Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #16
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm

Du fortsätter på samma väg och bygger in ett gammalt hus i ett nytt, ser jag.

2.    länk #17
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Huset är i förhållande bar skick och eftersom jag bor i den gamla delen med mina barn var annan vecka och jag bygger den andra veckan passade det ganska bra. Ytterväggar kommer på dom flesta ställerna bli innerväggar, jag kommer i stort sätt bara ta bort ca 4m av en gammal yttervägg som inte kom så bra. Yttertaket kommer att tas bort på hela huset men inner taket kommer att sparas på en del. I den del där det blir kombinerat
    kök/v-rum kommer det bli ca 5,5m i takhöjd och med ett utseende som ska föra tankarna till en rustad fd industrilokal.

Lägger upp en bild på det jag håller på med just nu.

3.    länk #18
    Enk Projektets avatar
    Inloggad
    Och så var torsdagskvällen räddad

4.    länk #19
    Enk Projektets avatar
    Inloggad
    8.30 i morse

20.30 i kväll

5.    länk #20
    Enk Projektets avatar
    Inloggad
    Har inte hunnit göra så mycket på ett tag men har gjort lite mer ställning för att kunna göra taket på framsidan i helgen

6.    länk #21
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Blekinge

Riktigt intressant! Hoppas på många bilder under byggets gång.

7.    länk #22
    Enk Projektets avatar
    Inloggad
    Har isolerat och spikat tak på halva framsidan nu i värmen Har precis åkt och tagit ett dopp i Mälaren (26 grader ) för att försöka få bort isoleringen.
    Ska uppdatera med mer bilder vilken dag som helst.

8.    länk #23
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Imponerande arbete, men kanske en dum fråga, varför har du inte satsat på en riktig byggställning?
    Skulle inte detta underlätta?

9.    länk #24
    Enk Projektets avatar
    Inloggad
    Imponerande arbete, men kanske en dum fråga, varför har du inte satsat på en riktig byggställning?
    Skulle inte detta underlätta?
    Absolut, men den jag ska låna blev inte tillgänglig i tid och är lite stressad för att få på taket. Hoppas att det löser sig till det är dags för panel

10.    länk #25
    Enk Projektets avatar
    Inloggad
    Lägger upp lite nya bilder om det är någon som vill se vad jag pysslar med på lediga stunder.

Takstolarna fanns tyvärr inta att köpa färdiga

Gick skapligt att få till detta

195+120+145

Har gjort några fästen som kommer att sitta synligt i tak konstruktionen ute på altanen, ska bara snabbrosta dom innan montage.

11.    länk #26
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Kör du på frihand, eller har du en ritning att utgå ifrån?

12.    länk #27
    Enk Projektets avatar
    Inloggad
    Jag har en grundritning med viktiga mått, tex bredd, djup och höjd men sen bygger jag efter eget huvud.
    Har tagit hjälp med riktiga ritningar och för att veta och inte tro att det tex håller
    Ang hur det kommer att se ut har jag bilden mer eller mindre klar i huvudet, tycker att det är kul att prova lite nya grepp och det betyder ibland LPP (löses på plats)

Kolla även in detta om du inte har gjort det, där gjorde jag på samma sätt
    http://www.byggahus.se/forum/hemma-h...byggde-om.html

13.    länk #28
    Enk Projektets avatar
    Inloggad
    Har fått tätt tak nu
    Det har varit lite att tänka på och det är tur att man inte har anlag för att bli gråhårig, du hade jag varit vit nu.
    Jag började att gräva ur för plintar den 1/4 och bestämde mej för att inte raka me förrän taket var tätt så nu får man väl göra det vare sig det behövs eller inte.

Lägger upp lite bilder på det sista som är gjort, ska försöka få ihop ett annat projekt nu som har fått vänta och för att ladda inför nästa drabbning.

14.    länk #29
    yxets avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: uppsala

supekul att se dina bilder!jag antar att du jobbar som snickare verkar ju superseriöst ,,eller då kanske man inte är så noga som du är vad vet jag,det blir super bra tycker jag!

15.    länk #30
    Nykomling Medlem: Jul 2004
    Ålder: 29

Grymt, blir banne mig sugen på att "bygga in" en liten sommarstuga någonstans hehe
    Kanonfina byggen du gör!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42