Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    INUSs avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Jönköping

Villa Horatius

Att bygga sitt eget hus är något man ofta bara gör en gång i livet. Oräkneliga timmar läggs på planering, projektering och framställning. Ändå så är denna tiden en skärva av den tid som man kommer bo i huset. Förmodligen även en skärva av den tid som kommer läggas ner på skötsel, löpande underhåll, reparationer och ombyggnader.

Inom kommun och landsting pratar man om LCA (Life Cycle Assessment) och LCC (Life Cycle Cost) som bygger på att man skall förutse byggnadens användning och tänka långsiktigt när det kommer till investeringar i ett initalt skede. Detta är enligt mig helt meningslöst i en sektor där politiker får styra. Politiker som en mandatperiod anser att man skall ha vårdhem för våra äldre och andra politiker vid nästa mandatperiod anser att det är trygghetsboenden som är det rätta vägen att gå. I en sådan sektor kan man aldrig planera längre än 4år framöver. I det privata har man dock andra spelkort. Livet följer ofta ett ganska bestämt mönster som bör utnyttjas.

Jag står nu precis i början av denna kedja. Ett hus skall projekteras och färdigställas. Jag och min sambo skall flytta in för att senare skaffa barn som skall växa upp i samma hus. Dessa kommer så småningom flytta ut och starta sina egna liv. Byggnaden kommer under alla livets faser behöva genomgå ganska stora förändringar. Dessa förändringar skall kartläggas, analyseras och planeras för att lätt kunna utföras den dag de kommer.

Många av dessa förändringar sker också när ett eller flera barn redan är med i bilden. En tid i livet där varje sekund tillsammans med barnen är ovärderliga. Detta leder oss till syftet med hela mitt inlägg. Hur värderar man den tid man har tillsammans med dem man älskar? För mig är varje minut otroligt värdefull. Så för mig sker det naturligt att försöka parera alla livets olika förändringar så fort som möjligt.

Syftet med detta inlägg är att samla erfarenheter från alla användare som ger husägare extra tid över till varandra!

Det måste vara möjligt att bygga ett hus så underhållsfritt som möjligt utan att det sker på bekostnad av arkitektonisk kvalité eller funktionalitet! Vilka materialval är att föredra? Vilken stomme skall man välja för att möjliggöra om- och tillbyggnader? Kan man planera trädgården för att underlätta skötsel? Vilken ventilation skall man välja för att klara av ett extra tillskott på kanske upp till tre medlemmar?

Jag tror starkt på att om man har detta tänk genom hela projekteringen kommer man få igen otroligt mycket tid i senare skeden av livet. Tid som inte går att värdera i pengar!

Jag kommer därför att, på ett strukturerat sätt, gå igenom de olika skedena i projekteringen, redogöra för mina tankar och förhoppningsvis få input i form av kritik, idéer och ta del av andras erfarenheter.

Jag återkommer snart med ett upplägg på hur jag kommer att gå tillväga.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: sthlm

Ser fram emot uppdatering av detta. Tack för en mycket välskriven trådstart. Känner väl igen hur det kan vara att arbeta i en politiskt styrd verksamhet... Intressant dock att tänka LCC i sitt husbygge. Själv tänker jag nog bygga fler än ett hus även om det första egna bara är ett embryo - grundarbetet startat.

3.    länk #3
    INUSs avatar

Att projektera ett hus är en ofrånkomlig iterationsprocess. Det är därför omöjligt att systematiskt gå igenom del för del och komma fram till en optimal lösning. Jag kommer därför endast ha följande ordning som ett redskap för att upprätthålla en röd tråd genom inlägget..

1. Val av stomme
    2. Grundläggning
    3. Byggnadens skal
    4. Bostadsutformning
    5 .Elsystem/Belysning
    6. Val av uppvärmning/ventilationssystem
    7. Trädgård/Mark

En liten tanke...

Om ni går till närmsta bibliotek och lånar en bok om projektledning kommer ni inte behöva läsa länge innan ni slår upp ett stycke som beskriver vikten av ett bra sammansatt projektteam. Detta projektteam skall, enligt litteratur och forskning, bestå av människor med spetskunskap inom olika områden som på ett bra sätt skall komplettera varandra. Detta tycker jag är lika dumt som Mensas grundidé att man skulle samla alla med likartad hög intelligens för att lösa världens problem.

Människor som har samma arbete, jobbar i samma bransch eller spenderar mycket tid med varandra tror jag har en tendens att ta efter varandra tankemönster. De får skygglappar vid ögonen och ett extremt tunnelseende.
    Ta er själva som exempel, jag är precis lika dan. När ni behöver råd av någon på kontoret. Vem går ni till? Är det er kollega Anna som ni brukar luncha med varje dag och som ni tycker om för att hon delar era åsikter och som egentligen är en spegelbild av er själva?
    Eller går ni till kontorets receptionist som alltid glömmer lägga pengar i kaffeburken? En vanlig föreställningen är att man är tvungen att ha en djupgående kompetens på området för att lyssna på ett råd från någon när det kommer till fackmässiga frågor? Det är ju dock lika dumt som att säga att det bara är de som läste samhällskunskap på gymnasiet, engagerade sig i ett ungdomsparti och idag jobbar som politiker skulle få rösta?
    Vi är också väldigt bekväma av oss och väljer ofta den enkla vägen och ber om råd från samma person som man brukar fråga istället för att låta någon, som man vet kommer dra ner ens humör så fort den öppnar munnen, ge sin syn på saken. Detta tror jag leder till ett väldigt segregerat samhälle.

Nu blev det väldigt "off topic" men vad jag tror jag vill få fram är att jag med detta inlägg inte är ute efter att få bekräftelse på mina tankar och idéer utan jag vill skapa en dialog för att slutresultatet skall bli så bra som möjligt. Var kritiska! Trotsa gamla sanningar! Ifrågasätt!

För i min värld så är alltid mina tankar de rätta. Mina lösningar är alltid de rätta TILLS någon ifrågasätter mina sanningar! Tills någon ger mig möjligheten att tänka i nya banor.
    Så jag vore väldigt tacksam för alla som vill hjälpa mig med denna process. Jag tror att slutresultatet genom en gemensam process kommer bli bra mycket bättre än om jag själv hade genomfört projekteringen.

Återkommer snart med mina tankar om byggnadens stomme och dess olika aspekter.

4.    länk #4
    INUSs avatar

Ser fram emot uppdatering av detta. Tack för en mycket välskriven trådstart. Känner väl igen hur det kan vara att arbeta i en politiskt styrd verksamhet... Intressant dock att tänka LCC i sitt husbygge. Själv tänker jag nog bygga fler än ett hus även om det första egna bara är ett embryo - grundarbetet startat.
    Tack för visat intresse. Ser fram mot dina åsikter och tankar. Vad är det för typ av hus som du håller du på att bygga?

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

FY på MIG! När jag läste i menyn med nya forum ämnen här till höger så läste jag fel.
    Det blev något helt annat mer ekivogt ......
    Villa ho... JA ni förstår...

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Lycka till med bygget.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42