Byggahus.se
Hejsan,

För nya läsare, har ändrat namnet på tråden efter 2½ år. Nu handlar inte tråden så mycket om biorummet längre, utan mer mina andra byggprojekt och sjukdomen i sig självt.
Häng gärna med :)

Jag har lite halft om halft ofrivilligt satt igång ett större projekt i källaren efter en incident i vintras, då vi misstänkte mögel i den riskkonstruktion som fanns där. Trä direkt mot oisolerad betongplatta. Det visade sig att det dock inte var mögel, utan det var avloppstammen som hade gått söndet i betonggrunden. Så jag fick bila upp hela golvet, laga röret, och fylla igen.

Här är en tråd med början på mitt elände.

http://www.byggahus.se/forum/byggma...809-trassel-med-planering-golvvaerme-toa.html

Fick under tiden jag skrev tråden ovan reda på att jag har en väldigt ovanlig cancer i halsen. Detta var för över ett halvår sedan. Sedan dess har mitt liv varit annorlunda. Dagen efter min första operation blir jag ivägkörd från sahlgrenska till Östra sjukhuset, i en sjukhussäng, till min fru som födde vår förstfödda son
Dagen efter min andra operation så gifte min pappa om sig (mamma gick bort i cancer för 5 år sedan). Jag lyckades vara med, men var rejält drogad, och minns inte så mycket tyvärr.

För att skingra tankarna har jag kämpat på med källaren, och nu håller en dröm på att gå i uppfyllelse. Få ett eget biorum!

Innan första operationen gjorde gjorde jag i stort sett allt grovjobb. Halvåret som gått sedan dess har mestadels spenderats i vila (för jag har inte orkat), men när krafterna kommit tillbaka så har jag försökt komma vidare.

Nedan följer en hel del bilder och info om bygget.

Tyvärr så kommer inte biorummet bli klart på ett tag. Skall opereras igen om någon månad. Denna gången är det tyvärr allvarligare än innan, men jag är en seg jäkel och jag lär överleva även denna operationen.

Fråga på om ni undrar något! Jag försöker fylla på bäst jag kan och kommer uppdatera tråden med mer information vart efter som.

Bifogar i första inlägget en beräkning på kostnad för källaren. Inklusive elektronik för hemmabio (behövde uppdatera lite), golvvärme, golvventelation allt bygg material och omkostnader. Grönt = Klart, Rött = inte klart!
Målet var att hamna under 100.000:- vilket hade varit möjligt om jag inte varit "tvungen" att uppdatera lite elektronik!

Lägger även till en bild på mig och lillen. Här är han några timmar gammal. Har lyckats sätta mig upp i en stol på BB och får hålla honom för en utav de första gångerna.
Dryck dricks i form av Mer, då denna har sugrör. Kan inte röra halsen.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Så här såg rummet ut innan. Härlig med all gulnad furu, korkväggar och råspont i taket.

Som jag förstått det så var kork på väggarna något som var väldigt exklusivt på 70-talet.

Denna bilden är tagen för drygt 3 år sedan.
 
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt i kallaste februari började vi slita ut allt material från källaren. Kåken är byggd av en hantverkare som satsade på rejäla saker. Vi tog ut så mycket gammalt virke att vi lyckades bygga ett bål som var cirka 7m i diameter och 4 meter högt. Det brann bra :)

Min svärfar som hjälpte till då vi tog slet ut allt virke har fortfarande ont i axeln efter alla monotoma moment med kojärn/bräckjärn
 
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi förväntade oss att hitta värsta mögelhärden under golvet, men det var egentligen inte ens fuktigt. Detta gjorde mig väldigt nervös, då jag tänkte att lukten kom från någon annan plats, som vi inte hittat än. (Senare upptäckte vi att det var rörstammen som hade en trasig packning, så det var avloppslukt som vi kände)
Följande lilla fläck var det enda fukten vi hittade.
 
  • 6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Källaren nås enbart genom en liten entre, med en vinklad trappa upp till marknivå. Här går det varken att få ut eller in material. Som tur är så var källarfönstret 140cm, 20cm större än de bredaste plattorna vi använda! (120x240 skivor).

Här kommer en omgång frigolit!
 
  • 7.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan, stort grattis till knodden och det kommande biorummet. Jag önskar jag själv hade tid att sätta spaden i golvet i det utrymme som blir bio....

Vad gäller skiten du har i halsen håller jag alla tummar för att du får ordning på det.
 
Här borde jag egentligen ha en massa bilder på följande:

Bila/såga upp 30 cm tjock betongplatta samt gräva bort en massa makadam för att komma åt gjutjärns-stammen.
Byta ut äckliga rostiga avlopp mot nya fräscha i pvc.
Blanda och bära ner 1 ton grovbetong. Hälla detta över nyss åtgärdade rör.
Bära in 64st murblock i leca, samt bygga ett nytt badrum på 2x2 meter.
Sätta in 3 nya ljudklassade och brandklassade dörrar.

Men jag mådde så dåligt under denna period så att jag helt enkelt inte orkade fota, eller ens tänkte på det. Jag arbetade tills jag spydde, och fortsatte efter det. Runt 5-10 grader i källaren, då alla element var nere.
 
Jag köpte billiga plåtreglar på byggmax.
Vet inte hur smart detta var nu med facit i hand. Hade nog varit bättre att lägga ut lite mer och få stabilare reglar. Byggmax reglar var väldigt klena och svåra att arbeta med tyckte jag.
Kapade alla reglar med kap/girsågen. Det blev riktigt bra. Finns nog inget alternativ när det är såpass mycket som ska kapas.
På den nedersta bilden ser ni rören för det gamla elementet. Dessa är pluggade, och dolda bakom väggen.
 
  • 8.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När reglarna var på plats så var det dags för lite rördragning.

En rörmokare drog rör från pannrummet i rummet bredvid till det nya rummet jag byggt. Ska bli en toalett där. Rören drogs på golvet, då jag bestämt mig för att ha ett ventilerat golv, som ger bra med plats undertill för rören.

Ett tips, använd inte flexirör när ni har plåtreglar. Det är ett H-vete :) Skulle ha dragit dubbelt så mycket rör, nu när jag förstår hur mycket kablar det blir. Så får det bli om jag bygger något igen. Mer rör!
All El är köpt på www.elbutik.se. Är mycket nöjd med dessa.
Dosorna är vp-2 dosor för plåtreglar.
Samt en dubbeldosa där ett väldigt tunt elko plus vägguttag ska sitta.

Jag valde att bygga väggarna först, och lägga golvet sedan. Allt för att jag skall ha en teoretisk möjlighet att plocka upp golvet om stammen ger sig igen. Detta blir dock ett jättejobb, så jag vet inte riktigt om det gör någon skillnad i verkligheten.
Jag har valt att sätta OSB-skivor mot plåtreglarna. Dessa sattes fast med spånskiveskruv för plåtregel. Finns bra och billiga sådana på byggmax.
 
  • 10.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • x1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • x2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då jag är livrädd för att få fukt i källaren igen så bestämde jag mig för att försöka få till en ventilerad lösning.

Snål som jag är så vill jag inte ha någon "out of the box" lösning som kostar multum.

Jag köpte istället lite avloppsrör på krauta, 60mm samt två stugen kanalfläktar på clasohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164597430
Dessa fläktarna sitter i grannrummet och suger ut luft från biorummet. Har använt två stycken krymp-bafflar eller vad det kan tänkas heta för att krympa från 110mm till 60mm.

Luften skall sugas från motsatt sida av rummet, där ytterväggen med störst fuktpåverkan är genom hål i osb/gips konstruktionen, samt ventilerade lister

Denna lösning gick på runt 3000:-. En proffslösning från tex nivell går på det tiodubbla!
 
  • 13.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag valde efter noga övervägande efter information ifrån byggahus och denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/164487-nytt-golv-i-fuktig-kaellare.html
ett nivåreglerat Nivellgolv.
Köpte detta från det lokala byggvaruhuset här i alingsås.

Nivells nivåreglerade golv är GRYMT lätt att lägga. Men se till att låna hem, eller köp de specialverktyg som behövs för att lägga det.
Jag använde en betongborr monterad på en hilti för att borra hål i betongen, sedan betongplugg med förmonterade spik. Specialprodukter för nivell som jag förstått det, men så dyrt blev det inte ändå 35m2 gick på runt 10.000. Arbetet var gjort på en halvdag.

Vad jag noterade var att även om man lånar hem eller köper den hmmm hållaren för reglarna som gör att man får rätt cc, så krökte sig brädorna lite, vilket gjorde att cc måttet inte stämde i slutändan. Detta hade jag kunnat avhjälpa genom att kontrollmäta en gång. Jag litade på "lathunden" från nivell.
 
  • 15.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen på ett nivåreglerat golv från nivell läggs på speciella hållare som läggs på reglarna. Detta gör att isoleringen inte nuddar golvet.
Isoleringen är lättarbetad, med en ganska tjock skyddspapp på undersidan.
Om cc-måttet blir fel, som det blir i mitt fall, det blev lite för kort, så böjs isoleringsplattorna, och undersidan hamnar mot grunden. Inte bra. Hellre lite längre mellan reglarna.

På sista bilden så ser ni rörkrökarna för tillvatten, nya toan.
 
  • 18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 19.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På isoleringen la jag 22mm golvspån. Skivorna var 60x240. Rejält tunga att arbeta med.

Här blev jag straffad då jag inte hade rätt cc mellan plåtreglarna. Vissa av golvspånets skarvar hamnade mellan reglarna, något som dock inte är så farligt då skivorna är såpass tjocka. Jag kunde inte efter skivorna var lagda känna vart reglar fanns eller inte. Golvet var stumt.

Saknar bild på detta momentet. Får leta vidare och uppdatera om någon hittas.
 
Nu var det dags för golvvärme! Ville ha vattenburet då detta är bäst ekonomi i när man bor i ett hus uppvärmt av bergvärme :)

Jag valde att köra på en frigolitbaserad lösning, EPS-skivor med utfrästa kanaler för slang. Denna köpte jag i paket från www.biligtvvs.se. Väldigt bra bemötande från deras sida! Och bra priser!
På den andra bilden är en utav plåtarna provmonterade! Ser bra ut va?

Jag valde en cellplastbaserad lösning av två anledningar:
1. Billigt
2. Extra isolering.

Dock är det inte bara guld och gröna skogar. Det knirrar och knarrar lite när man går på det. Inte så att jag störs, men mindre tåliga människor kan säkert finna ljudet irriterande. Tur att man ska sitta i biorummet och inte gå runt! :)
 
  • 21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 22.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtar las ut, och slang trycktes ner i kanalerna. Inte helt lätt! Slangen lever sitt eget liv!!!
Detta moment gjordes utav en rörmokare.
 
  • 23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 24.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.