig beslutsångest (det är ju än rätt stor affär att köpa hus) så skrev vi på köpekontraktet.

Någon vecka innan tillträdet fick jag tillgång till källaren så jag kunde använda sista semesterveckan till att åtminstone flytta förrådsgrejerna. När jag så anländer till huset med första lasset och öppnar källardörren möts jag av konstig kemisk doft som jag inte upplevt innan. I garaget som tidigare bara luktat av olja var det inte bättre.

Det kändes inte alls ok och vi lyckades få dit besiktningsmannen som hänvisade till den uppreglade väggen i entrén och toaletten. Enligt honom så " - Riv ut den uppreglade väggen i entren och toan så blir det bra, det här är bra hus"

Vi ville dock få en opartisk bedömning så vi tog dit kille från OCAB som snart kunde konstatera att syllen var bestruken med KP-Kuprinol och att det var den som orsakade den kemiska lukten.

I det här läget visste vi inte hur vi skulle göra, skulle vi häva köpet skulle det kunna stå oss mycket dyrt.
Vi tog en diskussion med mäklare och säljare och vi fick till slut en prisreduktion som nog skulle täcka åtminstone halva syllbytet. Och det kände vi var något som var nödvändigt. KP-Kuprinol bryts ner till otrevliga ämnen fick vi förklarat för oss och det är ingen man vill ha i sin boendemiljö.

Vi fick rekommendation om ett syllbytarföretag och bokade tid så fort som möjligt. Men som fort som möjligt betydde tyvärr om ett år och innan dess att syllen var bytt rekommenderade de inte att vi skulle sätta in några nya material i huset.

Så det enda vi kunde göra var att börja riva ur källaren. Det visade sig vara ett hästjobb då de tidigare idioterna tapetserat direkt på putsen och limmat plastmattor direkt på plattan.

DSC00745.jpg

Källartoaletten var uppbyggd på tretexskivor liggandes direkt på betongen och väggarna var fyllda med allsköns bråte som wellpapp, masonit och annat skit.

DSC00749.jpg

Det var ett evigt skrapande för att få bort frimärkstora bitar. Jättekul att få 270m2 vägg yta ren...

DSC00757.jpg

DSC00758.jpg

Till golven använde vi barkspade för att skrapa bort det värsta, det blev många blåsor i många händer innan det var klart.

DSC00756.jpg

I garagetaket satt ofräsch gips som jag rev ner i fuktig äcklig sensommarvärme -usch...
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det här vill jag se mer av. Ös på med bilder och text.
 
Hur mycket man än tror sig veta om ett hus så blir man ganska snabbt varse om verkligheten så fort man börjar riva. Känner igen mig ganska snabbt redan efter dina inledande rader.

T.ex. så var en del av köksrenoveringen att lägga nytt golv. Enkelt gjort tänkte man först, ser då när jag plockat bort det gamla laminatgolvet att en undergolvsbräda är lite skadad vid elementet, lugnt den byter jag! När den är borta inser jag ett golvbjälken (gammal monstergrej från 20-talet) är mer eller mindre bortruttnad pga en gammal fuktskada, ventilen har antagligen läckt och runnit ner längs anslutningsröret som då låg dikt an mot bjälken, det gjorde den inte nu längre kan vi säga.

Fick då bryta upp ett par kvadratmeter golv och det är då man inser att alla bjälklag i huset är fyllda med hårt packad sand, grus, kolstybb etc. Ett ca 15-20cm tjockt snustorrt lager "damm" som ligger mellan källare, entreplan och övre plan. Fick börja med att gräva & dammsuga bort detta (och det har sen förföljt mig i hela renoveringsprocessen). Därefter fälla in nya grova reglar, kortla och sen skära bort den skadade biten sen försöka matcha och återställa råsponten innan man kunde fortsätta med golvet. Det "enkla" som skulle ta max en dag, förbyttes till det fyrdubbla.

Skicka gärna upp mer bilder, kul att se "förvandlingen"
 
Då vi inte kunde göra så mycket mer än att rensa ur allt ur källaren fortsatte vi på boplanet.
Vi lånade en mattborttagare och började skära bort plastmattorna. Det gick rätt bra utom i ena sovrummet.
När vi skar bort den började det lukta kemikaliefabrik. Vi tog då kontakt med golvfirman vi lånat maskinen av.
De konstaterade att det inte fanns någon farlig asbest i golvlimmet men däremot luktade det hemskt och det var tydligen inget ovanligt.
Vi fick nu göra ett val: skära bort mattan, måla golvet med spärrfärg och hoppas på det bästa eller riva upp golvspånskivorna. Vi valde att börja riva upp golvet, men för att göra det hela vägen fick vi riva en mellanvägg som dolde trappan som gick upp på vinden.

DSC00767.jpg

Då vi blottat bjälklaget hittade vi något oroväckande. Vid ett stycke av ytterväggen var masoniten bortriven och det fanns gamla fuktmärken på den kvarsittande masoniten. Detta tydde på att man gjort något fuffens innan golvspånet var lagt.

DSC00830.jpg

Så vi ringde förra ägaren som så klart inte hade en aning.
Då ringde vi Anticimex för att försöka reda ut om det var något att bry sig om.

Under tiden var det lätt att sparka ner den gamla råsponten som satt i garagetaket.

DSC00769.jpg

Efter vad vi sett i bjälklaget över garaget så tyckte vi det var lika bra att riva upp resten av golven också, dels för att bli av med plastmatteresterna och dels för att se så det inte fanns fler potentiella skador.

Ungefär här åkte köket ut också och jag tror minsann någon slarvat med städningen.

DSC00762.jpg

Men det spelade ju mindre roll i det här fallet, det skulle ju ändå bort.

DSC00881.jpg

Hallen

DSC00889.jpg
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Vilket hästjobb!
 
Hur lång tid efter att ni tog över har ni kommit såhär långt?
 
off topic: är det en grillkorv på ena bilden? bra med konserveringsmedel i den om huset vart tomt i två år?! :screwy:

jag som ska på visning på ett gammalt hus om några dar blir ju svettig bara att se på dina bilder! hur långt har ni kommit i dagsläget?
 
alex86 skrev:
Hur lång tid efter att ni tog över har ni kommit såhär långt?
2,5 månad
 
blivande husägare skrev:
off topic: är det en grillkorv på ena bilden? bra med konserveringsmedel i den om huset vart tomt i två år?! :screwy:

jag som ska på visning på ett gammalt hus om några dar blir ju svettig bara att se på dina bilder! hur långt har ni kommit i dagsläget?
Tanten som bodde innan blev 95 så det fanns konsververande egenskaper i kåken KP-Kuprinolen kanske :)

Du har all anledning att vara svettig, jag kommer till det senare...
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Senare? Du har två år av postning att ta igen... :)


Det är intressant att läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.