Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Örebro

Vi bygger Ekeforshus Ekonomen 191 i Kumla

Tänkte skriva lite om vårt husprojekt, kul att dela med sig och kanske intresserar det någon...

Jag och sambon ska bygga ett EKeforshus Ekonomen 191 i Kumla (utanför Örebro). Sedan vi beställde huset har Ekeforshus ändrat sitt sortiment och huset heter numera Ekeforshus Fåglakulla 191. Det är ett 1 1/2plans trähus med sadeltak.

Just nu väntar vi på bygglov från kommunen och våndas över de sista valen inför TOLO:n då vi ska speca alla materialval i huset, kök, badrum m.m.

Men från början då... VI har tittat på en hel del befintliga hus runt om i Kumla och Örebro men hittade aldrig det där huset som det klickade med. Mitt bland alla husvisningar så gick vi på en visning av ett nyproducerat hus. Sen var det kört klart vi skulle bygga nytt!

Vi beställde hem kataloger från kanske 10-13 olika hustillverkare, soffan belamrades av dessa under många veckor. Initialt hade vi ganska olika syn på typ av hus och planlösning men efter en tid så var vi ganska överens (oklart hur detta gick till, känns väldigt vuxet iaf...). Vi satte lappar, gav poäng, skrev listor, införde veto-rätt och til slut så hade vi en hanterbar lista på hustyper och tillverkare som var intressanta. Det var 1 1/2 planshus som gällde för oss. Stort öppet kök/vardagsrum och en privat sfär på ovanvåningen.

Dessa var:
    -Trivselhus
    -Ekeforshus
    -Eksjöhus
    -Myresjöhus
    -Smålandsvillan (som lite av en joker)

Vi bokade möte med alla tillverkarna och tittade på visningshus utom Myresjöhus som föll bort tidigt pga av ett ganska ointresserat intryck från deras sida.

Trivselhus: Bra, kunnig och intresserad säljare. Hjälpsamma och tillmötesgående kringa våra idéer. Kändes som de har en väldigt bra standard. De tog snabbt fram en produktionskalkyl som kändes bra och ganska fri från överaskningskostnader. Men vi skulle få stretcha vår budget en del. Tufft. Här tittade vi främst på deras hus B003 och B004.

Ekeforshus: Pigg och alert säljare med bra koll. Inga problem att rita om som vi ville ha det. Bra standard (dock snäppet under TH). De tog snabbt fram en kalkyl på två olika hus. Intressant. Vi tittade på Ekonomen 191 och 208.

Eksjöhus: Samma sak här, en bra säljare som snabbt tog fram en kalkyl. Standarden i klass med Trivselhus. Prismässigt mellan TH och Ekefors. Intressant. Intressanta hus var Vision och Falsterbo

Smålandsvillan: Helt klart ett annat upplägg, men en intresserad säljare som även han hade svar på våra frågor. Fast grundprislista med tillvalslista. Men det gick ändå ganska ok att få ihop jämförbara kalkyler. Hus: Nybro

Kollade referenser på tillverkarna och inblandade entreprenörer så gott det gick utan att hitta något större negativt. Det känns som att de här tillverkarna har bra ett helt ok rykte här i länet helt enkelt. Ingen stack ut åt något håll. Skönt. Men eldprovet återstår ju för vår del...

Dags för lappar och poäng igen...
    Fast egentligen inte, vi tyckte båda bäst om Ekeforshus av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Men jag tror så här:

Trivselhus: Lite för dyrt helt enkelt, annars hade vi lätt valt dem.
    Eksjöhus: Husmodellerna var inte riktigt 100 för oss, Ekefors var lite billigare, större och vi fick till en bättre planlösning med dem.
    Smålandsvillan: När alla tillval var gjorda hamnade de inte långt efter i pris, och då kändes den lägre finishen och den ifrågasatta (rätt eller fel vet jag inte) grunden inte värt det man sparar.

Där är vi nu. Just nu är drömmen endast en platt tomt med lite snö på men när väl bygglovet är klart så börjar bygget till våren. Spännande så det förslår.

Uppdateringar utlovas...

2.    länk #2

Så här blir planlösningen och fasaden.

Ritning:
    http://www.hammertime.se/hus/plan.png

Vitt hus med mellangrå takpannor.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: skåne

Snygg planlösning! den gillar jag
    Blir det köksö i den stora öppna ytan?
    En grej jag hade kollat vore större altandörr, kanske pardörr för att få ljusinsläpp och välkommande entre till altan/trädäck.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Södermanlands
    Inloggad
    Vad sägs om att byt plats på sovrum och klädkammare på övervåningen.
    Så kanske en bastu går in i en del av den.

Men annars ser det bra ut!

5.    länk #5

Tack för att ni tar er tid och tittar Kul att ni gillar planlösningen!

Vad sägs om att byt plats på sovrum och klädkammare på övervåningen.
    Så kanske en bastu går in i en del av den.

Men annars ser det bra ut!
    Ingen dum idé, vi funderade på bastu men vi ville ha en ren vägg i övre allrummet. Sen hjälpte det nog att jag inte är någon större bastu-entusiast, är lite vek

Snygg planlösning! den gillar jag
    Blir det köksö i den stora öppna ytan?
    En grej jag hade kollat vore större altandörr, kanske pardörr för att få ljusinsläpp och välkommande entre till altan/trädäck.
    Absolut en köksö, fast vi väntar med storlek och placering tills vi fått känna på utrymmet "live". Det ser ju fantastiskt stort ut på ritningen men har en känsla av att det inte riktigt är lika stort som man tror
    Tack för idéen med altandörren det ska jag kolla. Visserligen är fönstren bredvid dörren 200cm höga men det vore ju schysst att kunna få en större öppning.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Jag gillar också planlösningen förutom på en punkt. Jag hade nog funderat på en annan planlösning på det övre badrummet. Går det inte att planera o9m det så att man kan få en dörr till mellan sovrummet och badrummet?

7.    länk #7
    Korvgubbes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Skåne

Nackdelen med den planlösningen som du föreslår Totem är att det även finns två andra sovrum på övervåningen. De ser relativt små ut så jag misstänker att det är tänkt som barnrum. Jobbigt för dem att behöva gå ned till undervåningen varje gång de ska på toaletten, alternativt genom föräldrarnas sovrum vilket kanske inte alltid uppskattas.
    Med så pass mycket väggyta på nederplan hade även jag valt en dubbeldörr ut till altanen/trädgården.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Jo jag såg det, Men det kanske finns plats för två dörrar? En från sovrummet och en från allrummet?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen