Nykomling
Medlem: Mar 2009
Län: Jönköping
Värmeluftpump
Hej! Vi funderar på att installera en varmluftspump men är så osäkra.
Huset är byggt i slutet på 1800-talet men renoverat ett antal gånger. Själv renoverade jag det 1990-1995. Så huset är ordentligt tilläggsisolerat både väggar golv tak och vind. Enplanskåk utan källare. Men det är ju ingen öppen planlösning. Huset ligger i vinkel på två rum och kök, en liten toa samt en liten tvättstuga och hall.
Att vi är osäkra beror på funderingar på om det verkligen funkar med en. Med tanke på att de två rummen, köket och hallen kan bli uppvärmda. Toan och tvättstugan får bli med oljeburna element, eftersom dörrarna dit alltid är stängda.
Vi vill alltså ha litet råd.
Tack
Hälsningar från pysslan
Senior medlem
Medlem: Nov 2006
Län: Östergötland
Min begränsade erfarenhet är att det är svårt att få spridning på värmen, så fort det är en vanlig dörröppning mellan rummen så bromsas luften upp effektivt, om än inte totalt. Kan man få cirkulation på inneluften så att den varma luften "dras" till de yttre områdena så kan det kanske fungera bättre.
Nykomling
Vi har ju en braskamin där det är kopplat en fläkt, som tar luft utifrån, och blåser upp i rör som är draget från kamin och upp på vinden. Där förgrenar sig rören och det är ventiler i alla tak så luften blåses ut i rummen, när vi eldar i kaminen. Vi funderar på om det kanske kunde gå att *koppla* luftvärmepumpen till detta på något vis.
Forumgud
Medlem: Jan 2009
Län: Västra Götaland
Med ett sådant kanalsystem så har ni väldigt bra förutsättningar skulle jag vilja säga! Jag vet att Mitsubishi har kanalanslutna värmepumpar som ni bör kunna använda. Kan nog vara klokt att ni tar hjälp av nån ventilationsfirma, kan tänka mig att värmepumpen inte blir så lycklig om ni eldar i kaminen om värmepumpen är ansluten direkt på samma kanaler. Behövs kanske lite ventiler el. dyl?
Med ett sådant kanalsystem så har ni väldigt bra förutsättningar skulle jag vilja säga! Jag vet att Mitsubishi har kanalanslutna värmepumpar som ni bör kunna använda. Kan nog vara klokt att ni tar hjälp av nån ventilationsfirma, kan tänka mig att värmepumpen inte blir så lycklig om ni eldar i kaminen om värmepumpen är ansluten direkt på samma kanaler. Behövs kanske lite ventiler el. dyl?
Nykomling
En fundering ang. kanalomsluten värmepump.
Fungerar det att ha värmepumpen i kanalsystemet till braskaminen eftersom vi ju eldar i den. *Krockar* inte allt på något sätt? Det kommer ju värme i kanalerna från två håll så att säga. Eller är jag helt ute *och cyklar*.
Vet någon något om detta med luftvärmepump kopplad i taket. Ska visst finnas något sådant och det är inte alls lika synligt eller skymmande som en *vanlig* luftvärmepump.