Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Skånelän

Vårt lilla hus som aldrig kommer att bli klart.

Eftersom jag har tusen frågor och funderingar och samtidigt drar i allt ÖVERALLT samtidigt så tänkte jag att det bästa kanske var om jag startade en tråd om hela huset =)

Här kommer ni att få se hur det går (eller inte går) för oss samtidigt som jag kan be om råd och inspiration.

För det första så har vi bestämt att källaren ska bli klar innan vi gör något annat.

Kommentera gärna och fråga.
    Är det något viktigt som ni märker att vi gör fel eller glömmer så var inte rädd för att skriva det. Bättre det än att känna sig dum i efterhand =)

Min källare helt ocensurerad.

Välkommen ner.
    Trappan är det vackraste jag har men som ni ser på bilderna så har någon hackat sönder den så det blir till att lägga klinkers.
    sambon ska kratsa väggarna 0500N och vi ska försöka hitta en ytterdörr som passar 8*20 är inte det vanligaste måttet som finns. Det ska även upp ett element på väggen bredvid dörren.

Hallen mellan tvättstuga och badrum är i princip färdig. Det ska upp två vägglampor.
    Sambon har lekt med Krats. 0500 N och svart. =)

Tvättstugan är inredd med ett gammal kök som vi fått från bekanta.
    Här inne ska vi byta fönster sätta klinkers på klacken som sambon har murat och hänga upp tyg för "garderoben" En torktumlare ska också få plats.
    även här är det krats i 0500 N och svart
    Här bor även Franz! han är inte så farlig som han ser ut =)

2.    länk #2

Badrummet ska få ett bubbelbadkar MED front och blandare
    Taket sprack så det får vi göra om och göra rätt

Vårt verktygsrum/pannrum. Sambon fick inredningen i 25 års present. Det kom lagom upp till hans 26 års dag.
    I det här rummet har vi(sambon) kvastat väggarna och målat 0500n
    Vi ska lägga färdigt golvet här och dra lite el.

Och rummet som är helt blankt. Vårt gamla verktygsrum har sambon fått.
    detta ska bli hans spelrum.
    Fönstret ska bytas, och ett element ska upp.
    Väggarna här inne ska tydligen sprutas i samma färger som övriga rum och golvet ska bli grått eftersom allt vårt fula gratisklinker är slut.
    En dator, och tre LCDtv med spel ska tydligen finnas här inne.

Det ska bli skönt när elen här är färdig.
    Jag förstår inte så mycket om el men jag har förstått att det inte är helt okej när elskåpet är iskallt. det var iaf vad elektrikern sa.

Jaha världens längsta TS med tusen bilder. Hoppas att jag kan få lägga upp nya med våra framstag inom kort =)

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Västra götaland

Kan det inte vara så att hacken i trappan gjorts för att göra det mindre halt? Lite svårt att se men jag tycker nästan det ser ut att vara avsiktligt gjort...

Trist med badrumstaket, vet ni vad som gick fel? Resten av det ser ut att bli fint!

Önskar faktiskt det fanns källare i vårt "nya" hus, några "extra" rum att ha som lekrum, gästrum, bastu eller vad man nu vill, och utrymme för bråte man inte vill ha uppe i de delar av huset som syns... Fast vid närmare eftertanke, jag är tillräckligt dålig på att rensa ut i min bråte ändå, så det är nog lika bra att jag fortsätter mitt källarlösa liv. Fast lite avundsjuk blir jag!

4.    länk #4

ja det var vi fast nu när jag har börjat riva så ser jag att putsen har spruckit också så det hade väl inte spelat någon roll om vi gjort rätt.
    Hela taket får putsas om.
    källare är riktigt bra. Men du ser ju hur mycket skit vi har överallt. Det är en stor punkt på min lista RENSA!

Vi tror att förra ägaren har hackat den för att lägga klinker på.. fast du kanske har rätt.

5.    länk #5
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Men du får nog aldrig veta vad förra ägaren tänkte. (För det är väl han som är med på bild 7?)

6.    länk #6

Men du får nog aldrig veta vad förra ägaren tänkte. (För det är väl han som är med på bild 7?)
    haha det är franz ju!

Har rivit tak i fyra timmar nu. FY FAN!

7.    länk #7

Lång dag idag! Men jag älskar dom dagarna där vi båda två kör på konstant.
    Jag har varit instängd i badrummet hela dagen och skrapat rent taket.
    gav upp och drog in min sambo som konstaterade att det som jag inte fick ner fick sitta kvar.
    Nu ska jag bara skrapa bort siliconfogen, städa av golve och plasta in väggarna i veckan så sambon kan putsa taket.

Sambon har burit ut skräp och skulle ta bort en dörr i trappan. När han tog bort karmen så visade det sig att den var hopbyggd med en låda som agerat tak istället för vindstrappen.
    Lådan åkte bort och trappen är nu mycket luftigare.

8.    länk #8
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Är det du som dragit elen ovanför tvättmaskinen tycker jag att det det räcker för din del.

9.    länk #9

Är det du som dragit elen ovanför tvättmaskinen tycker jag att det det räcker för din del.
    För det första så tycker jag att ditt inlägg var jäkligt otrevligt.
    För det andra, Varför skulle jag dra elen?
    Jag vet inte vad du menar som är fel. Men det ena är den gamla elen som är till takbelysningen och dosan är en egen som dragits in nytt av en elektriker.
    Tanken är att alla dom gamla kanelhärvorna ska försvinna.

10.    länk #10
    byggare henke
    Gäst
    annefi. ni skulle egentligen få hjälp.
    inte många dagar att få allt på bilderna färdigt

11.    länk #11

annefi. ni skulle egentligen få hjälp.
    inte många dagar att få allt på bilderna färdigt

Menar du att vi ta in en firma?

12.    länk #12

Till källaren vill vi inte ta in någon hjälp.
    Sambon är murare och om det är någon del av huset som han klarar av så är det den här.
    i dag blev det inte något gjort alls
    jag har jobbat och kom hem och lagade mat till sambon sedan somnade jag på soffan eftersom jag inte sovt i natt. Imorgon måste jag gå på det igen efter jobb.

13.    länk #13
    byggare henke
    Gäst
    alltid skönt att få jobbet klart. någon kanske vill lära sig mureri.
    går att göra det till något skoj istället för ett måste

14.    länk #14

alltid skönt att få jobbet klart. någon kanske vill lära sig mureri.
    går att göra det till något skoj istället för ett måste
    det är sant.
    Vi hjälper våra vänner just nu som precis köpt hus.
    Eller ja, sambon hjälper väl mest till =)
    Vi ska få hjälp tillbaka genom att dom ska hjälpa sambon att isolera vinden när det blivit plusgrader.
    Jag kan sätta gips och sånt men just att isolera i snedtak och dra plasten som har jag ganska så mycket problem med.
    Det är en psykisk spärr som går in så jag behöver bara se isolering för att få svårt att andas.

Sambon vill nog gärna putsa och sånt själv, möjligt att hans bröder hjälper honom som också är utbildade inom mureri och fasad.

Hoppas bara att badrummet blir färdigt snart eftersom det inte är någon höjdare att duscha hos sambons föräldrar igen. Gjorde det i ett halvår när vi gjorde vid badrummet första gången.

15.    länk #15
    byggare henke
    Gäst
    en eller två dagar för badrummetstak. en dag till om ni ska fixa något till badkaret.
    alltså tre veckor om ni jobbbar hemma en ledig dag.

tänk på att få färdigt badrum och köket

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42