Sååååå..... Efter mycket funderande och ännu mer velande är fönstren nu beställda. Det blev svensktillverkade PVC-Fönster.
Det stod mellan Trä/Alu och PVC, det var 2 detaljer som avgjorde.
Färgen:
Trä/Alu har NCS 0502-Y dvs bruten åt det gula hållet. PVC har RAL 9010, mer åt det kritvita hållet som är den färg vi vill ha på smygarna inv.
Mått:
Dels inget påslag för millimeteranpassade fönster på PVC, sen är karm/båghöjden och djupet mindre på PVC. Så smäckrare fönster och djupare smygar!
Senast redigerad av morsan 2011-05-12 11:48
På fredag kommer limträbalken och golvvärmen. Om en vecka dyker 120 kvm bambugolv upp också... Jobbajobbajobba
Fördelare och skåp på bilden... Kul med prylar som blänker
Jag har passat på att utrymma köket och byggt ett provisoriskt kök i källaren.
Köket är nu helt rensat och väggen mot vardagsrummet är nere. Rummet är blir STORT! 55 kvm känns större än vad jag trodde. Ska bli riktigt spännande att se hur rymden blir när vi får öppet till nocken. Förhoppningsvis hinner vi med det nästa helg!
Dålig bild, men... tagen från vardagsrummet mot köket...
Allt för nu...
Nu ska jag hem och riva bort den gamla parketten och plastmattan i köket!
Gör om, gör rätt... Repetition är kunskapens moder!
Sådär, igår reste jag båda stolparna så nu är jag inte långt ifrån att riva fackverket! Ska bygga några förstärkningar och isolera lite mer innan bara. Målet är att riva på Lördag.
Lite bilder från senaste dagarna. Har tillslut köpt mig en liten kompaktkamera så jag slipper fota med telefonen.
Så här ser rummet ut just nu:
Detta blir öppningen mot hallen.
Köket, högskåp längs den "kaklade" väggen och köksön där den gamla diskmaskinen står
Detta hör kommer bli lite luftigare med skjutparti halva väggen.
Balken ligger och myser på vinden innan den lyftes på plats.
Blev tvungen att göra en liten variant för att få stolpen på rätt plats.
Stolpe på plats, den står rakt över källarens hjärtvägg (det gråa som skymtar där nere i hålen)
Fick hjälp med rivningen av fasadteglet...
Stolpe på plats
Nu ska bara stolparna fästas mot balken på lämpligt sätt.
Ikväll blir det bygga lite förstärkningar och resten av "ytterväggen" mot vinden. =)
Uppdaterar med resultat imorgon!
Hela gaveln isolerad och klar.
Högt i tak =)
Nu är det bara att tömma "vinden" på all gammal smutsig isolering och kapa ner de gamla takstolarna! så lagom till helgen så borde vi ha ett rum på 55kvm med ryggåstak... Hoppas skiten inte trillar ner... =)
Senast redigerad av erik_n 2011-03-03 21:17