Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    GIXs avatar
    GIX
    Junior medlem Medlem: Sep 2005

Lite bilder innefrån på fönster. I badrummet flyttades fönstret åt vänster samt att jag byte storlek från 6/7 till 5/9.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Fönster sovrum.jpg
Visningar:	18
Storlek:	89.2 KB
ID:	54164  

Namn:	fönster vardagsrum.jpg
Visningar:	15
Storlek:	95.6 KB
ID:	54165  

Namn:	fönster badrum.jpg
Visningar:	11
Storlek:	63.8 KB
ID:	54166  

Namn:	fönster badrum2.jpg
Visningar:	12
Storlek:	100.6 KB
ID:	54167  

2.    länk #47
    Junior medlem Medlem: May 2011
    Län: västmaland

Riktigt riktigt fint. Vilket fint hus det "blev". Bra jobbat..
    mvh biobygget.se

3.    länk #48
    GIXs avatar
    GIX

Idag blev entretaket klart så nu är allt klart, vad ska jag nu syssla med

Namn:	Entre1.jpg
Visningar:	19
Storlek:	108.5 KB
ID:	55364  

Namn:	Entre2.jpg
Visningar:	17
Storlek:	103.9 KB
ID:	55365  

Namn:	Entre3.jpg
Visningar:	15
Storlek:	135.6 KB
ID:	55366  

4.    länk #49
    Forumgud Medlem: Oct 2006
    Ålder: 38
    Län: Halland

Perfekt ju !

5.    länk #50
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköping

Nu blev jag så jäkla sugen att panela upp mitt tegelhus...
    Det ligger tre, till det yttre likadana tegelhus på rad här. Du gav mig just inspiration till att ändra på det...

6.    länk #51
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Dags att julpynta då! Lite grangirlanger eller tallris gör sig ju mycket bättre mot detta grå än det gamla gula!

7.    länk #52
    GIXs avatar
    GIX

Nu blev jag så jäkla sugen att panela upp mitt tegelhus...
    Det ligger tre, till det yttre likadana tegelhus på rad här. Du gav mig just inspiration till att ändra på det...

Det ät bara att spotta i nävarna och sätta igång

8.    länk #53
    GIXs avatar
    GIX

Dags att julpynta då! Lite grangirlanger eller tallris gör sig ju mycket bättre mot detta grå än det gamla gula!

Julpynten skall inhandlas i morgon så i morgon kväll kommer det lysa här så tomten kan hitta fram

9.    länk #54

Behövs det bygglov om man lägger trä på tegelfasad?

10.    länk #55
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: SKÅNE

I min kommun behöver man det varje fall.

11.    länk #56
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Det är en STOR förändring att byta material. Småförändringar behövs det inte till, men då ska det vara typ nyansskillnad i färgen, något smalare/bredare panel etc. Det kan mycket väl vara så att de anser att de tre husen på rad ska se likadana ut. Är det fler trähus och variation på material och färger i området är chansen större att det går igenom.

12.    länk #57

Det är en STOR förändring att byta material. Småförändringar behövs det inte till, men då ska det vara typ nyansskillnad i färgen, något smalare/bredare panel etc. Det kan mycket väl vara så att de anser att de tre husen på rad ska se likadana ut. Är det fler trähus och variation på material och färger i området är chansen större att det går igenom.
    Två trähus, 10 tegelhus. Gatan bebyggdes första gången -51.
    Jag tänkte lägga om taket till våren och måste söka tillstånd för ett takfönster.
    Tänke passa på att kolla hur det ligger till med panel då.

13.    länk #58
    GIXs avatar
    GIX

Nu har det gått drygt 6mån sedan renoveringen och det som vi har märkt är att:
    1. Det är varmare i huset och det blir inte utkylt så fort det blåser.
    2. Jag har dragit ned shuntventilen på pannan två steg gämfört med tidigare.
    3. Det är mycket tystare i huset, vi hör knappt trafiken längre, förut lät det som om lastbilarna körde på altanen.

Bifogar en bild från vattenfall på våran elförbrukning, den har sjunkit men det har ju varit en mildare vinter så det blir inte riktigt jämförbart med tidigare förbrukning. Hoppas vi har råd att installera jordvärme nu till sommaren/hösten för att sänka förbrukningen ytterligare.

Namn:	Elförb.jpg
Visningar:	11
Storlek:	89.0 KB
ID:	58850  

14.    länk #59
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: Västmanland

En fråga, jag tänkte också tilläggsisolera min kåk, och undrar om du slog reglarna direkt på väggen eller syllade du dem? Jag har nämligen ingen ångspärr i min kåk. Bara 25cm lättbetong.

15.    länk #60
    Junior medlem Medlem: May 2011
    Län: västmaland

Jag reglade "bara" på fasaden och isolerade där.
    Det finns en hel del bilder på min hemsida.
    http://www.biobygget.se/panel.htm

http://www.biobygget.se

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42