Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Nu skall jag bli klar med min ombyggnad/renovering av huset

Har lite svårt att motivera mig att komma vidare i mitt ombyggnadsprojekt med huset så för att göra det lite roligare så tänkte jag dokumentera hur man avslutar en renovering och förhoppningsvis blir inte sista inlägget från mig 2017.

Det jag gjort hittils var att jag 2007 påbörjade min tredje renovering på 10 år, denna gång skulle huset få en våning till. Det mesta var klart 2009 men sedan infann sig något av ett stillestånd och det var supersegt att få något gjort. Det känndes som att det tog längre tid att ta fram maskiner och grejer än att genomföra själva momentet.

Men nu inser jag att renoveringen måste bli klar, men då jag är en legitimerad slarver och smitare från tråkiga uppgifter tänkte jag sätta press på mig själv och lista upp det jag har kvar och återrapportera då det blev klart.

Kvar att göra:
    - Trappnoslister till trappa upp till loft, 2 st som skall kapas till uppe och nere.
    - Plastpluppar för att dölja karmskruvar till 2 st fönster
    - Undertak till takutsprång över entré + infälld belysning (spottar)
    - Fixa hängränna till översta platta taket.
    - Permanent lösning för att avleda vatten då tak löper parallellt med vägg.
    - Plåt för att dölja inkommande kablar till utanpåliggande elskåp.
    - Trappa till entré
    - Trappa till glasparti kök
    - Trappa till tvättstuga
    - Landgång/trappa till 2:a våning utifrån
    - Stenläggning utanför köksdörr
    - Demontering av gamla pumphuset till grävd brunn
    - Trappa till stenläggning baksida
    - Riktig dörr till ingång i krypgrund
    - Gång från parkering till entré
    - Plana ut den oplanerade jordhögen framför huset
    - Lösning för att klä in mediacentral, centraldammsugare och elcentral
    - Badrum övervåning
    - Frånluftsventil övervåning
    - Utebelysning
    - Balkong vån 3
    - Balkong över entré
    - Balkong baksida
    - Installera samtliga eltako dimmers
    - Olja in trapp innomhus
    - Byta bänkskiva köksö till granit
    - Sätta fast dörrfoder permanent till 2 dörrar
    - Installera om karm till 2 dörrar då hålen var för trånga
    - Kapa frånluftsrör i klädkammare
    - Fixa tröskellösning till gamla badrummet
    - Smörja alla dörr och fönstergångjärn enligt monteringsanvisningar
    - Byta 4x1,5mm2 nolledare till en 6mm2 blå i elcentral
    - Byta 16A 5 ledare från 1,5 --> 2,5 för värmepumpen
    - Byta luckor hos IKEA då vita applåd inte häll måttet med integrerad diskmaskin
    - Montera låscylindrar på fönsterdörrar
    - Täta schackt ned till krypgrund
    - Måla och fixa klart kring fönster efter sänksågsarbete i tvättstuga
    - Platsbygga bokhylla övervåning
    - Ställa in frånluftsventilationen
    - Byta tröskel till sovrummet
    - Byta centraldammsugarslang undervåning
    - Dokumentera elschema för huset
    - Städa upp bland alla verktyg

Det är säkert massor mer jag glömt, men jag börjar med detta.
    Nu skall jag bli klar...

2.    länk #2
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Jag sitter i ungefär samma sits och noterar att vissa av dina punkter säkert har tagit längre tid att skriva på listan än dom kommer att ta att utföra. Tänker i första hand på "sätta plastpluppar i fönsterkarm" .

Jag måste nog också göra en lista.

Sent from my iPhone using Tapatalk

3.    länk #3
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Usch...nu blir jag nervös....ser att det var den del som jag inte blev klar med i förrförra huset....
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

4.    länk #4
    erik_ns avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Ålder: 29
    Län: Stockholm

oj, jag skulle nog behöva ett helt skrivblock för att få plats med alla mina punkter! Jag väljer att sammanfatta det hela i 3 punkter.
    1, insidan.
    2, utsidan.
    3, tomten.

:-)

5.    länk #5

Då har jag betat av två punkter
    - Trappnoslister till trappa upp till loft, 2 st som skall kapas till uppe och nere.
    - Plastpluppar för att dölja karmskruvar till 2 st fönster

Det var lite underligt att ta fram skruvdragaren igen, smått nervöst faktiskt, skulle hon starta och fanns kemin kvar. Hon frågade om jag varit med DeWalt, jag svarade nej, vi tittade på varandra en stund. Sedan frågade jag om hon var laddad, det bröt isen. Uppgiften var att skuva ned skruvar mindre än bokstäverna på maskinen, dessa skrämmer jag ned var svaret och så var vi tillbaks där vi slutade. Gött att köra igång igen, har sakat min 28v.

Det höll på att avslutas innan det påbörjats då jag inte kunde hitta PH1 bits, som tur var hade jag ett reklamkitt från Microsoft VC++ teamet liggande som funkade i 8 skruv sedan var bitset kasst (helt otroligt att dessa småskruvar lyckas slita på ett bits).

Använde för första gången talmetern till att ta ut längden på listerna, det är ju denna typ av uppgifter den är gjord för.

Plastplupparna tryckte jag dit med baksidan av en bachoskruvmejsel (den har rätt rundning i skaftet). Men finns det verkligen inget bättre än detta för att dölja karmskruvshål.

Visserligen plockade jag lågt hängade frukter (för att prata säljarspråk), men nu känns det bra att startat. Dessa två punkter tog ca 45 minuter.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	WP_000236.jpg
Visningar:	37
Storlek:	48.8 KB
ID:	51482  

Namn:	WP_000244.jpg
Visningar:	31
Storlek:	36.3 KB
ID:	51483  

Namn:	WP_000246.jpg
Visningar:	32
Storlek:	116.5 KB
ID:	51484  

Namn:	WP_000242.jpg
Visningar:	34
Storlek:	57.7 KB
ID:	51485  

Namn:	WP_000240.jpg
Visningar:	33
Storlek:	42.8 KB
ID:	51486  

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Aug 2005

Plastplupparna tryckte jag dit med baksidan av en bachoskruvmejsel (den har rätt rundning i skaftet). Men finns det verkligen inget bättre än detta för att dölja karmskruvshål.
    Finns i trä också, snyggare än plast.

7.    länk #7

Finns i trä också, snyggare än plast.
    Jag har sådana till min teakdörr, men de "bullar" ut en del, men de är från 1972 så utvecklingen kanske gått framåt.

8.    länk #8
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006

Även små steg leder framåt.

9.    länk #9

Även små steg leder framåt.
    Du har helt rätt, man glömmer ibland det.

10.    länk #10

Då jag skrev listan hade jag och min bror redan pratat om hur fixa till en balkong och trappor, vi hade som vanligt skissat på servetter, men det kan nog bli ganska bra. Han var snabb på att fixa stålet i senaste dagarna och vi har ett embryo. Det är mycket kvar, men grejerna skall galvas och sedan skall det på med 45x145 som skruvas underifrån.

Galvaniserigen kommer nog inte ske tidigast i aug (semestrar), men det ger mig tid att funderara på trämaterial.

Namn:	WP_000227.jpg
Storlek:	140.9 KB
ID:	51491  

Namn:	WP_000228.jpg
Visningar:	31
Storlek:	61.8 KB
ID:	51492  

Namn:	WP_000229.jpg
Visningar:	29
Storlek:	68.2 KB
ID:	51493  

Namn:	WP_000231.jpg
Storlek:	62.1 KB
ID:	51494  

Namn:	WP_000232.jpg
Storlek:	129.8 KB
ID:	51495  

11.    länk #11

- Fixa tröskellösning till gamla badrummet

Detta fixade jag idag, tyvärr gick det inte göra något snyggt (plus att bilden ser ut som jag aldrig städat, skyller på mobilen), dolde glipan till parketten med färdigmålad kvartslist genom att limma den med pl600, sedan grå silicon upp under mot utstickande kakelplattor, men det var kladdigt, 30 graders var silicon är rinnigt.

En kakelplatta är sprucken så antingen byter jag denna, eller så sätter jag alulist för att få ett bättre avslut. Men detta räknas till löpande underhåll så det åker inte upp på listan.

Funderade på att avsluta kvällen med att olja in trappan, men då ungarna sover där uppe och badrummet inte är klart vore det lite taskigt att spärra av trappen i 12h.

Nu börjar de enkla sakerna ta slut så jag funderar på om att plana ut den oplanerade jordhögen står näst på tur. Jag känner mig stärkt av mina framgångar, så några kubik jord och sten skall inte vara några problem.

Tog ca 30 min med en minigerlåda för 9.90SEK

Namn:	WP_000251.jpg
Visningar:	39
Storlek:	49.6 KB
ID:	51508  

Senast redigerad av pbengtsson 2011-07-19 20:31 Anledning: Lade till tidsåtgång

12.    länk #12

- Olja in trapp innomhus

Fick ett tidsfönster på några timmar då jag kunde fixa detta. Problemet var egentligen att jag inte vill att trät skall gulna. Stegen är gjorda i stavlimmad ask och är lutade (lövträlut) och sedan vit oljade. I början matchade de parketten, men sedan har trappan gulnat mer och golven har behålilt sin vithet. Jag var medeten om detta, så planen var att behandla trappan med specialsåpa med vitpigment.
    Kan säga att trappan blev ren men speciellt pigmenterad blev den inte. Dock är en gång ingen gång så jag skall göra detta var 3:e mån. Ger det året ut, annars går jag på med oljan igen.

Men jag gillar min trappa, jag har gjort den helt själv ihop med min bror, stegen är i ask och levererade av lokal snickerifabrik. Uräkta skrytet, men jag är riktigt nöjd, speciellt med infälld led.

Edit: tog 30 minuter inkl handledare

Namn:	WP_000259.jpg
Storlek:	101.2 KB
ID:	51594  

Namn:	WP_000260.jpg
Visningar:	40
Storlek:	105.1 KB
ID:	51595  

Namn:	WP_000267.jpg
Visningar:	23
Storlek:	29.0 KB
ID:	51596  

Senast redigerad av pbengtsson 2011-07-22 00:27 Anledning: tidsangivelse

13.    länk #13

Usch...nu blir jag nervös....ser att det var den del som jag inte blev klar med i förrförra huset....
    Samma här (fast samma hus, usch vad jag ångrar mig...), men har du bättrat dig på vägen
    Senast redigerad av pbengtsson 2011-07-22 00:28 Anledning: a

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Snygg trappa!

Hur har du förankrtat stegen?

15.    länk #15

Snygg trappa!

Hur har du förankrtat stegen?
    Tack, balken är en 100x100 och är obehandlad, har inte bestämt mig om jag skall hitta på något med denna, gillar det lite råa.

Stegen är skruvade genom vagnen underifrån med 35x4mm skruv.

Namn:	WP_000270.jpg
Visningar:	16
Storlek:	39.2 KB
ID:	51600  

Namn:	WP_000271.jpg
Visningar:	20
Storlek:	46.2 KB
ID:	51601  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42