Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholm

Vad ska ni ha i akvariumet och hur stort ?
    Akvariet blir 50 cm tjockt, 110 - 115 cm brett och så högt som vi kan göra det och det fortfarande fungerar att nå ner i det, ca 65 kanske?

Vi har inte riktigt bestämt fiskar, men det lutar åt Malawiciklider. Har varit och kollat lite på Akvarielagret i Bromma och fått tips och råd. De verkar dessutom kunna göra ett måttbeställt akvarium åt oss som passar våra önskemål.

Vår största utmaning är att vi vill att ljuset ska kunna komma igenom akvariet, men att man ändå inte ska kunna se rakt igenom eftersom det är badrum innanför.
    Det får vi se hur vi löser.

2.    länk #17
    sml
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: stockholm

Har siliconat om akvariumet nu i helgen vart lite pyssel med det! hoppas det vart bra. om jag skulle lämnat in det till glasmästaren skulle det bli välldigt dyrt så jag provade sj!

3.    länk #18
    sml

Akvariet blir 50 cm tjockt, 110 - 115 cm brett och så högt som vi kan göra det och det fortfarande fungerar att nå ner i det, ca 65 kanske?

.
    Har hört att vissa fiskar inte gillar att ha det öppet från båda sidor i akvariumet...

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Tokyo

Har hört att vissa fiskar inte gillar att ha det öppet från båda sidor i akvariumet...
    Det stammer, darfor brukar man bygga in ett "rev" eller nagon form av objekt mitt i akvariumet sa att dom far nagot att skygga emot. Detta ar speciellt vanligt i sotvattensakvarium, men han kanske slar pa stort med ett saltvattensakvarium och dar brukar de flesta arter vara ok med en "oppen planlosning". :-)

5.    länk #20
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005

Klart att fiskarna ska få ett "rev" eller motsvarande så att de kan gömma sig om de vill.

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009

Jag vill också har ett akvarium i väggen
    Undrar bara hur man skall få med familjen på det...

7.    länk #22
    sml

Bor du i lägenhet?
    Har hyresvärden godkänt ingreppet i väggen?

Bor i lägenhet! bostadsrätt. man ska väll igentligen fråga om man ska göra för stora ingrepp, men gillar inte dom övre makterna så hoppade över den biten=) och ska jag sälja lägenheten i framtiden och dom nya ägarna inte vill ha akvarium så e det välldigt lätt att spika igen hållet å göra om det till en snygg garderob! försäkring för akvarium i hem finns ju men dom vet ju inte vart det står plaserat om dom inte tittar in här förstås, för att det står 1,3 meter upp i en vägg tror jag inte att dom gillar!

8.    länk #23
    sml

nu börjar det närma sig=)

Ville bara visa när jag målade taket. vart lite skillnad!

spacklat lite

glasfiberväv på

målat å spacklat lite

Vart en vit list runt provade med bara trä men passade inte riktigt tyckte jag

9.    länk #24
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Det blev ju snyggt!

10.    länk #25
    sml

tackar e ganska nöjd sj faktiskt! men helt nöjd blir man ju aldrig!

11.    länk #26
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

Det ser riktigt bra ut.
    Har själv ett antal akvarium från 35 liter till 720 liter men inget så snyggt som ditt.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

12.    länk #27
    sml

Det ser riktigt bra ut.
    Har själv ett antal akvarium från 35 liter till 720 liter men inget så snyggt som ditt.

720 liter! bara börja bygga! lite utmaning=)

13.    länk #28
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

Hehe jo med betoning på "lite" då
    Väger ju bara lite över 1 ton med sten och vatten.
    Har ingen lämplig väg som det går att göra det i utan att bygga om enormt mycket.
    Skulle jag gjort det skulle jag tagit mitt 375liters över det tror jag vikten ställer till det så pass mycket att det kostar mer än det smakar att genomföra det.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen