Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Junior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västra Götaland

Tack! Jag beställde mina hos Orama-fönster i Lysekil. Fick upp ögonen för dem på Hem- & Villamässan. Vad som gör dem lite speciella är att hela konstruktionen på utsidan är av aluminium och inre karmen av glasfiberarmerad polyester. De har en mycket fin finish och är i princip helt okänsliga för slagregn och fukt. Nackdelen är att karmen på insidan är lite tråkig. Orama har inga lagerfönster så vitt jag vet, så de tillverkas alltid efter kundens spec. Jag är väldigt nöjd i alla fall. Fönsterdörrarna är en fröjd då de kan stängas genom att man lätt puttar igen dem så "klick" går de i stängt läge (som en ytterdörr). Först när de skall låsas behöver man vrida på handtaget.

Tråkig hemsida, men rätt informativ: http://www.orama.se

2.    länk #17

Bra jobbat med snyggt resultat! Får man fråga vilken ö i anslutning till Tjörn/Orust som bygget ligger på?
    Tack! Stora Askerön mellan Tjörn och Orust.

3.    länk #18
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: skåne

fy för sören vilket tjusigt hus, mer bilder tack!

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009

Ett riktigt imponerande projekt! Måste ha tagit massor med extra tid och jobb med tanke på alla vinklar, men fasen vad fint det blir!

Fönsterna verkar fina, kan du ta lite närbilder på utsidan och insidan?

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: Jun 2009

Riktigt tjusigt, inte illa pinkat för en "nybörjare". Om du skulle göra samma bygge igen, hur mycket tid skulle du spara enbart pga dina nyvunna kunskaper tror du?

Hoppas också på fler bilder!

6.    länk #21

Man tackar! Om jag skulle bygga samma hus igen skulle jag nog kunna bygga det på halva tiden. Å andra sidan kommer jag aldrig att bygga likt detta igen :-) Det är tjusigt på pappret med många vinklar, fönster och olika tak, men att bygga det är extremt tålamodskrävande. Lägg då till en byggherre som är petig med detaljer så har du en lång historia...

Men men, efter en byggpaus under vinterhalvåret är nu sista rycket i full gång. Elen, nätverk mm är nästan färdigt och jag sätter osb och gips för fulla muggar. Jag är nog helt klar innan sommaren, och det inkluderar ett entrétak, trappor upp till terrassen samt räcke till densamma. Finns många bilder på bloggen: http://fritidshuset.wordpress.com

7.    länk #22
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Norrbotten

Underbart läge och hus, riktigt bra jobbat!!

8.    länk #23
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: v.götland

Imponerande! Har du byggt på heltid eller är det fritidssysselsättningen?

9.    länk #24

Jag har varit tjänstledig och byggt på heltid. Fritid har jag glömt bort vad det är ;-) Men efter sommaren är det dax att återgå till den gråa vardagen. Å andra sidan skall trädgården anläggas, garage byggas osv. Men det får bli nästa år. Det är ju trots allt ett helg- och fritidshus.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42