Junior medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Västra Götaland
Tack! Jag beställde mina hos Orama-fönster i Lysekil. Fick upp ögonen för dem på Hem- & Villamässan. Vad som gör dem lite speciella är att hela konstruktionen på utsidan är av aluminium och inre karmen av glasfiberarmerad polyester. De har en mycket fin finish och är i princip helt okänsliga för slagregn och fukt. Nackdelen är att karmen på insidan är lite tråkig. Orama har inga lagerfönster så vitt jag vet, så de tillverkas alltid efter kundens spec. Jag är väldigt nöjd i alla fall. Fönsterdörrarna är en fröjd då de kan stängas genom att man lätt puttar igen dem så "klick" går de i stängt läge (som en ytterdörr). Först när de skall låsas behöver man vrida på handtaget.
Nykomling
Medlem: Jun 2009
Riktigt tjusigt, inte illa pinkat för en "nybörjare". Om du skulle göra samma bygge igen, hur mycket tid skulle du spara enbart pga dina nyvunna kunskaper tror du?
Junior medlem
Man tackar! Om jag skulle bygga samma hus igen skulle jag nog kunna bygga det på halva tiden. Å andra sidan kommer jag aldrig att bygga likt detta igen :-) Det är tjusigt på pappret med många vinklar, fönster och olika tak, men att bygga det är extremt tålamodskrävande. Lägg då till en byggherre som är petig med detaljer så har du en lång historia...
Men men, efter en byggpaus under vinterhalvåret är nu sista rycket i full gång. Elen, nätverk mm är nästan färdigt och jag sätter osb och gips för fulla muggar. Jag är nog helt klar innan sommaren, och det inkluderar ett entrétak, trappor upp till terrassen samt räcke till densamma. Finns många bilder på bloggen: http://fritidshuset.wordpress.com
Junior medlem
Jag har varit tjänstledig och byggt på heltid. Fritid har jag glömt bort vad det är ;-) Men efter sommaren är det dax att återgå till den gråa vardagen. Å andra sidan skall trädgården anläggas, garage byggas osv. Men det får bli nästa år. Det är ju trots allt ett helg- och fritidshus.