Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #106
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

Angående Wifi-svaret.
    Du verkar kunna dina saker här också.
    Intressant läsning trots att jag var tvungen att googla på nästan vartenda ord.

En följdfråga (skulle väl egentligen ligga i teknikforumet, men prövar med dig rakt av istället om du inte är för trött)

Jag hade tänkt mig skaffa en ny TV med inbyggd Wifi och webbläsare för att kunna använda den trådlöst. (har inte haft detta förut). Har fibrer 100Mb som nu går på tråd till datorn. TV:n går idag inte över fibernätet.

Skulle jag kunna byta till trådlöst på både TV och daror (två datorer ev) via fibernätet utan att det sinkar uppkopplingen för mycket? HD i TV:n drar kanske en del kräm?

2.    länk #107
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: SKÅNE

Kul, valv är det sällan man ser folk göra nu för tiden.
    Tycker det är sjukt underskattat med valv, sen passar det kanske i vissa hus och andra inte

Glömde att nämna att all fogning och tvättning av tegelstenar är klart. Även fått dit fönsterbleck på de nya fönsterna på norrgaveln

3.    länk #108
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010

Gällande WiFi eller inte, så har jag byggt nätverket i huset så att till arbetsrummet, garaget, grabbens rum och vardagsrummet så är det trådat.Sen så finns det även trådlöst, men det är i fall man vill sitta ute på altan och surfa (eller någon annanstans i huset.)

För övrigt så är jag grymt imponerad över arbetet du lägger ner. Det är bara en sak som jag skulle irritera mig på, och det är den grå elcentralen som sitter på husväggen vid garage infarten. Jag hade nog försökt flytta den till garageväggen eller nått om det hade varit möjligt. Men det är jag det....

4.    länk #109
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Jag hade tänkt mig skaffa en ny TV med inbyggd Wifi och webbläsare för att kunna använda den trådlöst. (har inte haft detta förut). Har fibrer 100Mb som nu går på tråd till datorn. TV:n går idag inte över fibernätet.

Skulle jag kunna byta till trådlöst på både TV och daror (två datorer ev) via fibernätet utan att det sinkar uppkopplingen för mycket? HD i TV:n drar kanske en del kräm?
    Alltså Wifi för TVn är för att kolla på film eller bilder som ligger exempelvis på en dator i samma nätverk.

För att se på vanlig TV så behöver du (om du inte tittar analogt - en antenkabel) en digitalbox. Telia exempelvis har en lösning som gör att du kan skicka signalen vidare trådlöst till en mottagardosa som går in i TVn.
    Men du kan inte gå direkt från fiber till TVn utan nån digitalbox.

5.    länk #110
    Racemans avatar

Men du kan inte gå direkt från fiber till TVn utan nån digitalbox.
    Nä, det är jag ju medveten om, men de apparater jag tittar på har inbyggd box.

Frågan som jag tänkte mig var, om man kan ha en extern trådlös router kopplad till fibernätet och sedan via TV:ens inbyggda wifi ta in signalen direkt till TV:en varefter signalen sedan kan omvandlas via den inbyggda box:en?
    Senast redigerad av Raceman 2011-11-02 11:47

6.    länk #111

Nej det går inte. Som jag skrev så är Wifi:n i TV till för nätverksanvänding alltså film, bilder osv. Inte som TV-funktion.

Sen kan man inte bara sätta vilken router som helst på fiberanslutningen, det kommer med en speciell router när man beställer TV via fiber den delar upp signalen i TV/Bredband och Telefon.

Tycker du skall ringa Telia på 020-240 250 (fiber support) för att fråga lite allmänt så du inte köper något du blir besviken på för att du inte hade stenkoll på grejerna.

7.    länk #112
    Racemans avatar

Tack för svaret Noseone, tur att jag fick svar på detta, nu börjar det klarna.

Det är inte fiber via Telia jag har, men det kanske inte spelar någon roll, fiber som fiber?
    Bredbandsbolaget har installerat mina fibrer.

8.    länk #113

Nä det kvittar, de har motsvarande lösning. Ring dem å fråga.

9.    länk #114

Tack för svaret Noseone, tur att jag fick svar på detta, nu börjar det klarna.

Det är inte fiber via Telia jag har, men det kanske inte spelar någon roll, fiber som fiber?
    Bredbandsbolaget har installerat mina fibrer.
    Såg inte din fråga för ens nu, har knappt besökt datorn senaste veckorna så har därav inte hunnit kolla igenom min tråd

Precis som föregående talare skrev så måste du ha en speciell box (förutsatt att Bredbandsbolaget har samma lösning som Telia).
    Nu förutsätter jag bara, men vad du gör är att du köper en adapter till din digitalbox som tar emot tv-signalerna trådlöst istället.
    Mitt tips, om du bestämmer dig att köpa nån sån här lösning är att du berättar noga för BBB om produkten inte är till din belåtenhet så ska du få lämna tillbaka den.
    Trådlöst i all ära, men det har en tendens att inte alltid funka som man vill om signalstyrkan inte kan tillgodose boxen / addaptern

Nu fick du kanske svaret på din fråga, besvarat två gånger. Men, men : - )

Totem: Tack så mycket! Lika bra att kämpa på så länge man har tid till det : - )
    Hade hemskt gärna haft den någon annan stans. Problemet när det begav sig, var att tiden var knapp att få upp det och nätleverantören (om jag inte missminner mig) hade begränsat antal tider att komma och sätta upp den.
    När huset köptes så fanns det ingen el what so ever till huset, så allt är ny draget.
    Hade jag valt att sätta den på garaget hade jag tex fått lida pina för det den dagen jag skulle renovera upp det.
    Nu får den sitta där tills jag har lust att gräva ner ny kabel... : - )

Nåt som stör mig nåt så fruktansvärt var att centralen i huset blev tvunget att sättas i källaren då allt var nedrivet på bottenvåningen. Det var också en sista minuten lösning vi gav elektrikerna för att ens få ström till maskinerna. Vid tidpunkten då strömmen blev inkopplad så hade jag uppskattningsvis i 2 månader fått "låna" (eller vad man ska säga) el av en välvillig granne.

Har faktiskt fått lite gjort, som jag tyvärr inte har några bilder på.

#Har målat klart väggarna (förutom lite finlir) i det tilltänkta sovrummet. Ska försöka måla klart golvet den här veckan
    #Fått upp alla lampknappar och lamputtag / lampor på hela bottenvåningen (obeskrivligt skönt faktiskt!) samt en utelampa på framsidan
    #Rett ut var all el till vägguttagen på bottenvåningen är och var det går någon stans. Märkt ut det snyggt och prydligt

Även införskaffat mig en tidig julklapp i form av en spårfräs. Tok billig på Bauhus. Utan att bry mig speciellt mycket så ingick även en bilhammare också... Hamnar förmodligen i hyllan över onödiga maskiner då Bosch SDS Puls slår den med hästlängder : )

10.    länk #115

Sådär, nu har det hänt lite sen sist. Inte jätte mycket men trots allt lite gran

Jag har till att börja med målat: väggar, tak och golv i det nya sovrummet. Fått upp elementet och gardinstänger. Vit i taket, ljusgrått golv, vita väggar med en svartmålad fondvägg.
    Därtill håller jag på med det sista i det nya matrummet (det tidigare sovrummet). Färgen blev lila på väggarna, vitt i taket och ljusgrått på golvet.
    Element och gardinstänger är också dit monterade

Fått gjort lite i köket också, bytt skåpet till spisfläkten, gett den ström samt fått dit lite belysning till diskbänk och ett trekants-uttag till diskbänken. La en svart "kakelrand" längst upp istället för fogen som var där tidigare.

Kommer foton i dagarna på allt

11.    länk #116
    Korvgubbes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Skåne

Vad hände med bilderna?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42