Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Idén med husbåtar är inte ny. Det finns andra som kommit längre än du i sina planer och redan tillverkar husbåtar som liknar din skiss. Det finns andra som redan bor permanent på båtar både i Stockholm och annorstädes. Googla på "villa voyager". Vill du se en på riktigt så tror jag att det finns på Pampas marina i Solna. Gjorde i alla fall för några år sedan. Den marinan är väl värd ett besök om du vill se en mångfald av husbåtar.

Frånsett alla problem som redan nämnts med en flytande stad: Båtar förtöjer man i lugna vatten på skyddade platser. Skulle du ankra en stad av husbåtar på öppet vatten blir det bara spillror kvar efter den första stormen. I skyddade vikar får det inte plats några städer.

Erik

2.    länk #32
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Läs på igen om regalskeppet Vasa innan du fortsätter med dina tokiga höghusförråd.
    .......or oatävööööööööö

3.    länk #33
    Senior medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

Vad blir driftskostnaden om man räknar in förbränningstoalett? Bra att du i alla fall tänkte på denna lösning. Men hur gör rman med med avloppsvatten förutom skiten? Man kan väl inte spola ut köksavfallet i havet?

4.    länk #34
    Senior medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

Jag kan ge ett litet exempel ,på hur fel man kan räkna. Jag var husnybörjare för några år sedan men högutbildad (ekonomi, ingenjör mm) och med mycket goda hantverkskunskaper. Jag räknade ut att jag skulle fixa min renovering på 6 effektiva veckor och 200 000 kr. i verkligheten blev det (???? blir det???) 6 år och mins 400 000 kr. Svaret har jag inte ännu efterom jag bara genomfört 80% av alla projekt (som skulle ta 6 veckor :-))

5.    länk #35
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Var ligger tyngdpunkten och hur djup kommer skrovet att ligga i vattnet, dvs vad blir marginalen inan det tippar?
    Vad är det för ytbeklädnad på utsidan för att klara lite sjögång?

Kommer pontonerna att fyllas med skum eller något för att bli osänkbart eller skulle de användas som förråd?

Ser väldigt likt ut de flottar som finns på många insjöar sommartid med ett antal oljefat som pontoner.
    Har följt tråden ett tag och väntade mig något mera schangdobelt än en skokartong på "medar"

Protte
    Numera Gudfader, igen

6.    länk #36
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Nu får vi nog skärpa oss.
    Om vi fortsätter så här så kommer det att spåra ut i någon sorts lyteskomik och det är väldigt orättvist gentemot TS.

Om inte TS kan eller vill förstå alla goda råd som getts tycker jag han skall prata sin med mamma o pappa för kanske där få det support som han behöver för att komma på rätt spår.
    .......or oatävööööööööö

7.    länk #37
    Gudfader Medlem: Mar 2005

En husbåt kan vara ett jättetrevligt projekt och säkert väldigt trevlig att ha. Så där önskar jag TS lycka till med hans bygge och ser också fram emot att följa det.

Men däremot tror jag inte att städer av husbåtar löser några specifika problem, men det är en annan sak.

8.    länk #38
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Kolla extrem ingenjörskonst på Discovery del 6
    Där handlar det om din id'e

9.    länk #39
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Ska man dra igång något husbåtsföretag så tror jag att man ska börja med söka jobb på någon av de etablerade firmorna som jobbar med detta och lära sig marknaden. Att som visionär amatör kasta sig in på en marknad som man inte kan och förstår kommer med största sannolikhet att rendera i ett misslyckande eftersom du kommer att göra en massa nybörjarmisstag.

Väl inne i branschen så se till att du förstår hela processen kring husbåtsproduktion. Är du uppmärksam kommer du troligen att identifiera flera möjligheter att förbättra processen - ny byggteknik, nya marknadsnisher, möjligheter till nya samarbeten, juridiska förändringar osv. Du kommer också kunna bygga upp ett kontaktnät vilket är oerhört värdefullt. Efter 3-5 år så kanske du är redo att starta ett eget företag.

Jag tror att hela idén att gå från arbetssökande till egen företagare i de allra flesta fall är väldigt dålig. Man måste lära sig en bransch för att ha en chans i konkurransen, och klarar man inte att få ett jobb så klarar man troligen inte av att vara företagare heller. (Undantaget om man råkar ha fel namn eller fel hudfärg).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen