Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #31
    Stews avatar
    Moderator Medlem: May 2008
    Ålder: 32
    Län: Västra Götaland

Dags för ett av de stora ögonblicken.
    Här fick jag för första gången känslan av att det arbete jag lagt, över 350 timmar, äntligen kan ge någon frukt.
    Visst ger det en liten rysning?!

2.    länk #32
    Stews avatar

Nu var det dags att måla lite. Allt som målas svart kommer senare kläs med svart filtmatta. Sådan man har för att klä tex bilstereolådor.
    Köpte filtmatta på rulle, en hel rulle faktiskt 30 meter, för 60:-/meter. Normalpriset är över 130:-/meter. Storköp blir billigt ibland!

Det gick åt en hel del färg då spånet suger upp mycket.
    Målade även utrymmet bakom elektronikväggen svart, så att man inte kan se något ljust genom apparater och högtalare. Intrycket ska vara massivt svart.
    Gluggarna på sidorna är till för mina infinity sm 152 högtalare. Rejäla pjäser som jag gärna vill ha med ett tag till. Passande nog så blir hålen såpass stora så att man kan gå in igenom dem, för att nå elektroniken från baksidan.

Lådan som ni ser på den andra bilden är från IKEA. Ett vanligt överskåp 57cm.
    I detta kommer jag ställa alla apparater. Förstärkare osv. Har ställt skåpeter på ben av 70x70 virke, så det blir stabilt och bra.
    Hela skåpet kommer kläs i svart filtmatta. Samt ventileras utav 2200mm fläktar. Mer om det senare.

Ett tips är att måla ALLT svart som skall kläs med matta. Missar man något så gör det inget om bakgrunden har samma färg. Och när man ska klä så här stora ytor så blir det inte perfekt. Så det är bakgrunden i samma färg som räddar dagen.

Senast redigerad av Stew 2011-09-25 18:21

3.    länk #33
    Stews avatar

Och nu är vi helt plötsligt i kapp!
    6 månader senare börjar jag närma mig målet. (Nu har jag iofs inget egentligt mål i och med att jag gör detta för att förtränga bort cancern).

Ska bli skönt att få klart det. Men tyvärr väntar jag på att få fönster levererade och monterade. innan dess blir det svårt att få klart högerväggen.
    Mattan kommer om ett par veckor.

Nu kommer den mer elektroniskt tekniska fasen, istället för den byggtekniska fasen som jag nästan är klar med. Har ett par påsar med sladdar som ska in, och en massa högtalare och övrig elektronik.
    Jag uppdaterar vart efter som!

Hur som helst, dagens arbete gick ut på att klä elektronikvägg samt vänsterlådan under taket med svart filtmatta.
    Till detta använde jag 3M spraylim för textiler.
    Har nu duschat två gånger, rykt ut alla ihoppklibbade näshår samt kammat bort det mesta av håret. Spraylim hamnar inte bara där det ska hamna!
    Det var väldigt svårt att få till filtmattan snyggt. Det blir lätt lite snett, absolut om man drar. Mattan måste hänga fritt, sedan får man fösa den på plats lite lätt. Tur att det finns lister som döljer skavanker
    Det vita man ser längs taket är spraylim som har hamnat snett. Kommer måla taket en gång till sedan när nästan allt är klart. Då lär detta försvinna.

Den lilla tygbiten i den första bilden är det prov jag har hemma för klädsel av väggarna.
    På väggarna kommer jag sätta fast 70mm mineralull, på detta åldersbeständig plast (För att förhindra att ullen åker ut i rummet) och på detta gardiner utav detta tyg.
    Delar av rummet kommer kläs med filtmatta istället för tyg. Ni kommer förstå vartefter bygget går framåt

Målet med för mig är att få till ett bra ljud-rum till en billig peng. Dyra aukustiska plattor har jag inte råd med, så jag kommer ta till sniklösningar som jag tror kommer fungera bra.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	56.jpg
Visningar:	49
Storlek:	30.5 KB
ID:	53780  

Namn:	57.jpg
Visningar:	43
Storlek:	27.0 KB
ID:	53781  

Senast redigerad av Stew 2011-09-25 18:37

4.    länk #34
    Stews avatar

Hittade förresten en liten bild det såg ut efter jag bilade upp betongplattan. Detta är i hallen utanför (hallen blir nästa projekt...), jag kapade / bilade 4 meter till inne i biorummet, som är rakt fram.

Det var ett j_kla jobb, som jag aldrig vill göra om igen...!

Namn:	golv.jpg
Visningar:	44
Storlek:	51.6 KB
ID:	53782  

5.    länk #35
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

imponerande bygge...ska bli kul att få se slutresultatet...verkar vara nära....
    //
    M

6.    länk #36
    Stews avatar

Lite kort om elektroniken:

Har följande insignaler:
    HDTV från Canal Digital, går med hdmi till projektor samt tv
    Xtreamer Media Center, går med hdmi till projektor
    Harman Kardon DVD 30, går med rgb rca till projektor samt supra scart till tv.

Ljudet spelas upp utav en klassiker:
    Harman Kardon AVR 7500
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1215
    Det är den bästa förstärkaren som HK gjort anser jag. Efter denna kommer serierna med ändrad front, och enligt min åsikt ändrat kvalitetstänk.
    Det är en 5.1 förstärkare. Men den klarar av 7.1. dock måste jag ha en förstärkare till då, ett steroesteg tex, som förstärker lågnivåsignalen från 7500:an

Centern är ett guldkorn från Dali. Lektor heter serien.
    http://www.hifiklubben.se/produkter/...are_svart_.htm

Subben blir en best från XTC. XTC 99 w12-16 heter den. Spelar på bra för en sub i den prisklassen. Många inställningsmöjligheter och rejält bra tryck.
    Denna kommer troligen stå bakom soffan.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=399678

Sorroundhögtalarna är även dessa från Dali. Äldre variant.

Frontarna är som sagt ett par gamla klassiker från infinity. Sm 152:
    Rejäla 15":s högtalare med dubbla 5½"s mellan register och en titan/polyester dome som diskant.
    http://www.audioreview.com/cat/speak...5_1594crx.aspx

Projektorn heter Optoma Hd200x
    Mycket projje för lite pengar verkar den summerade upplevelsen vara.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462128
    Denna får duga tills 3d-projektornerna har kommit riktigt ordentligt.

Duken är tillsvidare bara på 104". Ska testa denna ett tag innan jag går på den jag tänkt skaffa egentligen. Den blir på strax över 130"

Försöker hålla ner kostnaderna för allt kring elektroniken, då summorna snabbt blir höga.
    Köper inte det bästa, dyraste, utan försöker hitta det som fungerar tillräckligt bra för mina krav.

Mer kommer om detta senare
    Senast redigerad av Stew 2011-09-25 18:56

7.    länk #37
    Stews avatar

Stefan, stort grattis till knodden och det kommande biorummet. Jag önskar jag själv hade tid att sätta spaden i golvet i det utrymme som blir bio....

Vad gäller skiten du har i halsen håller jag alla tummar för att du får ordning på det.
    Tack Mathias!
    Som tur är är mitt kommande biorum ett rum som vi inte behöver, eller behöver vistas i. Så jag kan pyssla med det när tid finnes. Det tar tid! 400 timmar nedlagda nu ungefär.

Tack för omtanken med cancern. Mycket skit ska man vara med om :/

8.    länk #38
    Stews avatar

Blir bra det där
    Hur stor del av budgeten är på golvet?
    Hejsan,

Hela budgeten är med i sin helhet i ett bifogat pdf dokument i första inlägget.
    Kan lägga med den igen!

Golvet inklusive allt (värme, ventilation alla olika skikt, utan heltäckningsmatta) gick på 30790

Mvh

Stefan

9.    länk #39
    Stews avatar

God kväll,

Händer inte så mycket i biorummet.
    Varit nere och klippt till lite mer filtmatta, fast spraylimmet är slut, så tyget kommer inte upp förrän i morgon då jag kan köpa mer. Tänkt klä hela överskåpet från ikea i filttyg. Det jag funderar på är om det är tillräckligt starkt för att klara av att man drar in och ut en förstärkare på närmare 40kilo. Eller kommer det kasa iväg, bli slappt eller till och med gå i sönder?

Därimot så händer det mer på sjukdomsfronten.
    Kunde inte hålla mig längre, utan ringde tilloperationskoordinatorn på sahlgrenska. Visade sig att det inte var hon som hade hand om mig denna gång. Men hon skulle kolla upp lite ändå.
    Ringde tillbaka efter några timmar och berättade att hon fått tag på min primära läkare.
    Exakt datum för operation är inte satt än, och i och med att det är första gången de gör denna operationen så är det många faktorer som spelar in och det verkar som de får planera in i de sista, innan de schemalägger operationen.
    Det verkar dock som att den blir av inom 2 veckor! Vilket är bra på alla sätt och vis, förutom att det är väldigt läskigt.
    Så nu är jag inne på mina sista veckor som hyffsat fungerande människa fysiskt, för att komma tillbaka om några veckor och fungera bättre psykiskt men sämre fysiskt.
    Operationen skrämmer mig då jag inte vet så mycket om den. Mer än att den är lurig (farlig) och att jag kan räkna med permanenta negativa effekter.
    Men eftersom operationen inte är gjord innan (i alla fall inte på någon med sköldkörtelcancer) så vet inte läkarna så mycket.

Håller på att förbereda för fullt här hemma så att jag klarar mig under operationstillfället (ladda ner film och musik till laptopen som jag brukar ha med mig), samt göra klart biorummet, så jag har någonstans att sitta när jag inte kan röra mig. Tänkte försöka göra klart en temporärversion av biorummer till innan operationen. Sätta in det viktigaste (frontar, förstärkare, mediaextender, duk, center, sub och proj) så att det fungerar tillräckligt bra för att jag kan spendera ett par veckor där.

Nu händer det inte så mycket på sjukdomsfronten innan operation. Träffa narkosläkare (vill ha samma mängd och sorts narkos som vanligt, den fungerar bra) samt träffa ett par av läkarna som ska operera mig. Normalt verkar detta göras under samma dag, så det blir en heldag.

Kommer fortsätta med bygget fram tills dess, men sedan lär det vara tyst från min sida ett tag.

Mvh

Stefan

10.    länk #40
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Grymt imponerad av ditt biorumsbygge och håller alla tummar inför din operation!

11.    länk #41
    tullemannens avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2006

Lycka till med allting!

12.    länk #42
    Marlene Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Jun 2001
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 1039

Nu händer det inte så mycket på sjukdomsfronten innan operation. Träffa narkosläkare (vill ha samma mängd och sorts narkos som vanligt, den fungerar bra) samt träffa ett par av läkarna som ska operera mig. Normalt verkar detta göras under samma dag, så det blir en heldag.

Kommer fortsätta med bygget fram tills dess, men sedan lär det vara tyst från min sida ett tag.

Mvh

Stefan
    Säg till vilken dag operationen blir så är vi många här som kan hålla tummarna samtidigt. Måste funka!

13.    länk #43
    Stews avatar

Här kommer ett par bilder på de olika uttagen jag kommer ha.

I tak samt väggar sitter det svarta elko plus uttag.
    Bilden är tagen på uttaget jag har i taket, från detta ska projektorn få sin ström.

Det andra är ett infällt uttag med en lucka som sitter i golvet under soffan. Detta för att jag i framtiden ska kunna ha en elektrisk reclienersoffa. Lat som man är

Namn:	59.jpg
Visningar:	29
Storlek:	37.1 KB
ID:	53873  

Namn:	60.jpg
Visningar:	33
Storlek:	95.5 KB
ID:	53874  

14.    länk #44
    Stews avatar

Idag har stora delen av dagen spenderats till att klä in och börja få klart det överskåpet jag köpt från IKEA. Ska ha all elektronik i detta skåpet.
    Och det blir en del elektronik, så kylning behövs.

För att klara av fixa kylningen så har jag köpt hem en 12v 200mm fläkt från antec. Kostade runt 200:-. För att kunna plugga in denna till 230v så slaktade jag en gammal laddare för en skruvdragare som jag slängt för längesedan. Skarvade den gamla laddarsladden med en sockerbit mot fläktens sladdar. Satte en liten förgrening mellan som konverterar från 4 "pol" till 2 "pol".

Fläkten puttar in luft i skåpet underifrån, denna går runt apparaterna, och ut i bakkant.

Namn:	61.jpg
Visningar:	36
Storlek:	76.4 KB
ID:	53875  

Namn:	62.jpg
Visningar:	28
Storlek:	63.0 KB
ID:	53876  

Namn:	63.jpg
Visningar:	27
Storlek:	124.7 KB
ID:	53877  

Namn:	64.jpg
Visningar:	36
Storlek:	62.7 KB
ID:	53878  

Namn:	65.jpg
Visningar:	31
Storlek:	50.8 KB
ID:	53879  

15.    länk #45
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    WOW! Grymt imponerade biorum och ett stort tack för att du delar med dig av bygget. Ett riktigt snyggt och seriöst biorum och jag blir riktigt inspirerad.

Jag håller med Marlene - berätta gärna vilken dag operationen är så blir vi många som håller tummarna!

/Krille

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42